نهادهای نظارتی باید با واشکافی حادثه آتش سوزی کمپ آبشورک به دنبال اصلاح روند موجود باشند چرا که سرپوش گذاشتن بر واقعیت تنها ممکن است که به بروز حوادث مشابه در هر نقطه از ایران بیانجامد و سبب شرمساری ملی شود.
کد خبر: ۷۲۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 20 March 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از دلفین، مرکزهای ترک اعتیاد که در محاوره به آنان «کمپ» می گویند، مکان‌هایی هستند که با هدف بازپروری بیماران مبتلا به اعتیاد دایر شده اند. اما در ایران با توجه به این که اعتیاد نه تنها یک بیماری که یک جرم نیز به حساب می‌آید، برخورد با معتادان چندان در شان یک انسان نیست و اشاعه‌ی همین نگاه نیز سبب طرد این افراد از جامعه و پایین آمدن استانداردهای نگهداری در مراکز ترک اعتیاد می شود، مراکزی که عدم نظارت صحیح، آنان را به مراکزی بسیار رعب آور تر از زندان تبدیل کرده است و بر اساس مشاهده‌ی افراد درگیر مساله‌ی اعتیاد و خانواده‌هایی که گذارشان به این مراکز افتاده، این موضوع در کمپ های دولتی بیشتر از کمپ‌های غیردولتی دیده می‌شود.

زوایای مختلف بحران در کمپ آبشورک

خبر تکان دهنده

خبر «خودکشی دسته جمعی معتادان در کمپ آبشورک» خبری بود که بلافاصله پس از آتش سوزی عمدی در این کمپ دست به دست شد و بازخوردی جهانی داشت و افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

خودکشی دسته جمعی

مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس پس از این حادثه در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: خودکشی دسته جمعی در مرکز ترک اعتیاد آبشورک ۱۱ مصدوم و یک کشته بر جای گذاشت.

فرجام دانش اضافه کرد: معتادان این کمپ ظاهراً در اعتراض به بدرفتاری و شرایط نامناسب کمپ، درب‌های محل اسکان را از داخل بسته و تهدید کرده اند که محل را آتش خواهند زد.

دانش بیان داشت: این افراد پس از حدود یک ساعت و نیم تهدید خود را عملی کردند و مأموران آتش نشانی پس از اطلاع، از ایستگاه شماره سه به محل حادثه اعزام شدند و با تدبیر فوری و مناسب و تخریب دیوار، افراد را از میان آتش و دود خارج کرده و به مراکز درمانی منتقل کردند.

آتشپاد فرجام دانش تصریح کرد: این مرکز هیچگونه امکانات ایمنی نداشت.

سوال بزرگ

اشاره به تهدید یک ساعت و نیمه و این که محل فاقد امکانات ایمنی بوده، صلاحیت گردانندگان این کمپ و بهزیستی هرمزگان را کاملا زیر سوال می‌برد. در این وضعیت باید از مدیران این سازمان پرسید که چه افرادی را با چه صلاحیتی مسئول بازپروری کرده اند و چه میزان بر اجرای وظایف آنان نظارت می‌شود؟

آغاز تکذیب و افتادن توپ در زمین آتش‌نشانی

پس از مصاحبه‌ی مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس موج تکذیب خبر شروع شد. «فرید براتی سده» در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این آتش سوزی از سوی دو نفر از معتادان حاضر در کمپ مذکور به شکل عمدی و با استفاده از به آتش کشیدن پتو رخ داده است. بعد از اطلاع به مرکز آتش نشانی، مأموران در محل حادثه حاضر می‌شوند، اما به دلیل همراه نداشتن تجهیزات لازم برای باز کردن درب‌های کمپ، ناچار می‌شوند تا با شکافتن دیوار معتادان را خارج کنند.

دلیل حادثه از نگاه بهزیستی

وی با بیان این که در پی این حادثه یکی از معتادان مصدوم تنفسی در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد، اظهار کرد: معتادان متجاهر عمدتاً به دلیل مصرف مواد صنعتی با مشکلات ریوی رو به رو هستند لذا این معتاد نیز به دلیل مشکل تنفسی قبل از رسیدن به مرکز درمانی جان خود را از دست داد.

مدیرعامل آتش نشانی صلاحیت لازم برای اظهار نظر ندارد

معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور ضمن رد ادعای مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس درباره وقوع خودکشی دسته جمعی در این کمپ به دنبال رفتار نامناسب با معتادان تصریح کرد: در وهله اول مدیرعامل آتش نشانی صاحب صلاحیت لازم برای اظهار نظر درباره نوع برخورد با معتادان نیست و به همین منظور بهزیستی استان نیز کمیته‌ای را تشکیل داده و این اظهارات را تکذیب کرده است. همچنین بعد از تکمیل نتایج بررسی‌ها، بهزیستی  پیگیری حقوقی و قضائی خواهد کرد.

بندرعباس گل و بلبل

براتی سده ادامه داد: همکاران ما در بهزیستی بندرعباس به شکل منسجم روی مراکز اقامتی و کمپ‌های درمان اعتیاد نظارت دارند و به نظر می‌رسد مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس به دنبال پوشاندن نقص کادر اجرایی آتش نشانی این اظهارات را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه دو معتاد عامل آتش سوزی در این مرکز، از معتادانی بودند که به شکل داوطلبانه برای درمان به کمپ مراجعه کرده بودند، تصریح کرد: این دو نفر در حال حاضر تحویل مقام قضائی شده‌اند و مأموران در حال بررسی ابعاد این موضوع هستند.

ورود دادگستری هرمزگان و رد شایعه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان نیز پس از این حادثه با رد شایعه خودکشی دسته جمعی معتادان متجاهر در کمپ بندرعباس گفت: در این حادثه که منجر به فوت یک نفر از به‌جویان شده است پرونده قضایی تشکیل و در شعبه ویژه قتل در حال رسیدگی است.

«علیرضا احمدی منش» در گفت و گو با خبرگزاری میزان خودکشی دسته جمعی معتادان متجاهر در یک کمپ در بندرعباس را رد کرد و گفت: در تحقیقات اولیه از دو نفر از متهمان دستگیر شده، مشخص شد که این افراد با یکی از کارمندان  این کمپ درگیر که با ورود به سالن و بستن درب به اطفاء حریق در محل مذکور اقدام می‌کند که با همکاری آتش نشانی و تخریب دیوار کمپ، دیگر افراد از محل خارج می‌شوند.

رئیس محاکم انقلاب بندرعباس در ادامه افزود: یکی از این افراد که به آتش زدن کمپ اقدام کرده است دارای سابقه کیفری متعدد و پیش از این تحت پیگرد قرار گرفته بوده است، شایان ذکر است هر دو متهم این پرونده روزهای پایانی درمانشان را سپری می کردند.

وی با توجه به عدم تکمیل تحقیقات در خصوص علت وقوع حادثه و فوت یکی از بهجویان بیان داشت: اظهار نظر در خصوص دلایل وقوع صرفاً به عهده مقامات قضایی است .

 این مقام قضایی انتشار اخبار شتاب زده و غیرموثق دراین خصوص از طرف اشخاص غیرمسئول را رفتاری غیرحرفه‌ای و قابل پیگرد قضایی دانست.

منتظر می‌مانیم

اگر چه باید تا تکمیل تحقیقات منتظر بمانیم اما چیزی که بیش از پیش مهم می‌نماید، ضرورت نظارت و توجه بر این اماکن است. چرا که تخصصی و حرفه ‌ای اجرا نشدن مراحل بازپروری نه تنها معتادان را آماده‌ی بازگشت به اجتماع نمی‌کند بلکه افرادی را به جامعه تحویل می دهد که تجربه‌ی خشونت نیز در آنان افزایش یافته و با عقده‌ی بیشتری به اطرافیان شان خواهند نگریست و برای همیشه آنان را از درمان دل‌زده می‌کند.

در این شرایط نهادهای نظارتی باید با واشکافی این امر به دنبال اصلاح روند موجود باشند چرا که سرپوش گذاشتن بر واقعیت تنها ممکن است که به بروز حوادث مشابه در هر نقطه از ایران بیانجامد و سبب شرمساری ملی شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار