کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز :
صادق اهوازیان : حکمفرما بودن تفکر دولتی ، وجود برخی از مدیران کم انگیزه و فاقد برنامه، فاصله گرفتن از نقش و ماموریت های ذاتی اتاق که همانا توانمند سازی اعضا و اقناع سازی دولت برای تغییر رویکردهای اقتصادی در جهت حضور در بازارهای جهانی و نقش غیر موثر در تصمیم سازی های اقتصادی در استان و کشور از دلایل ناکارآمدی اتاق بازرگانی در این دوره است.
کد خبر: ۷۱۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸ 24 February 2019

دومین نشست واکاوی اتاق بازرگانی اهواز با حضور کارشناسان ، فعالان اقتصادی و  اصحاب رسانه در تالار اقتصاد بومی برگزار شد. 
 
این در حالی است که طبق اعلام قبلی قرار بود این نشست با حضور شهلا عموری رییس اتاق بازرگانی اهواز و دیگر اعضای هیات رییسه اتاق برگزار شود. رییس و هیات رییسه اتاق بارزگانی اهواز که برای غیبت خود در هفته گذشته نشست رییس و هیات رییسه اتاق بازرگانی با معاون اقتصادی رییس جمهور را توجیهی برای عدم پاسخگویی به اصحاب رسانه عنوان کرده بودند  این بار اما هیچ دلیلی برای غیبت خود نتراشیده بودند و ترجیح دادند به مانند نشست اول تنها نظاره گر برگزاری این نشست از طریق فضای مجازی باشند. 
 
در این نشست نیز صاحبنظران و فعالان اقتصادی و رسانه ای به بیان نقطه نظرات و انتقادات خود پیرامون عملکرد چهارساله اتاق بازرگانی پرداختند. 
 
صادق اهوازیان عضو اتاق بازرگانی اهواز و  کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز  نیز به مانند نشست گذشته به بیان نقطه نظرات  و انتقادات خود نسبت به عملکرد اتاق بازرگانی اهواز پرداخت.  
 
صادق اهوازیان دارای مدرک مهندسی  عمران و از مديران اقتصادي و فني استان  است که ٢٠ سال تجربه کار اقتصادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.  
 
او همچنین  مدير عامل شركت فني و مهندسي نفتي، پيمانكار ارشد  وزارت نفت ، داراي مجوز حمل سوخت فرودگاهي ، وارد كننده خودروهاي اروندي ، عضو هيئت مديره صنف اتومبيل ، بازرس اصناف استان،  دارای سوابق ممتد  اجرايي در ساخت و ساز و  مجری و کارفرمای  پروژه احداث بزرگترين هتل پنج ستاره در اهواز  و جنوب غرب كشور است.
 
اهوازیان در ابتدای سخنان خود خطاب به رییس و هیات رییسه اتاق بازرگانی اهواز گفت: چرا از این فرصتی که اصحاب رسانه برای شما فراهم کرده اند تا در این فضا به ابهامات و سوالات ایشان پاسخ دهید استفاده نمی کنید؟ 
 
وی ادامه داد : مگر چه زیانی از شفاف شدن موضوعات و طرح آن ها در جامعه  می برید؟ بیایید و بیان کنید که در این دوره چه اقدامات مفیدی به حال اقتصاد و معیشت مردم استان خوزستان کرده اید و خروجی آن چه بوده است؟  
 
این عضو اتاق بازرگانی اهواز  اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته یکی از مسائلی که در عملکرد اتاق بازرگانی خود را نشان می‌دهد، محوریت یافتن صدور کارت‌های بازرگانی است و این مسئله در نگاه کلان، اهداف بخش خصوصی در حوزه اقتصاد را محدود می‌کند. در این دوره پرداختن به حواشی اولویت دار تر از پرداختن به مسائلل تجارت و اقتصاد بوده است.
 
اهوازیان تصرح کرد: همکاران در اتاق بازرگانی اهواز به طور صریح و شفاف بیان کنند که در صورت موفقیت در انتخابات پیش رو همچنان قصد دارند در را روی همان پاشنه سابق بچرخانند و یا برنامه مدون و مشخصی دارند؟
 
 به گفته این کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز در شرایطی که بسیاری از اتاق‌های بازرگانی در استان های دیگر با محوریت قرار دادن اقتصاد و صنعت سعی در رسیدن به قله های پیشرفت و توسعه را دارند در اتاق بازرگانی اهواز همه نگاه ها به صدور کارت بازرگانی برای رسیدن به چه اهدافی صورت می گیرد؟
 
اهوازیان با بیان اینکه محدود کردن حوزه فعالیت و عضویت‌ها باعث می‌شود از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده نکنیم، توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین نقش‌هایی که اتاق بازرگانی دارد وظیفه مشاوره به دستگاه‌های دولتی است. اگر استفاده درست از ظرفیت‌ها صورت گیرد، دولت نیز می‌تواند به خوبی از مشاوره بخش خصوصی در حوزه‌هایی که خود در آنها حضور ندارد بهره‌مند شود و این مسئله خود را در سیاست‌های اجرایی نشان خواهد داد.
 
به گفته وی در صورتی که بخش خصوصی بتواند به تمامی بخش‌های اقتصادی به شکل تخصصی ورود کرده و مشاوره‌هایی دقیق به دولت ارائه کند، قطعاً هر دو ضلع اقتصادی می‌توانند به شکلی دقیق‌تر وظایف و مسئولیت‌های خود را به مرحله اجرا برسانند.
 
این فعال اقتصادی در ادامه گفت: چرا خزانه دار اتاق بازرگانی اهواز در خصوص میزان منابع و مصارف این دوره گزارشی به اعضای اتاق ارائه نمی دهد؟ در این مورد گزارش شفاف و مستدلی ارائه نشده است. 
 
اهوازیان بیان داشت: روسای اتاق بازرگانی اهواز صراحتا عنوان کنند در پایان این دوره در میان سایر اتاق های بازرگانی کشور در چه جایگاهی قرار گرفته اند؟ در خصوص استفاده از منابع اقتصادی و ظرفیت های صنعتی ، کشاورزی و تجاری استان چه کارنامه ای را از خود به جای گذاشته اند ؟
 
این کارآفرین برتر استان خوزستان گفت: در حوزه جذب سرمایه گذار برای پروژه های مختلف در استان خوزستان چه عملکردی داشته اند؟ چرا به طور شفاف و صریح در خصوص صدور کارت های بازرگانی برای افرادی که بعضا فاقد صلاحیت های لازم هستند آنهم به تعداد قابل ملاحظه ای توضیح داده نمی شود؟ چرا رییس اتاق بازرگانی اهواز بدون ارائه و مستندات قانع کننده در این خصوص برای دوره جدید انتخابات به طور قابل  تاملی  تایید صلاحیت می شود؟
 
اهوازیان تصریح کرد: چرا منتقدین به روسای فعلی اتاق بازرگانی اهواز جهت ادامه فعالیت خود یا تعلیق و یا ردصلاحیت می شوند؟ در این دوره اتاق بازرگانی اهواز چه برنامه جامع و مدونی در خصوص مسائلی مانند مبارزه با فساد در پارلمان بخش خصوصی تدوین و اجرا کرده است؟!
 
این فعال اقتصادی استان خوزستان گفت: به نظر می رسد ساختار بروکراتیک ناکارامد، غیرچابک ، عدم موفقیت  در اعتمادسازی و عدم تقویت سرمایه های اجتماعی و در نهایت مدیریت شعاری  از نقاط ضعف اتاق بازرگانی  در این دوره بوده است. 
 
این کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز یادآور شد: چرا در این دوره اتاق بازرگانی اهواز از مشارکت و مشاورت با اعضای خود دریغ  می کند؟ چرا حتی یک فراخوان عمومی برای استفاده از نظرات دیگر اعضای اتاق بازرگانی صادر نشد ؟! 
 
اهوازیان بیان داشت: بعد از اجرای برجام ، فضای کسب و کار در کشور تا حدودی به سوی بهبود و ارتقا پیش رفت اما متاسفانه اتاق بازرگانی اهواز نقش فعال و موثری در استفاده از این فرصت مغتنم در جهت تسهیل روابط بخش خصوصی با حوزه اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم در استان ایفا نکرد.
 
این کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: اگر این سیاست غیرکارشناسی و حاشیه محور در اتاق بازرگانی اهواز استمرار یابد تبعات جبران ناپذیری را برای اقتصاد استان به بار خواهد آورد. باید هرچه سریع تر سیاست های راهبردی در اتاق بازرگانی اهواز به نفع منافع استان تغییر یابد. 
 
اهوازیان تصریح کرد: به باور بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبنظران اتاق بازرگانی اهواز به دلیل عدم اتخاذ سیاست های راهبردی مناسب باظرفیت های و ماموریت های  ذاتی خود در این دوره نتواست از جایگاه شاخص خود در کشور به خوبی دفاع کند. در این دوره شاهد یکی از کم اثرترین اتاق های بازرگانی کشور به لحاظ عدم تاثیرگزاری لازم در تصمیم سازی اقتصاد ملی و استانی بودیم 
 
این کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز  ادامه داد: اگر گذری کوتاهی به عملکرد دیگر اتاق های بازرگانی در کشورهای دیگر نظیر کره جنوبی ، مالزی ، امارات ، ترکیه و ... بیاندزایم شاهد شکاف و فاصله های بسیار آنها با اتاق بازرگانی در اهواز و کشور به لحاظ کارآمدی و اثربخشی در اقتصاد ملی خواهیم بود.
 
این فعال اقتصادی استان خوزستان گفت: حکمفرما بودن تفکر دولتی ، وجود برخی از مدیران کم انگیزه و فاقد برنامه، فاصله گرفتن از نقش و ماموریت های ذاتی اتاق که همانا توانمند سازی اعضا و  اقتاع سازی دولت برای تغییر رویکردهای اقتصادی در جهت حضور  در بازارهای جهانی و نقش غیر موثر در تصمیم سازی های اقتصادی در استان و کشور  از دلایل ناکارآمدی اتاق بازرگانی در این دوره است.
 
 این کاندیدای نهمین دوره انتخابات بازرگانی اهواز یادآورشد: در این دوره حضور افرادی باانگیزه ، کارامد، جسور و باشهامت در هیات رییسه اتاق ضروری به نظر می رسد. باید درهای اتاق بازرگانی را بر روی مشاوران ، صاحبنظران ، اهالی رسانه و به طور کلی بخش خصوصی بگشاییم تا بتوانیم در جهت تصمیم سازی های اقتصادی در استان و کشور نقش موثر و تعیین کننده ای ایفا کنیم. 
 
اهوازیان ادامه داد: اگر مشارکت حداکثری اعضا در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در اتاق بازرگانی صورت گیرد آنگاه است که می توان امیدوار بود که جریان حاکم و انحصاری اتاق بازرگانی در جهت استیفای منافع  ملی در بخش اقتصادی تغییر رویکرد دهد.
 
 این کاندیدای نهمین دوره انتخابات بازرگانی اهواز توضیح داد: در چنین شرایطی است که شاهد ظهور و بروز تضارب آرا و کارکرد موثرتری در راستای اتخاذ تصمیمات سازنده و پویا به نفع  ارتقای کسب و کار در استان و کشور باشیم.
 
این کارآفرین برتر استان خوزستان گفت: شرایط سخت حکمفرما در افتصاد کشور و اعمال تحریم های یکجانبه و ظالمانه از سوی استکبار جهانی ، ضرورت ایجاد همگرایی و تعامل سازنده و موثر میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی را  دوچندان کرده است.
 
 این کاندیدای نهمین دوره انتخابات بازرگانی اهواز  گفت: اتاق بازرگانی اهواز می تواند علاوه بر ایفای نقش تسهیل گری در ایجاد و تقویت ارتباط بخش خصوصی و دولتی در بسیاری از حوزه ها بستر لازم  برای مقابله با تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن را فراهم کند.
 
اهوازیان بیان داشت: برای رسیدن به این مهم ابتدا باید در سیاست های راهبردی و عملیاتی اتاق بازرگانی تغییر نگرش صورت گیرد. در این جهت لازم است از همه ذینفعان در جهت مشارکت در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های دعوت به عمل آید. اقدامات موثری در جهت اقتاع سازی و جلب اعتمادعمومی و شفافیت در عملکرد صورت گیرد. کانون های فساد در اتاق بازرگانی ریشه یابی شود. برنامه جامع و مدونی در جهت مبارزه با فساد سیستمی در پارلمان بخش خصوصی تدوین و اجرایی شود.استفاده موثرتر از تشکلات اقتصادی در استان در اولویت قرار گیرد. در چنین شرایطی است که بستر برای اعمال قدرت اتاق بازرگانی بر فرآیندها و سیاست گذاری های اقتصادی دولت فراهم می گردد.
 
 این کاندیدای نهمین دوره انتخابات بازرگانی اهواز گفت: به نظر می رسد اتاق بازرگانی اهواز در این دوره تنها نقش درگاه الکترونیکی دولت  برای اخذ حق عضویت و درصد فروش شرکت ها و موسسات اقتصادی فعالیت کرده است. این درحالی است  که در طول سال های گذشته شاهد کاهش قابل توجه توان و نیروی چانه زنی در جهت حمایت از منابع و منافع اقتصادی کشور از سوی اتاق بازرگانی بوده ایم.
 
اهوازیان تاکید کرد: باید نحوه هزینه کرد درصد اخذ شده سهم صادرات از سوی اتاق بازرگانی اهواز از اعضا  مشخص شود. بار دیگر تاکید می کنم روسای اتاق بازرگانی اهواز باید در خصوص نتایج اقتصادی و بازرگانی حضور در نمایشگاه های قطر و بصره را برای استان بیان فرمایند. حاصل برگزاری جلسات شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در این دوره چه بوده است؟ برگزاری جلسات متعدد این شورا چه دستاوردهایی برای اقتصاد استان و معیشت مردم آن داشته است. چه اقداماتی در جهت معرفی ظرفیت های اقتصادی ، تجاری و سرمایه گذاری استان در کشورهای همسایه صورت گرفته است؟
 
باید هرچه سریع تر سیاست های راهبردی در اتاق بازرگانی اهواز به نفع منافع استان تغییر یابد/ در این دوره شاهد یکی از کم اثرترین اتاق های بازرگانی کشور به لحاظ عدم تاثیرگزاری لازم در تصمیم سازی ها در اقتصاد ملی و استانی بودیم
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار