تابناک هرمزگان- اولین مجمع سلامت شهرستان پارسیان در سالن شهید تندگویان این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 14 September 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر آمنه ماجدی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارسیان در اولین مجمع سلامت شهرستان پارسیان با اشاره بر اهمیت و جایگاه مجمع سلامت، اهداف و وظایف مجمع را به تفصیل بیان نمود و سلامت را مسئولیت همگانی عنوان کرد.

وی با بیان این نکته که برای تحقق عدالت در سلامت و اجتماعی شدن سلامت و دستیابی به جایگاه اول شاخص های سلامت در منطقه آسیای جنوب غربی نیازمند همّت، تلاش و مشارکت ساختارمند همه دستگاه های دولتی، غیر دولتی، سازماهای مردم نهاد و خیّرین هستیم، اظهار داشت: امیدواریم که خروجی مجمع سلامت به ارتقاء سلامت شهرستان کمک کند و شاهد پیشرفت در زمینه سلامت مردم باشیم.

دکتر ماجدی در ادامه، با بیان اینکه انسان، محور توسعه در هر جامعه ای است، گفت: برای دست یابی به توسعه پایدار به یاری تک تک افراد جامعه نیازمند هستیم تا بتوانیم قدم های مؤثری در این مسیر برداریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان پارسیان به برخی از اهداف مجمع سلامت شهرستان پرداخت و افزود: تسهیل جایگاه کشور در شاخص های سلامت و عدالت در سلامت با توجه به چشم انداز 1404، تبیین محوریت سلامت در اهداف توسعه  شهرستان و افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی از جمله این اهداف است.

دکتر عباس میرزاد، فرماندار شهرستان پارسیان با بیان اینکه سلامت عامل مهم توسعه پایدار است، گفت: در حوزه سلامت باید از خود فرد شروع کنیم و بعد از آن خانواده و در نتیجه جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر میرزاد، به اولویت سلامت شهرستان اشاره و عنوان کرد: کلیه دستگاههای دولتی، غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد بایستی مسئولین بهداشتی را یاری کنند و برای تحقق منویات مقام معظم رهبری می بایست از ظرفیت 75 درصدی سایر دستگاهها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه زمینه های ایجاد نشاط باید در جامعه فراهم شود، تصریح کرد: آمار خودکشی در شهرستان نگران کننده است که می بایست اقدامی مؤثر در راستای پیشگیری از خودکشی صورت گیرد.

رئیس مجمع سلامت شهرستان پارسیان، همچنین به یکی دیگر از اولویت های سلامت شهرستان یعنی ساماندهی و کاهش حوادث ترافیکی اشاره و اظهار کرد: 49 درصد از تصادفات در  شهرستان مربوط به راکبان موتور سیکلت است که از اول مهرماه، پروژه واگذاری کلاه کاسکت برای محصلین و دانشجویان آغاز خواهد شد.

دکتر میرزاد، با قدردانی از ظرفیت خیّرین در پارسیان، تأکید کرد: فعالیت های خیرخواهانه در شهرستان رو به پیشرفت است و شاهد خدمات خوبی از آنها بوده ایم که بیمارستان رستمانی نمونه بارز آن است.

فرماندار پارسیان یکی از مخاطرات سلامتی مردم شهرستان را در حال حاضر، استفاده از فضولات مرغی در امر کشاورزی دانست و اعلام کرد: در سال آینده از ورود این نوع فضولات مرغی به شهرستان به شدت جلوگیری کرده و در جهت سلامتی مردم، کشاورزان صرفاً می توانند از کودهای فرآوری شده کیسه ای مرغی که دارای استاندارد لازم باشند، استفاده کنند.

دکتر کاووس دیندارلو، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، سلامتی را رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف کرد و بیان داشت: در ایده آل ترین شرایط، وزارت بهداشت تأمین کننده 25 درصد سلامتی است و 75 درصد آن مؤلفه هایی هستند که در خارج از حوزه بهداشت قرار گرفته اند.

وی هدف این مجمع را اجتماعی شدن سلامت و پر رنگ شدن نقش سایر ارگان های وابسته عنوان کرد.

دکتر دیندارلو، هزینه  و مصرف دخانیات را در کشور سرسام آور دانست و افزود: در کشور ما 55 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که 10 هزار میلیارد تومان هزینه آن است و 20 تا 30 هزار میلیارد تومان نیز هزینه دارو و درمان استعمال دخانیات می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: در خیلی از موارد و کالاها، مورد تحریم های دشمنان قرار گرفته ایم؛ اما هیچ گونه تحریمی در زمینه تنباکو و دخانیات وجود ندارد و قیمت سیگار نیز یک سوم قیمت جهانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، موضوع سلامت را منحصر به وزارت بهداشت ندانست و گفت: همه دستگاهها باید دست به دست هم دهند و از مردم نیز باید شروع شود و آنها محور باشند تا بتوانیم حوزه سلامت را ارتقاء بخشیم.

در ادامه، بسیج همگانی برای سلامتی داشته باشند و تأکید کرد: آموزش ها در حوزه سلامت را از کودکی شروع کنیم.

نماینده امام جمعه اهل تسنن شهرستان پارسیان نیز سلامت را از بهترین نعمت های الهی دانست و عنوان کرد: در قرآن و احادیث، به سلامتی توجه خاصی شده است و این مجمع را یک مجمع پر خیر برای سلامتی مردم معرفی کرد.

در ادامه، نماینده معلولین شهرستان از همه ارگان ها درخواست کرد جهت رفع نیازهای رفاهی، شغلی و اجتماعی معلولین اقدام کنند.

سپس احمد مبارکی، نماینده سمن ها، تأکید بر مشارکت واقعی مردم در حوزه سلامت نمود و گفت: هر جا مردم در صحنه وارد شدند، نتیجه اثربخش بوده.

بیانیه مجمع، توسط دکتر امین زارعی، دندانپزشک قرائت شد و تمام ارگان های دولتی، غیر دولتی، سمن ها و خیّرین متعهد شدند در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

در پایان این مراسم، از 35 فعال حوزه سلامت در شهرستان پارسیان که بر اساس سنجه ها و مسئولیت پذیری انتخاب شده بودند، تجلیل شد.

شایان ذکر است اولین مجمع سلامت شهرستان پارسیان با حضور دکتر دیندارلو، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، فرماندار شهرستان، نماینده امام جمعه تشیع و تسنن، رؤسای ادارات، خیّرین، نماینده سمن ها و مسئولین شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارسیان برگزار شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار