کد خبر: ۶۴۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 12 August 2018

 

تابناک هرمزگان- خرمای بشاگرد، یکی از بهترین خرماها در سطح استان و حتی کشور است که به دلیل نبود زیر ساخت های لازم حیف و میل شده و خوراک دام و گوسفند ها می شود.

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، نقل قول از فرهنگ کده، خرما یکی از اصلی ترین تولیدات شهرستان بشاگرد است که تا امروز سهم عظیمی از کشاورزی شهرستان بشاگرد را به خود اختصاص داده است.

شغل اکثر مردم در روستاهای بشاگرد، کشاورزی است و تولیدات آن ها بیشتر در مرکبات ، خرما ، سبزیجات و سیر است و که این تولیدات بیشتر توسط خود کشاورزان استفاده می شود، بخش کمتر آن به صورت سنتی در روستاها فروخته می شود.

خرمای این شهرستان که به صورت صد در صد ارگانیک و با کود های حیوانی به عمل آمده، یکی از مرغوب ترین تولیدات بشاگرد از دهه های گذشته تا کنون است که متأسفانه توجهات لازم برای سامان دادن به آن صورت نگرفته است.

در گذشته به دلیل وفور منابع آبی و اهتمام مردم به کشاورزی تولید خرمای بشاگرد بسیار بالاتر بوده و حتی کشاورزان خرماهای خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای فروش می رساندند.

 

 نابودی محصولات کشاورزی بشاگرد در اثر خشکسالی

 

امروزه بنا به دلایلی نظیر خشکسالی و چشم دوختن جوانان به مشاغل خدماتی و میزهای دولتی باعث کم شدن میزان تولیدات شده است.

متأسفانه عدم اطلاعات کافی کشاورزان از نحوه ذخیره و انبار این محصول ارزشمند که در شهرستان های همجوار با قیمت های بالا به فروش می رسد، باعث می شود خرمای بشاگرد در پایین ترین سطح ممکن ذخیره و در نهایت خوراک دام ها شود.

روش های سنتی دهه های گذشته باعث افت شدید کیفیت خرما شده که در میزان قیمت و نحوه استفاده آن تأثیر گذاشته است و در بسیاری از روستاها انبار هایی در دل کوه حفر شده و خرما را دور از دسترس حیوانات در آن مکان ها ذخیره می کنند که به دلیل نبود شرایط استاندارد پس از مدتی ترشیده و خوراک دام ها می شود.

نبود بازار فروش مشخص و مطمئن باعث شده این محصول هیچ قیمت مشخصی نداشته باشد و دلالان به صورت سلیقه ای بدون در نظر گرفتن زحمات کشاورزان قیمت ها را بالا و پایین کنند.

 

لزوم اصلاح زیرساخت های بازار محصولات کشاورزی

 

یکی دیگر از معضلات کشاورزان نبود زیر ساخت های بسته بندی و سردخانه در سطح شهرستان است که انگیزه ای برای کشاورزان در جهت افزایش تولیدات خود نگذاشته است.

نکته قابل توجه که هیچ توجیهی ندارد عدم وجود بازار مشخص فروش خرما در یکی از قطب های تولید این میوه ارزشمند در استان هرمزگان است که باعث سردرگمی کشاورزان در فروش محصولاتشان شده است.

ایجاد کارخانه های فرآوری محصولات خرمایی و راه اندازی فروشگاه های فرآورده های خرمایی در سرتاسر استان با برند بشاگرد می‌تواند بازار اشتغال فراوانی را برای کشاورزان این منطقه ایجاد کند.

ایجاد زیر ساخت های لازم بسته بندی و انبار استاندارد محصولات هم می تواند کمک بزرگی به کشاورزان در زمینه خرید زمان برای یافتن مشتری به محصولاتشان با حفظ کیفیت آن ها باشد.

 

محصولات کشاورزی بشاگرد مشتری ثابتی ندارد

 

ابراهیم علیزاده یکی از نخل داران بشاگردی با اشاره به مشکلات نخل داران این شهرستان، اظهار کرد: خرما یکی از مهمترین تولیدات کشاورزان بشاگردی است که مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است.

این کشاورز بشاگردی افزود: مضافتی ، هاشون ، آلی مهتری ، بریعی و … از مهمترین خرماهای بشاگرد هستند که کیفیت بالای آن ها زبان زد عام و خاص است.

علیزاده به ارگانیک بودن این محصول اشاره کرد و گفت: خرمای بشاگرد مانند باقی محصولات این شهرستان با کود حیوانات پرورش داده می شود و هیچ مواد سمی و کود شیمیایی برای آن ها استفاده نمی شود.

وی افزود: با وجود تمام توصیفات اما این محصول ارزشمند بشاگرد به بازار های استان و کشور شناسانده نشده و هیچ مشتری ثابتی ندارد.

 

محصولاتمان بر اثر نبود مشتری خوراک دام و گوسفند ها می شود

 

این کشاورز بشاگردی با بیان اینکه بیشتر محصول خرمایمان بر اثر نبود مشتری حیف و میل می شود، گفت: خرما پس از برداشت در توسط کشاورزان در انبار ها ذخیره می شود که پس از مدتی کیفیت خود را از دست داده و خوراک دام ها می شود.

علیزاده اظهار کرد: به دلیل نبود مشتری، دلالان یک نخل کامل که شاید بیش از 100 کیلوگرم خرما داشته باشد را با قیمت فقط 150 هزار تومان خریداری می کنند که مزد دو روز یک کارگر هم نیست.

وی به نبود زیر ساخت های لازم در بشاگرد اشاره کرد و گفت: برای بهبود این اوضاع نیاز به احداث کارخانه فراورده های خرمایی در شهرستان است تا محصول هم به فروش برسد و هم زحمت کشاورزان بر باد نرود.

وی خاطر نشان کرد: وجود چندین سردخانه بزرگ در شهرستان برای ذخیره میوه ها هم کمک دیگری است که مسئولان و سرمایه گذاران بومی در جهت پیشرفت این شهرستان و ایجاد اشتغال می توانند به کشاورزان ارائه دهند.

 

سردخانه، یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی بشاگرد است

 

محمد احمدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد هم در این خصوص اظهار کرد: خرما یکی از اصلی ترین تولیدات کشاورزی بشاگرد است که از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد افزود: سردخانه یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی بشاگرد است که در حال حاضر به دست سرمایه گذاران بومی در حال احداث بوده و 40 درصد پیشرفت کار داشته است.

وی خاطر نشان کرد: یک کارخانه تولید فرآوری های خرما هم در بشاگرد به دست سرمایه گذاران بومی به ثبت رسیده و در حال احداث است که می تواند کمک بزرگی به کشاورزان این منطقه باشد.

انتظار می رود مسئولان به این ظرفیت فراموش شده به دید طلای سیاه بشاگرد نگاه کرده و با توجه ویژه خود گام های لازم را برای ایجاد زیر ساخت ها و کاهش آمار بیکاری بردارند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار