کد خبر: ۶۴۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۶ 16 August 2018

 

تابناک هرمزگان- امروز به خاطر وضعیت اقتصادی کشور بیش از هر زمان دیگری فضای بی‌اعتمادی دیده می‌شود. حتئ شرایط به‌گونه‌ای شده که خود دولتمردان هم نسبت به سیاست های اقتصادی که مصوب می‌کنند بی‌اعتماد شده‌اند.

در این یادداشت آمده است: حالا جامعه‌‌یی را تصور کنیم که بی‌اعتمادی کل اقشار این جامعه نسبت به ناتدبیری و سیاست های غلط از کار درآمده دولت در زندگی مردم موج می‌زند و هر لحظه هم سایه سنگین این بی‌اعتمادی بر فضای اقتصادی جامعه به واسطه بسته‌های سیاست‌های غلط اقتصادی که دولت پیاده کرده بیشتر می‌شود. با این اوصاف باید این نکته را یادآوری کنیم مادامی که سیاستگذاران اقتصادی نمایندگان مردم در مجلس سیاست هایی را دارند پایه ریزی میکنند که بعد از گذشت مدتی کوتاه مردودیت آنها باز نیز بر همان شیوه غلط پافشاری میکند، هیچ‌گاه اقتصاد وارد مسیر و چهارچوب درست خود نمی‌گردد، و بی‌اعتمادی بیشتر مردم را به برنامه‌های سیاست دولت بیش از پیش دامن می‌زند و با تکرار چنین رویه‌ای قطعاً به تشدید بیشتر بحران اقتصادی کشور دامن خواهند زد.

با وجود آن که دولت در شرایطی دست به اجرای سیاست تک‌نرخی کردن ارز زد که شوک ناشی از خروج آمریکا از بازار هم چاشنی آن گشت و قیمت‌ها را آنچنان بالا برد ، که هیچ راهکاری برای کنترل افزایش قیمت‌ها هم که به کار بسته شد نیز کارساز نشود ، با استدلال تک‌نرخی کردن ارز، که می توان از آن به عنوان یک سیاستی شکست خورده نام برد و امروز دیگر نمی توان وجود دلار چند نرخی و انقراض دلار جهانگیری را منکر شد.

از سوی ارائه آمارهای جذاب در همایش سیاست‌های پولی و ارزی و انکار مشکلات اقتصادی ساز ناکوکی شده بر روی اصلاحات اقتصادی کشور ، پیامدهای اجتماعی گرانی های دقیقه‌ای در زندگی روزمره مردم را دارد به زیرترین نقطه خط فقر میکشد و آنرا بایستی به عنوان یک بحران بشناسیم و جدی بگیریم.

عدم کنترل و سیاست‌های اشتباه کمیسیون اقتصادی مجلس موجب شده که کمپانی‌ها از دولت هم قوی‌تر شوند و ازطرفی دیگر ما امروز با پدیده ای به نام نظام بانکی روبرو باشیم که مبدل گشته به اصلی‌ترین چالش اقتصاد و همه گرانی‌ها و بی‌ثباتی بازار ارز را هم نمی‌شود به ترامپ ربط داد، به واقع دشمنی برای اقتصاد کشور بزرگتر از مسئولین دولتی و مجلس وجود ندارند.

سوء مدیریت داخلی خوره اقتصاد است، نه آسیب‌های جهانی به عنوان نمونه پایلوت که علی القیاس به دیگر عملکرد دولتمردان میشود گرفت ، پاسخگویی به این سواله که در چند دقیقه 3 نفر 65 هزار سکه طلا میتوانند بخرند!؟!؟

پس النتیجه ، کلید استیضاحات باید اول سمت تیم اقتصادی دولت بچرخد و بعد به سمت کمیسیون اقتصادی مجلس چون نه از سمت دولت و مجلس برنامه‌مدونی برای تغییر سیاست تجاری در کشور تدوین نکردند در شرایط اقتصادی فعلی بهترین رویکرد این است که تعرفه‌های گمرکی در گام اول حذف شود تا دست قاچاق نیز قطع گردد و هم اجناس ارزان شوند چون این گرانی بی سابقه دارد کمر مردم را میشکند.

سوال قابل تأمل اینجاست که چرا ،اولویت اول رئیس جمهور ساماندهی اقتصاد نیست بلکه اولویت خودرا در به کارگیری افراد نالایق تلف می‌کند ، تا نتیجه این رویکرد شود ورشکستگی نهادهای دولتی در عرصه‌های مختلف و مناسبات رانتی یا گسترش ربامحوری که دارد نیروی کار را در بدترین شرایط از پرتگاه به سمت پایین هول میدهدو مفت‌خورها تولید را به محملی برای توزیع رانت تبدیل میکنند و موج تعطیلی ها مراکز تولیدی فراگیرتر می‌شود ، اینها همه نتیجه ناهماهنگی بین تیم اقتصادی دولته که ادامه این روند مسبب دامن زدن به آشفتگی بازار خواهد بود.

البته بی‌اعتمادی فقط دامن سیستم مدیریتی کشور را نگرفته بلکه از نمایندگان مجلس هم یک چهره متضاد و چندگانه ترسیم نموده ( مخصوصاً کمیسیون اقتصادی مجلس ) واقعاً این افزایش قیمت‌ها چه توجیهی دارد آیا اولویت خانه ملت رفع فقر است، اگر بود پس چرا ما امروز شاهد این شکاف عمیق و ناعادلانه در معیشت و دارایی بین دهک‌های بالا و پایین باید باشیم آیا این فاصله طبقاتی فاحش زنگ خطری محسوب نمی‌شود.

سیاست‌های غلط ارزی دولت هم‌چنان تبعات میدهد، حکایت از عدم نظارت مجلس هم دارد ظاهراً این روزها مسئولین مسائل اقتصادی را شوخی گرفته اند چگونه امکان پذیر است که کامیون کامیون، کالاهایی که واردات آن، ممنوع یا تعرفه سنگینی دارد ، وارد کشور می‌شود و هیچ واکنش عملی، مشاهده نمی‌گردد.

به‌عنوان مثال در تهران به انبارهای جاده کرج اگر کسی مراجعه کنید یا به راسته لوازم خانگی فروش‌ها در سه‌راه‌ امین‌ را ببینید که به‌رغم همه شعارها در محدودیت واردات لوازم خانگی، چگونه چون نقل و نبات در دسترس است.

حال جای آن است که بگوییم دولت در مقوله امنیت اقتصاد و واردات اصلأ نظارت ندارد، چون ضربه‌ای که همه جریان‌های مختلف و دشمنان ایران می‌خواستند به اقتصادی کشور بزنند را از داخل خوردیم حتئ در وزارت خزانه‌داری آمریکا هم از رفتار مسئولین ایرانی به بی نظمی آنها پی برده‌اند.

به راستی چه تفاوتی بین یک بمب و کانتینر قاچاق وجود دارد که آن ماده منفجره را مسئولان امنیتی کشور کشف میکنند اما کانتینر ، کانتینر کالای غیرضروری رسماً از گمرک وارد کشور می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست؟!؟!

تا وقتیکه همه کشور آلوده به واردات هست ، حرف از جنگ اقتصادی و ایستادگی و دعوت مردم به استفاده از کالای ایرانی یک امر خنده آور تلقی میشود.

انتهای پیام/ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار