درآستانه دومین سفررئیس جمهوربه استان بوشهر:
بوشهر: عدم توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب، بار دیگر قیمت این محصول را در بازار بوشهر به پرواز درآورد.
کد خبر: ۷۲۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 14 March 2019

درآستانه سفررئیس جمهوربه استان بوشهر:مرغ هم بی وفاشدوازسفره مردم استان پرید

 
 
بوشهر: عدم توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب، بار دیگر قیمت این محصول را در بازار بوشهر به پرواز درآورد.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ بررسی میدانی در بازار بوشهر حکایت از آن دارد که با افزایش دوباره قیمت ها، مغازه داران از کاهش مشتری گلایه مند هستند.

طی ده روز اخیر از توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب 11 هزار و 500 تومان در استان خبری نیست و عملا تمهیدات قبلی برای تنظیم بازار مرغ به فراموشی سپرده شده است.

موضوعی که قیمت مرغ را در خرده فروشی ها از 15 هزار و 500 تومان عبور داده و بعید نیست با ادامه این روند، قیمت وارد کانال 16 هزارتومان هم شود.

پیش از این اعلام قیمت مصوب 11 هزار و 500 تومانی برای عرضه مرغ توسط استاندار بوشهر به تعطیلی مغازه ها منجر شد و بی نتیجه ماند. پس از آن اعلام شد که مرغ فروشان حق عرضه با قیمت بالاتر از 14900 تومان ندارند، موضوعی که به بازگشایی مرغ فروشی ها منجر شد.

اما حالا مرغ به 15500 تومان تنه می زند و از سویی خبری از توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب هم نیست.

رییس اتحادیه مرغداران استان بوشهر با بیان اینکه نرخ 15 تا 16 هزارتومان برای هرکیلو مرغ در تهران و سایر استان ها نیز وجود دارد و نشان می دهد هزینه تمام شده در این حدود است، اظهار داشت: مرغداران آمادگی دارند در ازای دریافت کنجاله و سویا با نرخ دولتی، مرغ را با قیمت مصوب وارد بازار کنند، ولی شرکت پشتیبانی امور دام فعلا برنامه ای در این خصوص ندارد.

بی نیاز ادامه داد: کنجاله در بازار آزاد شدیدا گران و کمیاب شده و در این شرایط مرغداران از دریافت نهاده با قیمت مصوب استقبال می کنند، ولی وقتی بنده به عنوان یک تولید کننده به شرکت پشتیبانی مراجعه کردم، اعلام نمودند که فعلا برنامه ای در این خصوص ندارند.

وی از بخشنامه جدید وزیر جهادکشاورزی برای اختصاص نهاده به مرغداران و در ازای آن دریافت مرغ با قیمت مصوب خبر داد و گفت: این روش کارشناسی تر از شیوه قبلی است که به محض تحویل نهاده، مرغ طلب می شد و عملا پایدار نماند، درحالی که با روش جدید، هرگاه نهاده اختصاص یابد، جوجه ها تا حدود 40 روز دیگر می تواند وارد بازار شده یا بعضا جوجه های 20 روزه که لنگ کنجاله و سویا هستند، با دریافت نهاده دولتی، زودتر از این زمان با نرخ مصوب وارد بازار شده و قیمت را تنظیم کنند.

این مقام صنفی یادآور شد: تنها درخواست ما از مسئولان این است که امنیت برای تولیدکننده حفظ شود، چرا که اگر تولید متوقف گردد، مردم در حلقه آخر متضرر خواهند شد، ولی اگر تولید فعال بماند، مردم و کشور سود خواهد بود و دچار کمبود و سوداگری نمی شویم.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان بوشهر نیز دلیل عدم توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب را یک تصمیم کشوری می داند و می گوید: قرار شد اصلاحاتی در روند اختصاص سویا و کنجاله دولتی به مرغداران پیش بینی شود تا این نهاده ها بصورت مستقیم و صحیح به دست مصرف کننده اصلی برسد. براین اساس طرح دریافت مرغ در ازای ارائه نهاده و توزیع آن در بازار متوقف شد.

صداقت  ادامه داد: بزودی توزیع مرغ منجمد و ذخیره انبار این شرکت جهت تنظیم بازار و تعادل قیمت آغاز خواهیم کرد و خوش بین هستیم روند تامین مرغ گرم نیز زودتر به نتیجه برسد.

در همین خصوص یک کارشناس حوزه تنظیم بازار اظهار داشت: مداخله دولت برای متعادل کردن قیمت به سبک فعلی نمی تواند موثر باشد.

وی گفت: عرضه روزانه 5 تا 6 درصد مرغ موردنیاز بازار در قالب نرخ مصوب صرفا نقش مسکن دارد و اثرگذاری لازم برای کنترل و پایین کشیدن قیمت ندارد.

وی دلیل اصلی گرانی روزافزون در بازار مرغ را به آشفتگی بازار نهاده‌ ها (سویا و کنجاله) مربوط دانست و تصریح کرد: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌ها موجود در بازار با نرخ مصوب و کمبود در عرضه نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ با روند نزولی در بازار مواجه شود و دولت هم مدتیست طرح قبلی برای توزیع نهاده با نرخ مصوب میان مرغداران را متوقف نموده که این وضعیت به گرانی دامن می زند.

این همه درحالیست که مسولان وعده اقدامات مناسب برای تنظیم قیمت مرغ و گوشت در آستانه نوروز را داده بودند، اما این موضوع برای مرغ فراموش شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار