کد خبر: ۶۴۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 11 August 2018

 

تابناک هرمزگان- تغذیه با شیرمادر نیازهای تغذیه ای شیرخواران را تأمین کرده، بهترین الگوی رشد و تکامل مطلوب کودکان را فراهم می کند مداخلات در تغذیه یا شیر مادر باید با هدف رسیدن به سه منظور انجام شود: پیشگیری از عوارض نامطلوب، برقراری تولید شیرمادر و اطمینان از دریافت شیرمادر به اندازه کافی.

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، تغذیه با شیر مادر یک راه حل جهانی برای فراهم نمودن فرصت‌های برابر و شروع عادلانه زندگی برای تمام افراد است. این شیوه تغذیه، سلامت، رفاه وبقای زنان و کودکان در سراسر جهان را ارتقا می دهد.

تغذیه با شیر مادر یکی از نمونه های اصلی ارتباطات عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم طبیعت است. شیر مادر غذایی طبیعی و تجدید پذیر است که از لحاظ زیست محیطی ایمن و سبز است زیرا تولید و عرضه آن به مصرف کننده بدون آلودگی، بسته بندی یا تولید زباله است.

تغذیه در نوزادان دراواخر نارسی

 

نوزادان در اواخر نارسی بین 34 تا 36 هفته و 6 روز هفته بارداری متولد می شوند که این زمان 3 تا 6 هفته زودتر از دوران اقامت 40 هفتگی شان در رحم است. در نتیجه تولد زود هنگام، تکامل ضروری بسیاری از دستگاه‌ها متوقف می شود و بنابراین سازگاری با فرایندهای عادی که لازمه زندگی خارج از رحمی است به تاخیر می افتد.

 این نوزادان برای سازگاری با زندگی خارج رحمی دچار مشکلاتی بوده عملکرد فیزیولوژیکی تکامل نیافته بنابراین در معرض خطر زیاد ابتلا و مرگ قرار دارند.

اگرچه زمانی این نوزادان را بعنوان نوزادان رسیده کامل فقط کمی کوچک‌تر می شناختند و به واسطه این تفکر درمانها و مراقبتهای کافی برای این نوزادان صورت نمی گرفت ولی امروزه به واسطه افزایش خطر و عوارض جدی در آنها تحت مراقبت بیشتری قرار گرفته اند.

 این نوزادان بدلیل عدم تکامل مغز دوره های خواب طولانی تری و بیداری کوتاه تری دارند درنتیجه مادران باید نشانه های اولیه آمادگی به تغذیه را شناسایی و فوری نوزادشان را تغذیه کنند.

یک زن باردار تقریبا در هفته های 12 تا 16 آغاز به تولید آغوز می کند آغوز شیر غلیظی است که بخاطر کاروتن زردرنگ است. اولین عمل آغوز پوشاندن دیواره روده بمنظور نفوذناپذیری عوامل بیماری زا به روده هست آغوز لاکتوز، چربی و ویتامین های محلول درآب کمتری دارد در عوض ویتامین آ، ای، کارتنوئید پروتین، سدیم روی و پتاسیم بیشتری دارد اثر ملینی آغوز دفع مکونیوم را بیشتر می کند و در نتیجه سطح بیلی روبین را پایین می آورد.

تغذیه نوزاد اواخر نارسی به صورت مکرر سبب می شود که نوزاد انرژی مورد نیاز خود را برای پایداری دمای بدن و کنترل قند خون دریافت کند.
تحریک مکرر نوک پستان سبب افزایش تولید شیر مادر و خوردن شیر بیشتر موجب دفع بیلی روبین و کاهش افت وزن می شود.

بررسی ها نشان می دهد رابطه ای قوی و آشکار بین دفعات مکرر تغذیه با شیر مادر طی 24 ساعت اول و دوم پس از تولد وجود دارد. نیز دفعات مکرر شیردهی طی 24 ساعت نخست پس از تولد رابطه ای قوی با دفع مکونیوم کاهش وزن، مقدار شیر خوردن طی روزهای سوم و پنجم و سطح بیلی روبین قابل قبول در روز ششم دارد.

تماس دائم پوست با پوست مادر و نوزاد در اواخر نارسی به وی کمک می کند که نوزاد پستان را بو کند و به بیشتر بیدار بودن و شیرخوردن او نیز کمک می کند همچنین این عمل مادر را ترغیب می کند تا شاهد اولین نشانه های گرسنگی در نوزاد خود باشد و به او شیر بدهد درحین تغذیه باید مادر دائما تلاش کند تا نوزاد بیدار بماند.

 فشردن پستان درحین شیرخوردن کمک می کند تا شیر بیشتری به سمت نوک پستان جاری شود و با چشیدن پیوسته شیر توسط نوزاد، تشویق شود که بدون صرف انرژی بیشتر به مکیدن ادامه دهد.

بطور معمول نوزادان بین هر مرحله از مکیدن های پستان توقف کوتاه مدت دارند چنانچه در نوزادان اواخر نارسی این توقفها بیش از چند ثانیه به طول انجامد احتمال دارد که نوزادبه خواب رود و فراموش کند که مشغول چه کاری بوده بنابراین باز هم هوشیاری مادر برای تشویق ادامه مکیدن ضروری است.

تأکید بر عدم استفاده از پستانک و بطری شیر حتی برای شیر دوشیده شده برای مادران ضروری است.
چرا که با استفاده از این وسایل کودک دچار سردرگمی شده و پستان مادر را رها می کند بهترین ابزار در کمک به شیردهی فنجان یا قطره چکان و یا قاشق می باشد که نحوه خوراندن آن توسط همکاران بهداشتی پرستار یا مشاوران شیر آموزش داده می شود.

گرد آورنده : مریم قدمی کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس

 برگرفته از کتاب تسهیل چالشهای تغذیه با شیرمادر برای نوزادان در اواخر نارسی

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار