نوسانات قیمت مرغ به دلیل تصمیمات غلط مسئولان طی چند ماه گذشته به‌ویژه روزهای اخیر و عرضه آن به قیمت هر کیلو ۱۴ هزار تومان اعتراض مردم و عرضه‌کننده را به دنبال داشته است و اقدامات مسئولان تأثیری در کنترل ناآرامی بازار نداشته است.
کد خبر: ۶۹۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 02 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری تسنیم ، افزایش قیمت مرغ و کاهش قدرت خرید مردم استان برای خرید این محصول به چالشی جدی در این روزها تبدیل شده است و این در حالی است که با افزایش قیمت گوشت قرمز مردم مرغ را به عنوان جایگزین انتخاب کرده بودند که گویا در این شرایط باید به دنبال جایگزین دیگری باشند.

هرچند اخبار افزایش قیمت مرغ در سراسر کشور به گوش می‌رسد اما این افزایش قیمت در استان کرمانشاه که یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور محسوب می‌شود دور از انتظار بود و هیچ گروهی شامل مرغداری‌ها به عنوان تولیدکننده، خرده‌فروش به عنوان عرضه‌کننده و مردم به عنوان مصرف‌کننده از این افزایش قیمت رضایت ندارند.

نارضایتی موجود از طرف تمام گروه‌ها حکایت از این دارد که افزایش قیمت نهاده‌ها و صادرات بی‌رویه مرغ و جوجه ‌یک روزه از عمده دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار است و تا زمانی که قیمت نهاده‌ها متعادل نشود توزیع مرغ توسط ستاد تنظیم بازار تأثیری بر کاهش قیمت‌ها ندارد.

این در حالی است که گفته می‌شود بزرگترین واردکننده نهاده‌های دامی کشور بعد از اینکه در مزایده واگذاری پتروشیمی کرمانشاه موفق به تصاحب این شرکت بزرگ نشد عرضه محصولات خود را به بهانه درخواست ارز دولتی متوقف و بازار مرغ را با نوساناتی مواجه کرده است.

 

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه افزایش قیمت طی روزهای اخیر تنها به مرغ اختصاص ندارد اظهار داشت: افزایش قیمت جوجه یک روزه از 800 تومان به 3200 تومان یک دلیل افزایش قیمت مرغ در استان است.

میثم غلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دستمزد کارگر هزینه نگهداری از دیگر دلایل افزایش قیمت مرغ است عنوان کرد: طی یک ماه اخیر جوجه‌ریزی کاهش یافته و به دنبال آن قیمت مرغ برای مصرف‌کننده افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه صادرات جوجه یک روزه نیز سبب افزایش قیمت مرغ شده که پیشنهاد منع صادرات آن ارائه شده است، گفت: مردم استان کرمانشاه بیشتر تمایل به مصرف گوشت گرم دارند؛ بنابراین توزیع گوشت منجمد توسط ستاد تنظیم بازار تأثیر چندانی در کاهش قیمت مرغ ندارد.

غلامی با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلو مرغ در استان برای مصرف‌کننده 13 هزار و 500 تومان است افزود: مسئولان وعده داده‌اند که به مرغداری‌ها برای جوجه‌ریزی کمک کنند اما تا تبدیل شدن آن‌ها به مرغ دو ماه زمان نیاز است که در این مدت افزایش قیمت ادامه دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها به میزان 50 درصد برای ذرت و 60 درصد برای سویا گفت: راهکار کاهش قیمت مرغ در استان کاهش قیمت نهاده‌ها است زیرا کاهش قیمت مرغ بدون کاهش قیمت نهاده‌ها سبب متضرر شدن مرغداری‌ها و عدم تمایل آن‌ها به جوجه‌ریزی و در نهایت افزایش قیمت مرغ می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه با بیان اینکه نیمی از مرغ‌فروشی‌های سطح استان بدون مجوز فعالیت و اقدام به عرضه مرغ زنده می‌کنند بیان کرد: 150 تا 160 مرغداری در سطح استان وجود دارد که تنها 50 واحد این تعداد جوجه‌ریزی انجام می‌دهند و مابقی تعطیل هستند.

غلامی اظهار کرد: عموم مردم بر این باور هستند که افزایش قیمت مرغ به سود خرده‌فروشان است در حالی که در این وضعیت مرغ‌فروشان نیز متضرر می‌شوند زیرا فروش آن‌ها از 150 تا 200 کیلو به 40 تا 50 کیلوگرم در روز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است افزود: گاهی قیمت یک مرغ به اندازه یارانه یک نفر است و این موضوع سبب کاهش قدرت خرید مردم و به دنبال آن متضرر شدن خرده‌فروشان می‌شود.

مهمترین دلیل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر صادرات است

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه گفت: صادرات مرغ و جوجه یک روزه یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر است.

اسماعیل پرویزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه دلایل مختلفی سبب افزایش قیمت مرغ در بازار می‌شود اظهار داشت: صادرات مرغ یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت در بازار است به گونه‌ای که اکنون جوجه یک روزه نیز صادر می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه افزایش قیمت جوجه یک روزه از دیگر عوامل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر دانست و عنوان کرد: گاهی عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها توسط مرغداری‌ها کاهش می‌یابد و این موضوع خود سبب افزایش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده می‌شود.

پرویزی‌فر با اشاره به تنظیم درخواستی مبنی بر ممنوعیت صادرات مرغ گفت: نامه‌ای از طرف ستاد تنظیم بازار استان با امضای استاندار به وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم و بر اعمال ممنوعیت صادرات مرغ تأکید شده است.

وی با بیان اینکه توزیع مرغ از هفته گذشته به منظور کاش قیمت در سطح استان آغاز شده است بیان کرد: میانگین قیمت مرغ در بازار اکنون 12 هزار و 500 تومان است و تا زمانی که این قیمت به حداکثر 11 هزار تومان برسد توزیع مرغ ادامه دارد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون هفت مرکز به صورت سیار و هفت مرکز نیز به صورت ثابت در شهر کرمانشاه به توزیع مرغ مشغول هستند عنوان کرد: سهمیه‌ای نیز برای سایر شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

پرویزی‌فر با بیان اینکه هر کیلو مرغ به قیمت 8900 تومان برای مصرف‌کننده توسط ستاد تنظیم بازار استان توزیع می‌شود گفت: از هفته گذشته تاکنون 65 تن مرغ در سطح استان توزیع شده است و با توجه به اینکه روند کاهشی در قیمت‌ها مشاهده می‌شود امید داریم تا اواخر هفته آینده به قیمت مورد نظر برسد.

هرچند مرغداری‌های استان کرمانشاه در چندین سال گذشته امور خود را به سختی گذرانده‌اند اما امید داریم مسئولان تمهیدات اساسی غیر از توزیع مرغ منجمد در بازار بیاندیشند زیرا با این اقدام نه‌تنها قیمت مرغ کاهش نمی‌یابد بلکه سبب ضرر بیشتر مرغداری‌ها، کاهش جوجه‌ریزی آن‌ها و در نهایت افزایش بیشتر قیمت مرغ می‌شود.

تصمیمات نادرست مسئولان طی چند ماه اخیر ثابت کرده که صادرات بی‌رویه و ممنوعیت صادرات اقلام مختلف همواره اعتراض مردم و صادرکنندگان را به دنبال دارد و نشان می‌دهد باید برای اتخاذ تصمیماتی همچون صادرات مرغ و ممنوعیت صادرات محصولاتی همچون حبوبات مصلحت مردم را بیشتر در نظر بگیرند.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار