کد خبر: ۶۴۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 09 August 2018

 

تابناک هرمزگان- دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در نشست مشترک با مدیران شبکه های بهداشت و درمان، روسا و کارشناسان گروه بیماریهای واگیر سراسر استان هرمزگان گفت: آمارها نشان می دهد استان هرمزگان در بین استانهای کشور با توجه به موارد شناسایی شده بیماری HIV ایدز در مقایسه با سایر استانهای کشور در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: دکتر گویا گفت: اگر از دیدگاه کشوری به استان هرمزگان نگاه کنیم؛ هرمزگان از لحاظ HIV ایدز دارای اهمیت است؛ با توجه  به موقعیت اجتماعی، همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس، حضور جمعیت مهاجر کارگری در فصول مختلف سال، قاچاق کالا و سوخت و سایر موارد تاثیر گذار، هرمزگان در بحث پیشگیری و درمان نسبت به سایر استانها از اولویت بالاتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه بیماریابی در هرمزگان باید تقویت شود؛ اظهار کرد: در هرمزگان با تلاش همکاران مدیریت بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به ازای هر یکصد هزار نفر تاکنون 74 نفر شناسایی شده است که خوب است ولی هنوز تا حد مطلوب فاصله وجود دارد و انتظار می رود با تلاش و همکاری سایر ارگانها این شناسایی به بالای یکصد نفر برسد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اطلاعات و آمار بیماری از طریق ثبت سامانه کشوری و پایش و ارزشیابی مستقیم کارشناسان مرکز جمع آوری می شود اطلاعات ثبت شده در سامانه بصورت روتین بررسی و تحلیل می گردد؛ و ما را به قضاوت وا می دارد در بخش دیگری هم همکاران ما با پایش و ارزشیابی مستقیم از نزدیک بررسی های فنی را نیز انجام می دهند.

دکتر گویا ابراز کرد: در HIV ایدز، ستون اول پیشگیری، درمان  موارد شناسایی شده است؛ لذا مهمترین وظیفه دستگاههای ذیربط  جهت کنترل و پیشگیری از انتقال عفونت درمان سریع و به موقع بیماران شناسایی شده می باشد.

وی تأکید کرد: جهت بیمار یابی و درمان به موقع بیماران می توانیم از افراد حاضر در باشگاههای مثبت که یکی از قوی ترین سمن های فعال در این زمینه می باشند، بطور موثر استفاده کنیم و بهتر است این باشگاه ها در کنار مراکز مشاوره بیماری های رفتاری فعالیت کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: الگوی انتقال بیماری HIV ایدز در استان از راه اعتیاد  تزریقی به سمت تماس جنسی در حال تغییر است و البته در گذشته نیز انتقال از طریق تماس جنسی بوده ولی متاسفانه اکنون با سرعت بیشتری در حال افزایش است بطوریکه در سال 96، 46 در صد موارد انتقال از این طریق بوده است.

دکتر گویا یادآور شد: با توجه به رویکرد انگ زدایی از این بیماری و لزوم پیشگیری و درمان بیماری HIV ایدز در کشور  باید با تبلیغات، بیماریابی و درمان موارد شناسایی شده به موفقیت بیشتری دست یابیم.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار