اگر گشتی در شهر اهواز زده باشید متوجه عرضه و تبلیغات فروش انواع دارو بر روی در و دیوارها خواهید شد. و برخی افراد همچنان نیاز دارویی خود را با این تبلیغات خیابانی و حتی مجازی تامین می کنند.
کد خبر: ۶۴۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 01 September 2018

اطراف ایستگاه های اتوبوس و تاکسی به محلی برای تبلیغات بدون مجوز و به صورت دیواری فروشندگان داروهای غیر قانونی تبدیل شده است. حجم بالای این تبلیغات خیابانی تا حدی رشد کرده که ذهنیت قانونی بودن فعالیت اینگونه فروشنگان را برای برخی به وجود آورده است.

دامنه فروش داروهای غیز مجاز تنها محدود به تبلیغات دیواری و یا مجازی نیست.هر عابری که از ضلع غربی خیابان سیمتری به سمت چهار راه سلمان فارسی(نادری) اهواز عبور کرده باشد حداقل چندباری زمزمه ' فروش قرص ترامادول ' به گوش او خورده است. سابقه فروش از این نوع داروها در خیابان سیمتری به سال های دور برمی گردد و برای بیشتر مردم این سوال به وجود آمده که چرا تاکنون با عرضه کنندگان اینگونه داروها برخورد نشده است.

در گوشه دیگری از مرکز شهر یعنی خیابان نظامی (بازار عبدالحمید) نیز فروش دارو یکی از کسب و کارهای دست فروش های آنجا است و این درحالی است که تعداد قابل توجهی از داروخانه ها شهر اهواز در خیابان سلمان فارسی مستقر هستند و همچنان برخی بدون تجویز پزشک برای خرید داروهای خود به این دست فروشان و یا تبلیغات دیواری مراجعه می کنند.

در این بین نیز خرید داروهای گیاهی آن هم بدون نسخه پزشک تب تازه ای است که در بین شهروندان اهوازی به وجود آمده و کسب و کارهای زیرزمینی را به وجود آورده است. این نوع از داروها با نام داروهای عطاری در بین مردم شناخته شده اند و بخشی از شهروندان بدون مراجعه به پزشک دست به دامن برخی که خود را عطار می نامند ، می شوند.

عطاری ها اجازه فروش داروهای گیاهی را ندارند

سرپرست اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های معاونت غذا و داروی اهواز، فعالیت عطاری ها را تنها محدود به فروش و عرضه گیاهان دارویی بیان کرد و گفت: عطاری ها اجازه ندارند داروهای گیاهی را به مردم عرضه کنند.

زینب ظاهری افزود: معاونت غذا و داروی اهواز بر اساس بازرسی سرزده و همچنین برنامه ریزی شده فعالیت عطاری ها را بررسی می کند اما با این وجود افرادی به خاطر عوارض ناشی از استفاده داروهای گیاهی برای شکایت مراجعه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید داروهای خود را از داروخانه ها تهیه کنند، گفت: عطار نه دارو ساز است و نه پزشک که بتواند دارو را بسازد و یا اینکه بیماری مراجعه کنندگان را تشخیص دهد و بر همین اساس ارایه هرگونه دارو توسط عطاری ها تخلف محسوب می شود و بر اساس قوانین با فروشندگان برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عطاری ها نباید در امر درمان دخالت داشته باشند و تنها می توانند 'گیاهان دارویی' را عرضه کنند.

 خوزستان فاقد کارخانه بسته بندی گیاهان دارویی

ظاهری ادامه داد: خوزستان فاقد کارخانه بسته بندی گیاهان دارویی است و این موضوع یک خلا برای این استان به حساب می آید.

وی افزود: به همین دلیل گیاهان دارویی بدون بسته بندی و به روش سنتی توسط عطاری ها عرضه می شود.

وی تفاوت داروهای گیاهی با گیاهان دارویی را در بکاربردن فرایند خاص و مکمل های دارویی در زمینه تولید خواند و گفت: گیاهانی که تعداد شان مشخص بوده و طی سالیان دراز فواید و بی‌ عارضه یا کم‌ عارضه بودن شان به اثبات رسیده باشد گیاهان دارویی هستند و عطاری ها می توانند در قالب این تعریف به فعالیت بپردازند.

مردم به تبلیغات فروشندگان خیابانی دارو اعتماد نکنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین ساز و کارها برای توقف فروش دارو در خیابان ها و یا دست فروشان فرهنگ سازی در جامعه است، گفت: مردم نباید به تبلیغات خیابانی و یا شبکه های ماهواره ای اعتماد کنند.

حسین برزگر داروخانه ها را تنها محل قانونی برای فروش دارو بیان کرد و افزود: گاهی دیده شده برخی از شهروندان برای درمان مشکلاتی مانند کوتاهی قد از طریق تبلیغات ماهواره ای و یا پوسترهای دیواری اقدام به خرید و مصرف دارو کرده اند و در نهایت با عارضه جدی در ناحیه کبد و دستگاه گوارشی رو به رو شده اند.

وی یادآور شد: با پیگیری صورت گرفته در توافقی که با شرکت پست انجام گرفت، عرضه دارو به وسیله بسته های پستی متوقف شده است.

برزگر همچنین به فروش قرص های غیر مجاز در خیابان ها اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های مرتبط در حال همکاری هستند و برخی نیز در این خصوص حتی دستگیر شده اند و برخوردهای قانونی با چنین فروشندگانی ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان اهوازی می توانند هرگونه تخلف در زمینه عرضه دارو را از طریق سامانه تلفنی 191 و یا 32232362 اطلاع دهند، یادآور شد: شهروندان باید نیازهای درمانی خود را از طریق پزشک و داروخانه تامین کنند.
وی بیان کرد: اگر داروی خریداری شده از داروخانه برای بیمارعارضه ای ایجاد کند، مسئولیت مشکلات به وجود آمده بر عهده شرکت سازنده و یا داروخانه است.

 جولان داروهای غیرمجاز

از یک سو عطاری های متخلف که به عرضه داروهای گیاهی می پردازند و از سوی دیگر خیابان های که با وجود داروخانه های متعدد، محلی برای جولان فروشندگان شده معضلی است که رفع آن نیاز به همراهی پلیس و شهرداری دارد اما در این بین شهروندان نقش تعیین کننده ای دارند.

در صورتی که مردم به تبلیغات غیرقانونی اعتماد نکنند و خرید خود را از داروخانه های مجاز انجام دهند می توان امیدوار بود که خیابان های مرکز شهر اهواز از وجود چنین عرضه کنندگان سمج و بی اعتنا به سلامتی مردم پاک شود.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: عطاری ، دارو ، اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار