آراسته نمی‌داند که طرح جدیدی را که ایشان برای اجرا در این محل در نظر دارد و در خبرها از آن به عنوان مجموعه فرهنگی یاد می‌کند به لحاظ فنی یک پلاژ نامیده می‌شود ولی گویا در ذهن خانم آراسته پلاژ تنها پلاژ بانوان بندرکنگ است.
کد خبر: ۷۰۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۸ 09 January 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، در پی اعلام خبر تخریب بنای تاریخی منطقه مغ‌شیخ در بندر کنگ یک مشاور نقش روابط عمومی را بازی میکند و جوابیه‌ای در خصوص انتشار این خبر بدین شرح در سایت‌های محلی بازتاب پیدا می‌کند:

مشاور بافت تاریخی کنگ؛
مسجد سلطان العلما بازسازی می‌شود

شیوا آراسته مشاور بافت در بخش معماری طرح ویژه کنگ در گفت وگو با کنگ خبر با اشاره به این که بقایای مسجد سلطان العلما قاجاری نیست،گفت: طرح بازسازی مجموعه فرهنگی سلطان العلما به زودی اجرا و با این طرح مسجد، باغ، خانه و آب انبار‌های این مجموعه احیا می‌شود.

بندر کنگ یکی از شهرهایی است که طرح مطالعاتی احیای بافت تاریخی انجام شده و طرح آن در شورای عالی معماری کشور به عنوان یک طرح ویژه تصویب شده است. در حال حاضر شهرداری کنگ واقع در استان هرمزگان در حال مرمت و احیا بافت تاریخی این شهر است.

چندی پیش خبری در فضای مجازی به این مضمون منتشر شد: «بنای تاریخی منطقه مغ شیخ در بندر کنگ (شش کیلومتری بندر لنگه) استان هرمزگان تخریب شد. این بنای تاریخی که پیشتر به عنوان مسجد از آن استفاده می‌شده است متعلق به دوره قاجار بوده و طبق اخبار رسیده گویا شهرداری به منظور ساخت پلاژ دست به تخریب این اثر تاریخی زده است.»

شیوا آراسته مشاور بافت در بخش معماری طرح ویژه کنگ ضمن اشتباه خواندن این خبر، توضیح داد: نخست آن که پلاژ بانوان درست در منطقه‌ای روبروی این مسجد و با فاصله چند کیلومتری آن در شرق شهر قرار دارد. دوم آن که طرح مرمت و احیا مجموعه فرهنگی سلطان العلما تهیه شده و بزودی اجرا می‌شود.

او تشریح کرد: هدف از این طرح بازسازی مسجد، خانه، باغ و آب انبارهای سلطان العلما است که شهرداری احیا آن را به عهده دارد و پس از بازسازی در اختیار مردم شهر قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: از مسجد تنها یک دیواره آن باقی مانده بود، این در حالی است که قدمت بنا بیش از پهلوی دوم نیست. خوشبختانه ما برای بازسازی بنا توانستیم معمار آن را که اکنون بیش از ۸۰ سال دارد، پیدا کنیم تا به کمک او بار دیگر این مسجد را بازسازی و احیا کنیم و در کنار آن با احیا باغ و آب انبارها و … یک مجموعه فرهنگی خوب برای مردم شهر تهیه کنیم.

این استاد دانشگاه و دانش آموخته دکترای معماری ادامه داد: ما حتی برای ساخت منارهای شبیه مناره قدیمی مسجد، تمام اسناد تاریخی دهه ۳۰ و ۴۰ را بررسی کردیم تا با توجه به اندازه سایه روی زمین در عکس‌ها، ارتفاع مناره را محاسبه کنیم./انتهای پیام

در پی انتشار خبر تخریب بنای مسجد سلطان العلماء در بندرکنگ سرکار خانم دکتر شیوا آراسته مشاور بافت در بخش معماری طرح ویژه کنگ اقدام به انتشار جوابیه‌ای نموده که تخریب آن بنا توسط شهرداری بندرکنگ را تکذیب نکرده ولی نیت‌شان از تخریب را خیر دانسته و به قصد مرمت گفته‌اند. خانم دکتر آراسته که در متن جوابیه‌های مختلفی که در چندین پایگاه خبری منتشر شد، خود را استاد دانشگاه معرفی نموده بود تا بدین طریق کار خود را کارشناسانه و موجه بدانند. گذشته از آن که در هیچ کجا شهرداری بندرکنگ هنوز هیچ واکنش رسمی به این خبر نشان نداده‌اند، همین پاسخ خانم دکتر آراسته نیز از جهاتی قابل توجه و تامل است. اولاً درجه استادی ایشان در دانشگاه باید مورد تحقیق قرار گرفته و سقم و صحت آن تأیید شود چرا که هر مدرسی در دانشگاه درجه استادی ندارد. دوما سرکار خانم آراسته باید توضیح دهد که دقیقاً با بررسی کدام اسناد پی به عمر این بنا برده‌اند چرا که سالطان العلماء بانی این مسجد در سال 1287 شمسی از بستک به لنگه آمده و خانه تابستانی خود به همراه مسجد را در این محل بنا نموده‌اند. ایشان که هنوز تفاوت تخریب و مرمت را به درستی درک نکرده‌اند و شاید نمی‌دانند یک بنای تاریخی را نمی‌توان به قصد مرمت تخریب نموده و از نو ماکتی از آن با متریال امروز در جای بنای پیشین که عموماً از سنگ و ساروج بودند، برپا نمود. سوما اشاره ایشان به در قید حیات بودن معمار بنا و امکان مراجعه مجدد به وی کذب محض بوده چرا که به گفته معمرین کارفرما معمار را از بستک به کنگ آورده و هیچکس هیچ اطلاعی از نام و نشان وی ندارد. چهارما اشاره خانم آراسته به پلاژ بانوان هیچ ارتباطی به اصل موضوع نداشته و در خوشبینانه ترین حالت می‌توان گفت ایشان مطایبه فرموده‌اند. نکته دیگر آنکه خانم آراسته نمی‌داند که طرح جدیدی را که ایشان برای اجرا در این محل در نظر دارد و در خبرها از آن به عنوان مجموعه فرهنگی یاد می‌کند به لحاظ فنی یک پلاژ نامیده می‌شود ولی گویا در ذهن خانم آراسته پلاژ تنها پلاژ بانوان بندرکنگ است.

  • حال بپردازیم به این مطلب که چرا خانم آراسته دارد نقش یک روابط عمومی را بازی می‌کند بنابر اخبار تأیید نشده ایشان یک مرحله 90 میلیون برای مطالعه بافت سنتی کنگ پول گرفتند و مرحله دیگر 110 میلیون تومان برای بررسی محله ابوذر بندرکنگ همچنین در مردادماه سال 95 مبلغ نود میلیون تومان طبق مصوبه شورای کنگ دریافت می‌کند و بعد یک سال در مرداد سال 96 این حرفهایی که در کلیپ مشاهده می‌کنید به عنوان نتیجه کاری خود عنوان می‌کند.
  • دانلود سند
  • انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
لایک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار