تابناک هرمزگان- اگر ادعا می‌کنید منافع این کشتی‌های صیادی (منسوب به چینی) متعلق به شرکت‌های ایرانی است، اسامی این شرکت‌ها، نحوه واگذاری این امتیاز به این شرکت‌ها و تعداد نیروی ایرانی که در این شرکت‌ها مشغول بکار هستند را اعلام کنید.
کد خبر: ۶۴۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 17 August 2018

 

به گزارش تابناک هرمزگان،حرف‌های سیدمصطفی ذوالقدر نماینده شرق هرمزگان در مجلس، تازه‌ترین واکنش به ماجرای حضور کشتی‌های صیادی منسوب به چینی است که در خلیج‌فارس حضور دارند.

ذوالقدر در این باره گفته «از توضیحات شیلات کشور درخصوص صید ماهی توسط کشتی‌های چینی قانع نشدم و در برابر حقوق صیادان هرمزگان تا برایم ثابت نشود ساکت نمی‌مانم. من نمی‌توانم صدای صیادانی که در این گرما روی دریا کار می‌کنند و این کشتی‌ها را از نزدیک می‌بینند نشنوم اما صحبت‌های افراد مرکز نشینی که تابه‌حال یک‌بار به سواحل شرق و غرب استان نیامدند را بپذیرم».

چندی قبل فریدون همتی استاندار هرمزگان گفته بود: «صیادی کشتی‌های چینی در خلیج فارس، دستاویزی برای برخی شده که خودشان حتی یک بار هم برای صید به دریا نرفته‌اند و چنین شایعاتی را برای "جوسازی‌های بیهوده" می‌سازند».

به گفته‌ی او؛ «ماهیگیری کشتی‌های چینی در خلیج فارس بر معیشت ماهیگیران محلی این منطقه تاثیری ندارد».

ذوالقدر نماینده حامی دولت اما نظر متفاوتی با مدیر ارشد دولت در هرمزگان دارد. او می‌گوید: «هنر این نیست که در تهران جلوی دوربین مصاحبه کنیم و بگوییم هیچ مشکلی وجود ندارد، اگر راست می‌گویید بیایید و رو در روی صیادان بومی هرمزگان مصاحبه کنید و آن‌ها را قانع کنید».

به گفته‌ی ذوالقدر «مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تهران اعلام می‌کنند هیچ مشکلی نیست اما اگر مثل بنده و همکارانم هر هفته مجبور به پاسخگویی به جمع زیادی از صیادان، محققین و دانشجویان هرمزگانی بودند به این راحتی همه‌چیز را انکار نمی‌کردند».

این نماینده مجلس تأکید کرد: «اینکه گفته می‌شود کشتی‌های چینی اصلاً تابه‌حال وارد محدوده آب‌های ساحلی کشور ما نشده‌اند با صحبت‌های صیادان ما متناقض است، پس به ما حق بدهید که بقیه صحبت‌ها را هم قبول نکنیم».

وی اضافه کرد: «ما از دولت فقط انتظار شفاف‌سازی داریم. نمی‌خواهم به وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص اتهام بزنم فقط صحبت من این است که نمایندگان، محققان و صیادان هرمزگانی را قانع کنید».

ذوالقدر پیشنهاد داد: «تیمی از صیادان و متخصصان هرمزگانی در کنار نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص فعالیت این کشتی‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند و نتایج این بررسی‌ها را شفاف اعلام کنند آن‌وقت ما نیز قبول می‌کنیم هیچ مشکلی برای صیادان هرمزگان وجود ندارد».

احمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان هم چند بار این موضوع را مطرح کرده بود. مرادی ۱۰ مهر ۹۶ به خبرگزاری خانه ملت گفته بود «احساس می‌کنم پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور رانت‌هایی نهفته است و این افراد با استفاده از خلاءهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اند».

حسین هاشمی تختی دیگر نماينده مردم هرمزگان در مجلس هم 23 مرداد 1397 به روزنامه قانون گفت: « متاسفانه خلیج فارس توسط عده‌ای از شهروندان ایرانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته، واقعیت این است که چند نفر از شهروندان ایرانی برای صید تنها یک نوع ماهی از شیلات، مجوز گرفته‌اند که با سوءاستفاده از این مجوز، آن را تحت اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند».

هاشمی وضعیت را اینگونه توصیف کرده بود: «در حال حاضر نیز چینی‌ها مانند جارویی به شکار ماهی‌ها و آبزیان خلیج فارس پرداخته‌اند و این ماهی‌ها را به کشورهای خود صادر می‌کنند».

با وجود اشتراک نظر این سه نماینده‌ی هرمزگان در مجلس، ناصر شریفی نماینده غرب هرمزگان اما نظر متفاوتی دارد. شریفی ۲۲ خرداد ۹۷ به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «موضوع صید صنعتی توسط چینی‌ها که در فضای رسانه‌‌ای گاها منتشر می‌شود را به ضرس قاطع رد می‌کنم و چنین موضوع صحت ندارد».

به گفته‌ی وی؛ «مالکیت شناورهای صنعتی خریداری شده کاملا ایرانی است، برخی از افراد این شناورها را اجاره می‌کنند و طبق ضوابط سازمان بنادر با پرچم جمهوری اسلامی صید می‌کند، هیچ منع و موردی در این زمینه وجود ندارد».

آنچه از این ماجرا بر‌می‌آید حاکی از اختلاف‌نظری عمیق میان نمایندگان دو قوه، مدیران دولتی (شیلات و استانداری) و نمایندگان مجلس است.

در همین هفته حجت‌الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان از مسئولان قضایی جاسک خواسته بود «رسیدگی به موضوع صیادی توسط کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی استان را به عنوان «یکی از مطالبات عمومی» دنبال کنند.

باید منتظر ماند با مطرح شدن موضوع در دستگاه قضایی، سرنوشت این ماجرای دنباله‌دار چه خواهد شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار