نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی به ۱۰ دلیل کارشناسی برای نیاز نیشابور به‌فرودگاه اشاره کرد.
کد خبر: ۶۴۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 22 August 2018

به گزارش  تابناک : پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پاسخ‌های استاندار خراسان رضوی به‌صحبت‌های حمید گرمابی و کنایه به‌این نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده از شعارهای رأی‌آور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس گفت: طرح ساخت فرودگاه نیشابور از مدت‌ها قبل مورد بررسی قرار گرفت و درباره آن تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم.

گرمابی با اشاره به‌رشته تحصیلی خود که یکی از شاخه‌های مهندسی است؛ تأکید کرد: از ابتدا یاد گرفته‌ام برای تصمیم‌گیرى صحیح، اطلاعات لازم را جمع‌آورى کنم و تصمیماتم بر اساس اطلاعات دقیقى که مورد نیاز است، باشد، به‌همین منظور جوانب مختلف این طرح را در یک کارگروه اجرایی و طی چندین ماه بررسى کردیم و در نهایت پس از اثبات و تأیید عملی و اجرایی بودن طرح متناسب با وضعیت موجود، آن را به‌مسؤولان و رسانه‌ها منتقل کردم.

وی با اشاره به نوشتن پروپوزال اولیه این طرح توسط یک دانشجوى دکترى با کمک سایر اعضای آشنا به‌ابعاد مختلف مباحث احداث فرودگاه و نیز مشورت گرفتن از مشاور ارشد شرکت‌هاى درجه یک سازنده فرودگاه؛ تأکید کرد: چندین دلیل برای قطعیت اجرای این طرح مشخص‌شده که شرح تفصیلی آن و پروپوزال مربوط به‌آن جهت اطلاع مسؤولان استانی و کشوری، به‌صورت جداگانه ارسال‌ شده است.

 نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌حداقل 10 دلیلی که به‌صورت مکتوب به‌ریاست جمهوری، استاندار و وزارت راه اعلام کرده، تصریح کرد: وجود جمعیت بیش از 540 هزار نفری شهرستان‌های نیشابور و فیروزه و همچنین پوشش جمعیت 800 هزار نفری منطقه که به‌فرودگاه دسترسی نزدیک خواهند داشت و ضرورتاً نیاز آنها دلیل اولی بود که این طرح را توجیه‌پذیر می‌کرد.

گرمابی افزود: پنج شهرک صنعتی با بیش از 400 واحد صنعتی در شهرستان از جمله واحدهای صنعتی بزرگی مانند فولاد خراسان، نیروگاه نیشابور، مجتمع بزرگ نساجی، کارخانه‌های بزرگ تولید لوازم‌خانگی و الکتریکى و همچنین فولاد خیام که در حال نصب ماشین‌آلات بوده، نمونه‌هایی از این واحدهای صنعتی است که در کنار وجود گمرک در نیشابور فرصت‌های اقتصادی زیادی را برای شهرستان و صنعتگران فراهم می‌کند، ضمناً وجود این حجم بزرگ صنعت در نیشابور نیازمند سفرهای متعدد و سریع به مرکز و بالعکس است که ضرورت وجود فرودگاه در این شهر را اثبات می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر از جمله آرامگاه‌های خیام و عطار نیشابوری، کمال‌الملک، فضل ابن شاذان، همچنین قدمگاه حضرت رضا (ع) و زادگاه بکتاش ولی با 40 میلیون پیرو که 20 میلیون از این جمعیت در ترکیه ساکن بوده و فرصتی بالقوه برای جذب توریست زیارتی پیش‌روی شهرستان و کشور ایجاد خواهد کرد نیز اهمیت این پروژه را بیشتر می‌کند.

 نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مناطق بکر و خوش آب‌وهوای اطراف نیشابور و وجود اردوگاه کشوری باغرود که بزرگ‌ترین اردوگاه کشوری با رفت و آمد بیش از هزاران نفر در سال و برگزاری صدها اردو در سال نیز حائز اهمیت ویژه است، همچنین با افتتاح هتل چهار ستاره در نیشابور و دیگر اقدامات عمرانی شهری، ایجاد فرودگاه می‌تواند زنجیره زیرساخت‌های جذب و تسهیل رفت‌وآمد گردشگری داخلی و خارجی را تکمیل و تسهیل نماید.

گرمابی با اشاره به‌اتفاق‌های اخیر شهرستان مانند سیل؛ تأکید کرد: از لحاظ پیش‌بینی‌های لازم در زمان‌های بحران، امداد، نجات و کمک‌رسانی به‌موقع در حوادث غیرمترقبه با توجه به‌حادثه‌خیز بودن منطقه و جمعیت بالای شهرستان وجود یک فرودگاه با فاصله کم از شهرستان لازم و منطقی است.

وی با اشاره به‌دغدغه برخی نسبت به‌احتمال خالی بودن پروازهای این فرودگاه؛ خاطرنشان کرد: جابه‌جایی مسافر هوایی به‌سمت مرکز در حال حاضر بالا بوده و طبق آمار واقعی با تحقیق میدانی صورت گرفته از پنج آژانس مسافرتی شهرستان نیشابور، آمار سفرهای هوایی حکایت از جابجایی جمعیتی بالغ‌بر 28 هزار نفر در سال به عبارتی حدود 500 نفر در هفته بدون در نظر گرفتن بلیت‌های صادر شده از دیگر شهرها از جمله تهران، مشهد است،

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌گسترش خرید اینترنتی بلیت هواپیما در سال‌های اخیر؛ تصریح کرد: این آمار 500 نفر ذکر شده بدون احتساب بلیت‌هایی است که توسط افراد و سازمان‌ها و از طریق اینترنت انجام می‌شود که با اضافه کردن آنها، آمار این جمعیت قطعاً افزایش چشمگیری می‌کند، بنابراین طبق پیش‌بینی‌ها و افزایش نیاز سفر طی سال‌های آینده که فرودگاه به نزدیکی به مشهد این امکان را فراهم می‌کند که فرودگاه نیشابور، به‌عنوان فرودگاه پوششى مشهد که مناسب‌ترین فاصله را با آن دارد استفاده شود تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: برای فعالیت‌های جانبی مانند آموزش خلبانی که توسط مرکز فنون و خدمات هوایی انجام می‌شود و اکنون افراد را به استان خراسان شمالی و شهر بجنورد در فاصله 3.5 ساعته با مشهد می‌فرستند نیز مورد استفاده قرار گیرد و به نیشابور اعزام شوند که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه امکان افزایش هزینه‌های اجرای پروژه عنوان کرد: وجود باند خاکی فرود مخصوص هواپیماهای کشاورزی که از قبل در جنوب شهرستان ایجاد شده است و زمین‌های وسیع و منابع طبیعی در مجاورت آن، امکان انجام پروژه را با هزینه کمتر فراهم کرده است.

گرمابی با اشاره به برخی گشایش‌های برجام گفت: با توجه به شرایط منطقه نیشابور و همچنین خرید و ورود هواپیماهای کوچک ATR به کشور، قطعاً استفاده از این هواپیماها با ظرفیت حدود ٨٠ مسافر برای این فرودگاه کاربرد بسیار مناسبی دارد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت نیاز، برای تأمین کسری بودجه پروژه، مشارکت بخش خصوصی در این پروژه امکان‌پذیر است و هم‌اکنون رایزنی در این مورد در حال انجام است.

وی تأکید کرد: امیدوارم مسؤولانی که این پروژه را غیرکارشناسی می‌دانند بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته، تصمیم درست و به صلاح کشور و منطقه را بگیرند که مردم امروز و آیندگان در مورد تصمیم امروز ما قضاوت می‌کنند.

گرمابی با اشاره به بودجه تخصیص یافته تحت عنوان پروژه شاخص و ماندگار از سفر ریاست جمهوری به نیشابور؛ اظهار کرد: در مذاکرات با مسؤولان استانداری و طی نامه‌ای که به رئیس جمهور نوشتم، تاکید کردم که همین بودجه می‌تواند بخش قابل توجه و اولیه‌ موردنیاز برای احداث فرودگاه که مفهومی واقعی از پروژه ماندگار را دارد تامین نماید که متاسفانه تاکنون توجه و دقتی به این موضوع نکرده‌اند‌. ‌

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار