وقتی مدیر کل آموزش پروش استان معتقد است 65 درصد مردم بشاگرد با سواد هستند باید پرسید چرا اغلب پزشکان ، کارمندان و معلمین این منطقه غیر بومی هستند.
کد خبر: ۷۳۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 30 April 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، این روزها بشاگرد در همایشی که در تهران برگزار شده در کانون توجهات قرار گرفته است و حالا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و سیل توجهات به معاش و معیشت مردم این شهر کوچک ، اخباری از این منطقه می رسد که نشان می دهد هنوز محرومیت ادامه دارد، بشاگردی که بصورت مجزا از استان دارای اداره کل کمیته امداد است و مرحوم حجت السلام والی سالیان درازی در حمایت از محرومان این منطقه نقش مهمی ایفا کرد ، هم اینک مشخص شده که پرداخت مستمری های اندک به افراد کم بضاعت نقشی در توسعه این منطقه نداشته به حدی که فتاح رئیس کمیته امداد هم چندان رضایتی از اوضاع ندارد و معتقد است باقی سازمان ها و ادارات نیز بایستی در توسعه بشاگرد نقش داشته باشند ، اما باید از وی پرسید کمیته امداد مطابق آمار چقدر در توانمندی مردم محروم بشاگرد نقش داشته است ، در حوزه مهم آموزش نیز جای سؤال است وقتی مدیر کل آموزش پروش استان معتقد است 65 درصد مردم بشاگرد با سواد هستند باید پرسید چرا اغلب پزشکان ، کارمندان و معلمین این منطقه غیر بومی هستند.

فی واقع باید نوشت صرف نظر از آمارها ، حمایت ها چندان کارساز نبوده و ادارات کل استان برای اعزام افراد متخصص غیر بومی در حوزه‌های مختلف به بشاگرد با مشکل مواجه هستند و معمولاً این افراد چندان میلی به ماندگاری در مراکز درمانی ، آموزشی ... بشاگرد نشان نمی‌دهند که همین موضوع نشان می‌دهد در رشد منابع انسانی بشاگرد توفیقات چندانی بدست نیامده است.

در این همایش به مهم ترین عامل توسعه یعنی حمل و نقل جاده ای بشاگرد چندان پرداخته نشده و این در حالی است که در وضعیت اقتصادی کنونی توجه به حوزه‌های در آمدزایی مثل گردشگری می تواند عامل رشد این منطقه شود ، البته مسئولان بشاگرد مدتی است به موضوع گردشگری ورود کرده اند اما وقتی 90 درصد بشاگرد فاقد جاده مناسب است وقتی زیر ساخت های حمل و نقل مهیا نشده چطور می توان امیدوار به توسعه گردشگری بشاگرد بود!

این شهر به ادعای آمارهای دولتی از داشتن زیر ساخت‌های مناسب حمل و نقل جاده ای محروم است ، به حدی که در برخی بخش ها نظیر گافر و پارمونت با جمعیت 8 هزار نفری جاده آسفالته وجود ندارد و بعد از یک بارش به سبب نبود پل ارتباط این مناطق با دنیای خارج قطع می شود.

در سالیان گذشته بخصوص دهه هشتاد در کنار حمایت های معیشتی نهادهای حمایتی ، یکی از اهداف مهم دولت ، تجمیع‌سازی روستاهای کوچک بود ، اعتقاد بر این بود که رساندن خدماتی نظیر ؛ جاده سازی ، ایجاد شبکه های برق و انتقال آب به روستاهای کوچک زیر 20 خانوار چندان امر به صرفه و منطقی نیست از این رو شهرک خمینی شهر شکل گرفت اما این طرح در همه ی بشاگرد عملی نشد و مردم حاضر به ترک روستاهای کوچک نشدند.

در مجموع اینکه چرا این منطقه آسیب پذیر و محروم است بیشتر به جبر جغرافیای آن باز می گردد ، بجز طغیان رودخانه‌های فصلی آب در این منطقه کوهستانی کم است ، در تپه ماهورها که بخش زیادی از بشاگرد است زمینهای حاصل خیز کمی وجود دارد و مردم روستاها بیشتر به دامداری مشغول هستند. فی واقع بشاگرد از متن دور است از جاده های بزرگ پر تردد و ترانزیتی فاصله دارد و در شرقی ترین ناحیه استان هرمزگان قرار دارد .

از این رو مهمترین عامل توسعه این منطقه را می توان در توسعه راههای این منطقه برشمرد ، راه که باز باشد ، جاده و پل که باشد کودکان آسان تر به مدرسه می روند ، درس می خوانند و شاید پایشان به دانشگاه نیز برسد ، بیماران زودتر به بیمارستان منتقل می شوند ، هزینه حمل و نقل کمتر می شود ، قیمت اجناس نسبت به باقی نقاط گران تر حساب نمی‌کنند و می‌توان امیدوار بود که با توسعه و تجهیز راه‌های بشاگرد و تشویق و عرضه تسهیلات مناسب پای سرمایه‌گذران بخش خصوصی به این منطقه باز شود و باعث رونق اشتغال شوند ، یادمان باشد که بشاگرد دارای محصولات باغی با کیفیتی است که اگر در حوزه صادرات سرمایه‌گذاری شود می‌تواند باعث رونق این منطقه شود.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
وقتی نام بشاگرد را میشنوم صد اه وافسوس میخورم به همه ظرفیت های موجود، که چرادر پس بی تدبیری مسئولین ونمایندگان شرق استان درادوار مختلف مجلس وعدم مطالبه گری انان تاکنون نتوانسته است این نام ننگ محرومیت رااز جان مردم بشاگرد دور کند. بشاگرد گنبد طلایی بسیاری از ظرفیت ها ست درامدزاواشتغال اور، با جامعه ومردمانی فرهیخته وبا فرهنگ.
انکه میگوید بشاگردمنطقه ای محروم است،یابشاگرد را نشناخته ویا به دنبال اب ونانی است که از نام محرومیت زدایی عایدش شود.
در مقاله های متعددی به ظرفیت های بالقوه بشاگرد پرداخته شده است.اما اینکه از این ظرفیت ها استفاده نمی شود را ابتدا باید استاندار محترم پاسخگو باشدوبعد نمایندگانی که وکیل مردم ان دیارند.
نماینده شرق استان چند بار در طول نمایندگی خود موضوع بشاگردرا بصورت مجزا وبه عنوان یک مطالبه جدی در صحن علنی مطرح نموده وانرا تارسیدن به نتیجه پیگیری کرده اند؟
مردم متدین بشاگرد که در دوران دفاع مقدس تمام اندوخته هایشان وحتی جان فرزندانشان را فدای انقلاب وجمهوری اسلامی کرده اند ، با همه ظرفیت های موجود مستحق نام کثیف منطقه محر م نیستند. جناب استاندار ،نماینده شرق استان جناب اقای ذوالقدر اگرهمانقدر که بر روی انتصاب مدیران دقت بخرج میدادید ،کمی هم به توانمندیشان میپرداختید قطعا بشاکرد وبشاکردی ها امروز محروم نبودند.
میگویند در بشاگرد اب نیست.این دروغ محض است .بشاگرد گنبدی است که دور تادور ان را میتوان سد ساخت وابهای انرا ذخیره وبخشی از انرا برای همان منطقه استفاده کرد.
سدچگین ، سد سرنی،سد گابریک وده هاسد کوچک وبزرک دیگرقابلیت ساخت دارند.
چگونه است از سد جگین برای مکان هایی دیگر خط انتقال اب کشیده میشود ولی برای بشاگرد این کار شدنی نیست؟
کافی یک سد به اندازه سد جگین در اختیار بشاگرد قرار گیرد .محال است منطقه با کمبود اب مواجه شود.
باران های سیل اسای بشاگرد یکی از نعمت های بزرگ ان دیار است که شاید استانی پر رونق مثل اصفهان انرا بخود ندیده باشد .اما اصفهان کجا وبشاگرد کجا. بشاگرد بامعادن یزرگ سنگ اهن ،کرومیت ،منگنز،سنگ لاشه و.....ودیگر ظرفیت های موجود را منطقه محروم می نامند.براستی در کجای دنیا منطقه ای را با این ظرفیت ها منطقه محروم مینامند. دیگر ظرفیت بشاگردوجود
جوانان با استعدادبشاگردی در رشته های مختلف تحصیلی، ورزشی وهنری وحتی مدیریتی می باشد.انها نگین انگشتر استعداد برتر استان اند ودر برخی موارد کشور.
درپایان باید گفت که متاسفانه ما محرومیم از دسترسی به ظرفیت های بشاگرد وکمیته امدادباید شعبه برای محرومیت زدایی خودمان ایجاد کندنه منطقه بشاکرد.
----؛؛---------------------؛----
هرچند بشاکردی نیستم اما ارزو دارم هیچوقت نام بشاگرد را با محرومیت ومحرومیت زدایی مترادف نبینم.

قاسمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار