در این جلسه که با ضیافت ناهار وزیر خارجه به پایان رسید ،جلال میرزایی نماینده ایلام و رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید هم حضور داشتند . بمنظور اطلاع از چرایی تشکیل این جلسه و آنچه که در این دیدار گذشت مصاحبه ای با ایشان داشتیم که مشروح آن بدین  شرح است؛
کد خبر: ۷۲۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 02 March 2019

بدنبال استعفای خبر ساز چند روز پیش وزیر امور خارجه ،بدلیل همزمانی استعفا با حضور چند ساعته رییس جمهور سوریه در کشور ،گمانه زنی های متعددی در خصوص چرایی این استعفادر سطح شبکه های مجازی مطرح شد .در این بین واکنش مخالفین وموافقین جالب توجه بود.

هر چند در بین سخنان وواکنشهای مخالفین سر سخت دولت به این مقوله ، رگه هایی از نگرانی عمیق مشهود بود ،اما آنان سعی داشتند تا مخالفت خود با استعفای ظریف را از طریق به کارگیری واژه هایی همچون فرار ظریف از پاسخگویی ویا ضرورت ماندن ایشان وپاسخگویی به دیپلماسی معیوب ،خصوصا در موضوع برجام  نشان دهند.

اما از سویی طیف گسترده ای از حامیان دولت ،خصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام مجدد حمایت خود از دیپلماسی فعال و منطقی وزارت امور خارجه کشورمان ،ضرورت تجدید نظردر استعفا و تداوم سیاستهای اعمالی در حوزه بین المللی را خواستار شدند .

پیرو اعلام حمایت اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از دکتر محمدجواد ظریف ،امروز  ده نفر از اعضای فراکسیون امید (کمیته روابط خارجی و کمیته سیاسی ) با حضور در وزارت امور خارجه ،جلسه ای با دکتر ظریف برگزار و مسایل مختلف منطقه ای وبین المللی خضوصا موضوع استعفای اخیر ایشان را به بحث گذاشتند .

در این جلسه که با ضیافت ناهار وزیر خارجه به پایان رسید ،جلال میرزایی نماینده ایلام و رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید هم حضور داشتند . بمنظور اطلاع از چرایی تشکیل این جلسه و آنچه که در این دیدار گذشت مصاحبه ای با ایشان داشتیم که مشروح آن بدین  شرح است؛

آقای دکتر با خبر شدیم که امروز جلسه ای با وزیر امور خارجه داشتید ،بفرمایید دستور کار این جلسه چه بود و اصولا چرا این جلسه برگزار شد؟

بدنبال حمایت قاطع اعضای فراکسیون امید از وزیر امور خارجه ،امروز با حضور ده نفر از اعضای فراکسیون امید،جلسه ای با آقای دکتر ظریف برگزار شد ،این جلسه با محور وضعیت سیاست خارجی ،مسایل مبتلا به سیاست خارجی کشور وهمچنین علت استعفای چند روز پیش ایشان برگزار شد .

در خصوص علت استعفای ایشان صحبت به میان آوردید ،آقای ظریف دلیل استعفای خود را چه چیزی عنوان کردندواینکه  آیا این استعفا به مسایل حاکمیتی واختلاف ایشان مرتبط بود یا خیر ؟

ایشان در خصوص چرایی استعفای چند روز پیش گفتند که این استعفا مرتبط به حاکمیت نبود، بلکه به وجود برخی موازی کاری ها در حوزه وزارت امور خارجه ارتباط داشت.ایشان امیدوار بودند که این استعفا باعث شود تا نگاه به وزارت خارجه تغییر یابد.چرا که این وزارتخانه بادیگر وزارتخانه های کشور کاملا متفاوت است .

به اعتقاد ایشان دررفت وآمدها باید به گونه ای رفتار شود که هماهنگی لازم با وزارت خارجه به عمل آید چرا که هماهنگی بیشتر منجر به انسجام بیشتر شده والبته کارها با هماهنگی بیشتر ی پیش خواهد رفت.

موضع نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص صحبتهای آقای ظریف چگونه بود؟

نمایندگان حاضردر جلسه نکته نظرات خود در خصوص استعفای ایشان ،حمایتهای مردم و مسایل مبتلابه سیاست خارجی را بیان کردند .به هرحال پس از این استعفا این امید وجود دارد که این اتفاق تبدیل به یک فرصت شود تا هم در تصمیم گیری وهم اجرا در حوزه وزارت خارجه هماهنگی های بیشتری به عمل آید.

با توجه به هم زمانی حضور رییس جمهور سوریه درایران با استعفای ظریف ،برخی از کنش گران سیاسی و فعالین رسانه ای ،دلیل این استعفا را این موضوع عنوان کرده اند ،نظر شما در اینخصوص چیست؟

عدم هماهنگی برای حضور وزیر خارجه در دیدار بشار اسد یکی از دلایل این استعفا بود اما ایشان از عدم هماهنگی های قبلی دلخور بودند.این موضوع هم مزید بر علت شد ،اما در کل دلایل متعددی در خصوص چرایی استعفای ایشان مطرح است که عمده انها حول محور عدم هماهنگی با وزارت امور خارجه در مسایل مختلف می چرخد.

در کنار موارد طرح شده ،برخی نیز عدم هماهنگی شحص رییس جمهور با ایشان را یکی دیگر از دلایل استعفای ظریف می دانند ،این گمانه زنی تا چه اندازه صحت دارد؟

به هرحال ایشان معتقد است که به نوعی دفتر رییس جمهور در عدم هماهنگی ها دخیل است چرا که دراین راستا هماهنگی لازم با وزیر خارجه ندارند ،اما اینکه بگوییم عامل این استعفا دولت باشد نمی تواند مقرون به صحت باشد.

به هرحال موضوع استفعای آقای ظریف بایستی خاتمه یافته تلقی شود و دامن زدن به این موضوع اصلا به نفع سیاست خارجی کشور نیست .در بحث موازی کاری ها با وزارت خارجه هم بهتر است صاحبنظران ورود کنند.باید دقت شود که این موضوع بعنوان مقوله ای تخصصی در نهادهای تخصصی همچون مرکز مطالعات وپژوهشهای استراتژیک مجلس شورای اسلامی ودفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه بررسی تا زمینه برای  ورود عمومی به این مساله تخصصی هموار نشود.از سویی باید دقت شود که این موضوع به یک مساله سیاسی تبدیل نشود .

بدنبال استعفای آقای ظریف اظهارنظرهایی از سوی برخی نمایندگان مخالف همچون کریمی قدوسی در خصوص استعفای دیگر وزرا مطرح شد ،نظرتان در اینخصوص بیان بفرمایید

به هرحال ایشان نماینده هستند و در بیان دیدگاه آزادند.ازمنظر خودش وطیف منسوب به آن این استعفا معنای دیرگی دارد و  مواردی هم در این خصوص مطرح شد که همه این موارد نیز از سوی ایشان تکذیب شد. اما نباید از نمایندگان مخالف که از ابتدای شکل گیری دولت همواره با سیاستهای آن مخالفت داشته اند انتظار همراهی داشت.

برخی از مخالفین همچون روزنامه کیهان با استفعای ظریف مخالف بودند ،این مخالفت درراستای حمایت ازایشان قلمداد می شود؟

نه خیر ،آنان معتقدند که وزیر خارجه ومجموعه تیم دیپلماسی کشور در سیاست خارجی موفق عمل نکرده اندو از دیدگاه آنان برجام یک شکست بزرگ در سیاست خارجی کشور قلمداد می شود، از اینرو بر این باورند که ظریف باید بماند و پاسخگوی ضعف وشکست دستگاه دیپلماسی کشور باشد.

البته بهتر است که مردم خوب ما  وسیاسیون کشور بدانند که موضوع استعفای آقای ظریف در تقابل با کسی نیست و این موضوع اصلا ارتباطی با سردار سلیمانی وحاکمیت دوگانه نداشت، بلکه بیشتر به عدم هماهنگی ها در سیاست خارجی مربوط می شد.آقای ظریف صراحتا گفتند که استعفا را علنی کردم تا شوکی وارد کنم ،شاید این شوک باعث شود وزارت خارجه جایگاه واقعی خود را در تصمیم گیری و اجرا در حوزه سیاست خارجی بازیابد.

با تشکر از جلال میرزایی نماینده ایلام ورییس کمیته سیاسی فراکسیون امید که وقت خودشان را دراختیار ما قرار دادند.

 

 

اخبار استان ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار