به منظور ارتقاء سطح آگاهی دانشجویان در خصوص آسیب های اجتماعی فضای مجازی و پیشگیری از آسیب های نوظهور در بین خانواده ها، دوره آموزشی خودمراقبتی در فضای مجازی در دانشگاه علمی کاربردی کیش برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵ 31 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، فریبا مهدوی، کارشناس سلامت روان مرکز توسعه سلامت کیش به عنوان اولین مدرس در این جلسه آموزشی، با تأکید بر ضرورت آگاه سازی خانواده ها از آسیب های اجتماعی افزود: ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال کرده است.

در مباحث آسیب شناختی، نهاد خانواده یکی از محورهای مهم بررسی آسیب های ناشی از تحولات خانواده است؛ تحولاتی که خود منشاء بروز دگرگونی‌های عمیق و اساسی در نوع روابط و ارزش‌های خانواده می باشد.

به گفته وی بسیاری از تحولات و دگرگونی‌های خانواده از بیرون بر خانواده تحمیل می‌شود و از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده تا به امروز، غلیرغم تمام محاسن و مزایای آن، یک سری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها تحمیل نموده است.

به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده‌اند.

به همین دلیل، برنامه‌ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب‌ها لازم و ضروری بوده و آموزش و آگاه‌سازی خانواه‌ها در پیشگیری از این آسیب‌ها می‌تواند به عنوان یک راهکار مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

سرهنگ رضایی، کارشناس پلیس فتا نیز در بخش دیگری از این برنامه آموزشی، تأکید کرد: بهترین راه جهت حفظ خانواده‌ها از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی، کنترل و نظارت بر فرزندان هنگام استفاده از این فضا می‌باشد و ممانعت از استفاده به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود؛ لذا توصیه می‌شود والدین وقت بیشتری را جهت همراهی فرزندان و هدایت آنها در فضای مجازی صرف کنند تا از بروز آسیب‌های ممکنه جلوگیری شود.

خود مراقبتی و خودکنترلی و افزایش سطح آگاهی باعث استفاده صحیح از ابزارها و فنآوری‌های نوین در جامعه امروزی می‌شود.

همین اقدامات نیز از شرط‌های مصونیت از آسیب‌های فضای مجازی است.
 وی آسیب‌های مرتبط با فناوری‌های جدید را شامل آسیب‌های ناشی از استفاده از ماهواره، بازی‌های رایانه‌ای، تلفن همراه و اینترنت دانست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار