کد خبر: ۶۴۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۶ 13 August 2018

 

تابناک هرمزگان- پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی در جنوب ایران قرار دارد در سال 71 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیمه کار شهرستان خمیر از خاک بیرون آمد ولی این اثر تاریخی در دست فراموشی است.

 

به گزارش تابناک هرمزگان، به نقل از  فرهنگ کده پل لاتیدان یکی از پل های تاریخی ایران که در 60 کیلومتری بندرخمیر بر روی رودخانه کُل واقع شده و لشکر کشی به جنوب جهت بازپس گیری بندرگمبرون و جزایر اطراف بندرعباس از روی این پل انجام گرفته در واقع این پل، پل پیروزی ایرانیان بر متجاوزان پرتغالی است.

پل لاتیدان از سنگ های تراش نخورده و ملات ساخته شده و در زمان آبادانی هزار و پانصد متر طول داشته و قسمتی از پل که در محل عمیق تر رودخانه قرار گرفته به طور کلی ویران شده است.

اکثر دهانه های پل کمتر از ده متر ، ارتفاع آن شش متر، عرض پل ۶.۸۰ متر و تعداد دهانه ۲۰۰ دهانه در زمان ساخت بوده اما در حال حاضر ۷۰ دهانه موجود است و قسمت هایی از این پل پس از بارندگی ها و سیلاب های شدید سال ۷۱ از زیر خاک بیرون آمد.

خاک بستر رودخانه بسیار سست و رسوبی بوده و همین عامل باعث شده پایه های پل لاتیدان شهرستان بندر خمیر به صورت تو خالی اجرا شود تا فشار بر این بستر ناپایدار به حداقل برسد.

پل لاتیدان بنایی کم نظیر است و چنانچه مرمت و همچنین قسمت هایی از آن بازسازی و جاده دسترسی مناسبی هم داشته باشد به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران و هرمزگان تبدیل می شود.

 

چرا بایستی که بازسازی معماران هویت تاریخی یک اثر را زیر سوال ببرد

 

محمدرضا برترانگ، مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر طی گفتگو اظهار کرد: در چند سال پیش  میراث فرهنگی مبلغی را جهت بازسازی پل لاتیدان به یکی از اهالی محل واگذار می کند که دو دهنه از آن توسط محلی ها همانند مصالح قبلی بازسازی شد.

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر بیان کرد: یک قسمتی از پل در سال گذشته توسط میراث فرهنگی مرمت شد اما بنا بود بودجه میلیاردی برای بازسازی کامل آن مصوب شود اما تاکنون این امر محقق نشده است.

برترانگ افزود: یک دهنه پل که در سال گذشته بازسازی شد از لحاظ معماری و مصالح هیچ سنخیتی با معماری این آثار تاریخی نداشت و بارها به مسئولان میراث فرهنگی بازگو کردیم که این نوع مصالح استفاده نکنید اما گوشی شنوایی وجود ندارد و حتی در مکان های دیگر مانند بندرعباس این عمل اشتباه را تکرار می کنند.

وی گفت: از افرادی که جهت بازسازی پل استفاده کردند که تجربه ای در این کار نداشتند و از این مناطق نبودند و لذا زمانی که این مشکلات را به مسئولان بازگو می کنیم توجیهات غیر قابل قبولی می آوردند.

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر اضافه کرد: مرمت این آثار تاریخی متاسفانه به خوبی پیش نمی رود و هر بیننده عادی که مرمت این پل را میبیند می گوید اگر به همین روال قرار است پیش رود مرمت نشود بهتر است.

برترانگ تصریح کرد: این پل در مسیر خاصی قرار گرفته است و در واقع لار استان فارس را به منطقه هرمز کهنه یا همون تیاب کنونی وصل می کرد.

وی اضافه کرد: پل لاتیدان در زمانی که سالم بوده ۱۵۰۰ متر طول داشته یعنی پنج برابر سی و سه پل یک سازه تاریخی عظیم در کشور محسوب می شود و اگر درست بازسازی شود  ما می توانیم به عنوان یک نماد از آن در سطح‌ ملی استفاده کنیم چرا که طویل ترین پل تاریخی ایران به شمار می رود.

 

لاتیدان طولانی ترین پل ایران در انتظار نگاه مسئولان ارشد استان

 

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر بیان کرد: این آثار تاریخی با تاریخچه ای که داشته، تاکنون گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده و اثرات مثبتی را مشاهده کردیم و افرا زیادی مشتاق بودند این اثر تاریخی را ببیند.

برترانگ با بیان اینکه پل لاتیدان راه ارتباطی مناسبی ندارد، گفت: به دلیل اینکه این اثر تاریخی جاده و امکانات مناسبی ندارد ناشناخته مانده است و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان آثار تاریخی بزرگی وجود ندارد و پل لاتیدان سرآمد همه آثار تاریخی است، خاطر نشان کرد: در استان هرمزگان اثر تاریخی به این بزرگی همانند پل لاتیدان را نمی توانید یافت و این پل عنوان طولانی ترین پل تاریخی ایران را می توان به آن لقب داد.

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار