رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: گلخانه ها یکی از بهره ورترین روش های تولید محصولات کشاورزی هستند و سیاست ما تشویق سرمایه گذاران به اتخاذ روش کشت گلخانه ای است.
کد خبر: ۷۳۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ 16 April 2019

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: گلخانه ها یکی از بهره ورترین روش های تولید محصولات کشاورزی هستند و سیاست ما تشویق سرمایه گذاران به اتخاذ روش کشت گلخانه ای است.

شاهرخ رمضان نژاد سه شنبه در همایش نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کشت گلخانه‌ای در شیراز اضافه کرد: سودآورترین فعالیت در بخش سرمایه گذاری کشاورزی بخش گلخانه است و محصولات گلخانه ای شامل سیاست های کنترلی تنظیم بازار نخواهد بود و از این رو نیز شاهد افزایش درآمد صاحبان گلخانه هستیم.
وی عنوان کرد: دریافت مجوز ایجاد گلخانه در کشور علاوه بر این که زمان بر است مشکلات مختلفی نیز دارد اما یکی از برنامه هایی که این سازمان به عنوان متولی صدور مجوز ایجاد گلخانه در کشور دارد این است که روند صدور مجوز تسهیل و مجوز در زمان کمتری صادر شود.
رمضان نژاد گفت: استان فارس در حوزه کشاورزی در کشور پیشگام است و امید است با توسعه گلخانه در این استان شاهد پیشگام بودن استان فارس در زمینه توسعه گلخانه ها در کشور باشیم.
وی همچنین به بهره وری در کشاورزی اشاره و اعلام کرد: مهمترین ابزاری که می تواند باعث رونق تولید در بحث کشاورزی شود بهره وری است و اگر این عنصر در کشاورزی دنبال نشود، آینده ای برای این بخش متصور نیست.
رمضان نژاد بیان کرد: محدودیت های اقلیمی در کشور باعث شده نتوانیم به سمت طرح های توسعه محور باشیم از این رو بهره وری می تواند عاملی برای ایجاد رونق تولید در کشاورزی شود.
وی افزود: بهره وری عاملی بود که باعث شد در سال هایی که کشور توان رقابت و تولید مناسب محصولات کشاورزی را نداشت از این گذر تاریخی عبور کند و با تکیه بر بهره وری نیاز داخلی این محصولات را برطرف کنیم.
رمضان نژاد با اشاره به برنامه ششم توسعه و توسعه کشاورزی گفت: یکی از معیار هایی که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است افزایش 3 درصدی بهره وری در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی است.
او بیان کرد: یکی از برنامه هایی که این سازمان داشته این است که با توجه به کاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی شاهد افزایش میزان برداشت این محصولات در هر واحد از سطح زیر کشت است البته در این مسیر افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب نیز در نظر گرفته شده است.

** منابع آبی استان باید مدیریت شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ایجاد و توسعه کشت گلخانه ای از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی است و استان فارس نیز با توجه به این که در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد باید منابع آب استان در جهت امنیت غذایی مردم و جامعه مدیریت شود.
محمدمهدی قاسمی اضافه کرد: توسعه کشت گلخانه ای در محیط کنترل شده امکان کنترل عوامل طبیعی مانند آفات، بیماری‌ها و نوسانات اقلیمی را فراهم کرده و امکان افزایش بهره وری مهمترین پارامتر تولید آب را ایجاد می کند. اگرچه در سنوات اخیر نسبت گذشته توسعه خوبی در کشت گلخانه ای ایجاد شده است اما این توسعه متناسب با سیاست های سازمان نیست.
وی بیان کرد: افزایش 10 برابری بهره وری آب کنترل آفات و بیماری ها و کاهش تبخیر و تعرق و مدیریت تولید از مزایای کشت گلخانه‌ای است.
رئیس سازمان جهاد کشاروزی استان فارس افزود: برنامه بلندمدت توسعه هفت هزار هکتاری کشت گلخانه در فارس از جمله اهدافی است که سازمان جهاد کشاورزی استان به دنبال آن است و امسال 600 هکتار توسعه کشت گلخانه در دستور کار قرار گرفته است.
قاسمی اضافه کرد: به منظور توسعه گلخانه در قالب زنجیره تولید مدل روستای گلخانه در دستور کار قرار گرفته است این مدل در سه شهرستان‌ کوار، مرودشت و پاسارگاد در دست اقدام است.

** یک هزار مجوز ایجاد گلخانه در فارس صادر شده است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس در این همایش گفت: بیش از پنج هزار مجوز طی سال گذشته در استان فارس صادر شده است که از این میزان مجوز نزدیک به هزار پروانه صادر شده در حوزه گلخانه است البته طولانی شدن روند دریافت مجوز های عاملی برای این شده تا روند ساخت گلخانه در استان فارس همسو با میزان درخواست ایجاد گلخانه نباشد.
حسین رئیسی اضافه کرد: این سازمان بیش از شش هزار عضو حقیقی و نزدیک به 700 نیروی حقیقی دارد که باید این افراد در سیمای کشاورزی استان فارس نقش پررنگ تری داشته باشند.
وی با بیان این که دریافت مجوز باید تنها طی 7 روز انجام شود ، عنوان کرد: بیشترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد تعرفه های بخش دولتی است که امید است این مشکل نیز برطرف شود تا شاهد اینگونه مشکلات در استان فارس نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار