محاسبه شاخص تعداد اهداء عضو در یک میلیون نفر PMP است. در جمعیت 80 میلیون نفری PMP عدد 30 است ولی عدد ایده آل 48 باید باشد ولی تعداد 30 مطلوب است، که متاسفانه در کشور ما 11 ممیز 57 می‌باشد.
کد خبر: ۶۶۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹ 07 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در نشست آموزش تخصصی و مدیریتی فرآهم‌آوری اعضاء پیوندی که در استانداری هرمزگان برگزار شد؛ با اشاره به اهداء دو مورد عضو پیوندی در هرمزگان و در سالهای 92 و 97 گفت: متاسفانه هرمزگان در بین استانهای کشور کمترین اهداء عضو را به خود اختصاص داده است؛ که نیازمند فرهنگ سازی و ایجاد زمینه مناسب در جهت تحقق این امر خیرخواهانه و خداپسندانه هستیم.

دکتر شادنوش با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی اهداء عضو در کشور و استان هرمزگان افزود: محاسبه شاخص تعداد اهداء عضو در یک میلیون نفر PMP است. در جمعیت 80 میلیون نفری PMP عدد 30 است ولی عدد ایده آل 48 باید باشد ولی تعداد 30 مطلوب است، که متاسفانه در کشور ما 11 ممیز 57 می‌باشد.

وی تصریح کرد: سالانه 16 هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده‌ای و حوادث جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی هستند که می توان اعضای بدن آنها را اهداء کرد. 2 هزار و 500 تا 4 هزار اهداء از این تعداد مرگ مغزی ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما اهداء در کشور کمتر از یک هزار مورد هست، در صورتی که 25 هزار نفر نیازمند پیوند در کشور وجود دارد.

دکتر شادنوش یادآور شد: در بخش‌های کلیه، قلب، کبد و سایر ارگان‌ها بیمارانی هستند که نیازمند پیوند می‌باشند و روزانه 7 تا 10 نفر بر اثر کمبود ارگان‌های پیوندی جان خود را از دست می دهند؛ لذا در سال‌های گذشته روند رو به رشد پیوند در کشور رشد مناسبی نداشته است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برگزاری این نشست‌ها و تلاش‌ها برای فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اهداء عضو در بین افراد جامعه در کشور است؛ پیوند به عنوان قله علم پزشکی شناخته می‌شود و نیازمند یک سیستم مدرن است لذا باید کار فرهنگ‌سازی به درستی انجام شود و دانش پرسنل در این زمینه ارتقاء پیدا کند.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان 45 نفر در سال به علت مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند عنوان کرد: 560 بیمار دیالیزی در هرمزگان از خدمات دیالیز استفاده می‌کنند؛ و بیش از 70 نفر از بیماران دیالیزی این استان در سال فوت می کنند هر بار دیالیز برای هر بیمار 350 تا 400 هزار تومان هزینه دارد؛ و از نظر هزینه‌ای پیوند عضو مقرون به صرفه‌تر است.

دکتر شادنوش ادامه داد: با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه، علمای دینی، بخشداران و فرمانداران می توان این نهضت را به وجود آورد تا بیماران کیفیت زندگی بهتری پیدا کنند.

گفتنی است؛ نشست آموزش تخصصی و مدیریتی فرآهم آوری اعضاء پیوندی با حضور مهندس اکرمی و دکتر حیدری از معاونین سیاسی امنیتی و توسعه استانداری هرمزگان، دکتر غریب‌زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، دکتر نجفی مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان و جمعی از پزشکان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سالن اجتماعات استانداری هرمزگان برگزار شد.
انتهای پیام/*

برچسب ها: پیوند ، کبد ، مرگ مغزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار