نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای
تا چند سال دستاورد دولت برجام معرفی می‌شد و پس از عمل نکردن اوباما به تعهدات برجامی و سپس زیر میز زدن ترامپ حامیان دولت برای دستاوردسازی، سراغ مسایل دیگری از قبیل تک نرخی شدن تورم رفتند و با آغاز سال 97 و موج گرانی‌ها حالا موسوی لاری می‌گوید دستاورد دولت خارج کردن جامعه از فضای امنیتی است! او همچنین گفته است که مشکل جدی اصلاح‌طلبان در دوره آینده تفاهم با مردم است.
کد خبر: ۶۹۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 01 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، روزنامه سازندگی دیروز گفت‌وگویی را با سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات با عنوان «حجاریان در اکثریت نیست با صندوق رای قهر نمی‌کنیم» منتشر کرد.

‌خبرنگار از وی پرسیده؛ «برخی معتقدند جامعه مخاطب اصلاح‌طلبان به سمتی که آقای سعید حجاریان و طرفداران عقیده ایشان هستند،‌ گرایش دارند. یعنی گذر از انتخابات و گذر از شکل اصلاح‌طلبی انتخاباتی» موسوی لاری می‌گوید: «من این را قبول ندارم. آنها نگاه اکثریت نیستند.»

وی در پاسخ به این سؤال که «فکر می‌کنید نگاه جامعه به اصلاح‌طلب‌ها همان نگاه قبلی است؟» گفته: «دولت آقای روحانی را با دولت احمدی‌نژاد مقایسه کنید! مجلس دهم را با مجلس نهم مقایسه کنید! فضای امنیتی آن روز‌ها را با فضای امروز مقایسه کنید! حتما تغییراتی به وجود آمده است. ولی در مورد اینکه آقای روحانی توانسته است به مطالبات مردم جواب بدهد یا نه و اینکه فراکسیون امید توانسته است در مسیر خواست مردم قدم‌های بلندی بر دارد یا نه، باید گفت ما در این مرحله با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم.»

به گفته موسوی لاری دستاورد دولت آقای روحانی و مجلس دهم شده تغییر فضای امنیتی! که البته با شکایات دولت از رسانه‌های منتقد صحت آن مبرهن است. ضمن اینکه همین فراکسیون امید طرحی را به عنوان تأمین امنیت مراسمات رسمی و غیررسمی پیگیری می‌کرد که در آن برای سؤال کنندگان مجازات در نظر گرفته شده بود.

وزیر کشور دولت اصلاحات می‌گوید: «..وضعیت اقتصاد این است البته آقای روحانی مقصر اصلی نیست موانع بیرونی و داخلی و وضعیت بعضی از همکاران دولت در این مشکلات نقش دارند جناح رقیب آقای روحانی اصلا از زمان و فضای انتخابات خارج نشده است و همچنان به دنبال مچ‌گیری و جو‌سازی و وارد کردن فشار بر دولت است. باید بحق گفت که آقای روحانی در جاهایی کمی‌ها و کاستی‌هایی دارد و به نصایح کارشناسانه توجه نکرده است. ولی در جایی باید گفت که او از بیرون و از داخل در فشار است. آقای روحانی در این بستر کار می‌کند گرچه می‌توانست بهتر کار کند.»

البته آقای لاری برای توجیه ناکارآمدی دولت احتمالا بهانه دولت قبل، دولت سایه و دولت پنهان را فراموش کرده‌اند بیان کنند!

فراکسیون امید ضعف‌هایی دارد

در بخش دیگری از مصاحبه، موسوی لاری سؤال «یکی از نقد‌هایی که طی دو سال گذشته به اصلاح‌طلبان وارد شده عدم رعایت ساختار‌های دموکراتیک است. تا چه حد این انتقاد را موجه می‌دانید؟» را اینطور جواب داده: «در کلیه کارهایی که شورای عالی تصمیم‌گیرنده است دقیقا همان روند و روش‌های دموکراتیک رعایت می‌شود.»

اما این در حالی است که طیف‌هایی از جریان اصلاحات، نقدهای جدی به رویه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دارند. چندی پیش 100 جوان اصلاح‌طلب در نامه‌ای به خاتمی با ‌اشاره به این عملکرد شورا، از فردمحوری، سهم خواهی و خویشاوند سالاری در این جریان انتقاد کردند و خواستار راه‌اندازی نهادی بیش از پیش دموکراتیک و برآمده از روندهای انتخابی، شفاف و منطقی شدند.

موسوی لاری همچنین اظهار داشته: «وقتی از اصلاح اصلاحات حرف می‌زنیم یعنی اصل حرکت اصلاح‌طلبانه را تایید می‌کنیم. باید در ساختار تصمیم‌گیری اصلاحی صورت بگیرد. در سال ۹۲ آقای هاشمی و بسیاری از چهره‌های ما ردصلاحیت شدند. آقای روحانی و آقای عارف ماندند و جمع‌بندی این بود که اگر هر دو بمانند قطعا شکست می‌خورند و باید یکی بماند. ریش‌سفیدی کردند و رفت‌وآمدهایی صورت گرفت و آقای عارف ایثارگری کردند و کنار رفتند. این کار در زمان خود یکی از کارهای بسیار بزرگ بود چون جریان تعامل‌خواه جامعه را از شکستی قطعی نجات داد. ولی آیا می‌توان همیشه از این روش استفاده کرد؟ شاید همیشه نتوان از این روش استفاده کرد.»

وی گفته: «اصلاح‌طلبان در دوره آینده با مشکل جدی تفاهم با مردم روبه‌رو هستند، جای تردید ندارد. ولی اینکه تفاهم با مردم شدنی است یا نه قطعا ممکن است ولی به این شرط که مسیر را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که با مردم همراه باشیم.»

کدامتان استعفا کردید؟!

روزنامه زنجیره‌ای آرمان طی یادداشتی به بهانه اتفاق تلخ دانشگاه آزاد که منجر به فوت و مجروحیت تعدادی از دانشجویان شد نوشت: در همه جای دنیا حتی بی‌سوادان و کم‌سوادان هم برای دانشجو احترام خاصی قائل هستند. حالا چه شده که مدیران دانشگاهی که از بزرگترین دانشگاه‌های کشور است چنین رویه‌ای را با دانشجویان در پیش گرفته‌اند؟ مسئولان این دانشگاه به جای پاسخگویی، عذرخواهی و حتی استعفا به فرافکنی روی می‌آورند. لااقل رئیس‌واحد علوم وتحقیقات باید برکنار می‌شد.

گفتنی است رئیس‌دانشگاه آزاد پس از این رویداد تلخ روز شنبه در بخش خبر شبکه یک، ضمن عذرخواهی گفت: 

« با شجاعت عذرخواهی می‌کنیم،کوتاهی‌های ۳۰ ساله در علوم و تحقیقات سبب بروز مشکل شد.»

مدعیان اصلاحات همواره از فرصت‌ها برای تخریب و حذف رقیب نهایت استفاده را می‌برند ولی به این نکته هیچ‌اشاره‌ای نمی‌کنند که سالانه صدها اتفاق در حوزه‌های مدیریتی آنان از وزارت علوم و آموزش و پرورش گرفته تا وزارت کار و...رخ می‌دهد و کدامشان استعفا داده‌اند و یا عذرخواهی کرده اند؟!

خطای صدا و سیمای کیش بهانه توجیه خیانت‌های برخی!

روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز اتفاق تاسف‌بار روی داده در صدا و سیمای کیش را بهانه قرار داده و نوشته است: 

« چگونه است که اگر یک رسانه مکتوب (روزنامه یا مجله)‌اشتباهی مرتکب شود حمل بر توطئه می‌شود و به کمتر از توقیف و بازداشت رضایت نمی‌دهند و خواستار عزل و استیضاح وزیر ارشاد هم می‌شوند ولی در این فقره بر دامان مدیرکل هم گردی نمی‌نشیند؟» نویسنده افزوده است: « توضیح مدیرکل صدا و سیمای کیش به نظر ما قانع‌کننده است و معلوم است که مدیران آگاهی نداشته‌اند و به خاطر خطای دیگری نمی‌توان درخواست عزل او را داشت. اما می‌توان انتظار داشت که صدا و سیما همین رفتار را با دیگران نیز داشته باشد.»

گفتنی است مدیرکل صدا و سیمای کیش از سمت خود به دنبال این خطای بزرگ برکنار شده است ولی روزنامه‌های زنجیره‌ای که در این قبیل خطاها و بزرگتر از آن خیانت‌ها از دوره اصلاحات تاکنون در بازکردن مسیر تهاجم فرهنگی دشمنان سابقه دارند همواره از خطاهای دیگران یا بهانه‌ای برای حذف رقیب می‌سازند یا خطاها و خیانت‌های خود را به واسطه آن توجیه می‌کنند و می‌گویند این به آن در!

رنگ کردن عبرت و جای الگو ارائه دادن!

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت:«روحانی از الگوی موفق برجام بهره بگیرد»

برخلاف ادعای این فعال اصلاح‌طلب، برجام نه تنها الگو نیست، بلکه یک درس عبرت است که باید با توجه به خسارت محض و هزینه‌های سنگینی که به کشور و مردم تحمیل کرد، از تکرار آن در سایر امور پرهیز کنیم.

روحانی-آبان 96- گفته بود:«به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.»

ظریف-آذر ۹۵- با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود:«من اعتراف می‌کنم که‌اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که‌اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».

در روزهای گذشته، ظریف گفته بود: «دستاوردهای برجام روی هواست». در هفته‌های گذشته نیز عراقچی گفته بود:«مزایای برجام برای ایران نزدیک به صفر شده است.»

تولید، قربانی اقتصادِ برجام زده!

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: «تولید‌کننده‌ها با وجود اینکه مبلغ زیادی را برای تهیه مواد اولیه هزینه کرده‌اند، نمی‌توانند کالای خود را به فروش برسانند و به دلیل مشکلات مالی، نمی‌توانند چک‌هایی را که برای خرید مواد اولیه داده بودند پاس کنند».

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«بانک مرکزی هر ساله در حالی از روند رو به رشد چک‌های برگشتی گزارش می‌دهد که به گفته آگاهان اقتصادی، یکی از سیگنال‌های مهم این مسئله، مشکلات اقتصاد و نبود رونق در بخش‌های مختلف و وضعیت نامطلوب تولید است».

همدلی در ادامه نوشت:«به عبارتی می‌توان گفت که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا از سوی مصرف‌کننده افت کرده و کالاهای تولید شده هنوز به فروش نرفته‌اند تا تولید‌کننده با این پول بتواند مواد اولیه خریداری کرده و کالا تولید کند تا با افزایش عرضه قیمت کالاها کاهش یابد. این باعث می‌شود تا تولید‌کننده پولی برای پاس کردن چک‌های داده شده بابت خرید کالای اولیه نداشته باشد و اقتصاد هر ساله با انبوهی از برگه چک‌های برگشت خورده مواجه باشد».

روزنامه‌های زنجیره‌ای اذعان دارند که هم قدرت خرید مردم کاهش یافته و هم وضعیت تولید در رکود به سر می‌برد، اما شهامت ندارند تا علت اصلی آن را بیان کنند.

علت اصلی، اقتصادِ برجام زده است. متاسفانه دولت همچنان به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شده است. دولت همچنان معیشت مردم را معطل برجام اروپایی و FATF و...نگه داشته و هیچ علائمی مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی در عملکرد دولت مشاهده نمی‌شود.

آشنایی با «حرمت افکار عمومی» همیشه و در همه جا

روزنامه شرق در شماره دیروز گزارشی در مورد روایت‌های مطرح شده پیرامون عملیات کربلای4 منتشر کرده است. این گزارش البته بطور خاص تنها به مصاحبه مشاور رئیس‌جمهور پرداخته است. البته اینجا بحث ما پیرامون این عملیات و روایت‌های ارائه شده نیست. در بخشی از این گزارش از قول آشنا نوشته شده: «اجمال حرف من این است که ما در این سال‌ها نیاز داریم که همه هم احترام فرماندهان نظامی و قهرمانان دفاع مقدس را حفظ کنیم و هم لازم است که فرماندهان عزیز ما حرمت افکار عمومی را رعایت کنند...»

حفظ احترام فرماندهانی که زمانی به دفاع از میهن پرداختند و نیز حفظ حرمت افکار عمومی نکاتی بدیهی هستند و از جمله امور اخلاقی. تنها ذکر این سؤال از مشاورمحترم رئیس‌ جمهور لازم به نظر می‌رسد که آیا حفظ حرمت افکار عمومی همیشه و در همه جا لازم نیست؟! با توجه به جایگاه آقای آشنا (مشاور رئیس‌جمهور) و همچنین تخصص او (جنگ روانی) این سؤال مطرح می‌شود که عنوان کردن مسایلی از قبیل «اگر رقیب رای بیاورد در پیاده‌روها دیوار خواهد کشید» توهینی آشکار به افکار عمومی و زیر پا گذاشتن حرمت آن نیست؟

همچنین باید پرسید برای جذب چند رای بیشتر عنوان کردن درجه‌ای نظامی در یک مناظره تلویزیونی که ماحصل حضور و ایثار در جبهه‌ها بوده و تلویحا آن برتری دادن حقوقدان بودن نوعی بی‌احترامی به کسانی که در جنگ تحمیلی کنج عافیت را رها کردند و به دفاع از میهن شتافتند نمی‌تواند به شمار آید؟ کدام‌یک از آشنایان رئیس‌جمهور به او چنین مشاوره‌هایی داده بودند تا به تخریب و ترورشخصیت رقیب در بستر عدم حفظ حرمت افکار عمومی روی آورد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار