کد خبر: ۷۴۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 01 May 2019

به گفته سخنگوی سازمان ثبت‌احوال، اسامی انتخابی برای افراد نباید مغایر با جنسیت آنان و همچنین فرهنگ ایرانی باشد و همچنین اسامی انتخابی نباید ریشه غربی داشته باشند.

به گزارش «تابناک»، سیف‌الله ابوترابی در گفتگو با ایسنادر خصوص اسامی که ممنوعیت انتخاب دارند، گفت: براساس ماده ۲۰ قانون ثبت‌احوال اسامی انتخابی نباید مغایر با جنسیت فرد و فرهنگ ایرانی- اسلامی بوده ضمن اینکه نباید غربی هم باشد. البته این موضوع را شورای عالی ثبت‌احوال بررسی می‌کند و بررسی اسامی جدید نیز در کمیته نام انجام می‌شود.

وی افزود: کمیته نام متشکل از اساتید برجسته و نمایندگان فرهنگستان فارسی است. در حقیقت نام‌های جدید در این کمیته بررسی و ریشه‌های آن توسط کارشناسان بررسی و مشخص می‌شود.

وی همچنین به شایعه ممنوعیت انتخاب نام کوروش که چندی پیش در فضای مجازی مطرح شد، اشاره کرد وگفت: هیچ ممنوعیتی برای انتخاب این نام وجود ندارد. اختلال سایت نیز به دلیل هجوم کاربران بوده که در حال افزایش ظرفیت استفاده از سایت هستیم.

به گزارش ایسنا، به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن انتخاب نام‌های زیر ممنوع و دارندگان آن‌ها می‌توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام نمایند:
۱ - نامهائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد. مانند: " عبدلات، عبدالعزی " (لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است.)

۲ - اسامی مرکبی که عرفا یک نام محسوب نمی‌شوند (اسامی مرکب ناموزون) مانند: " سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کامبیز و. "

۳ - عناوین - اعم از عناوین لشکری و یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان، مانند: " سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار و یا سروان محمد و و شهردار علی "

۴ - القاب - اعم از ساده و مرکب. مانند: " ملک الدوله، خان، یا شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی "

۵ - اسامی زننده و مستهجن - زننده و مستهجن آندسته از نام‌هایی است که بر حسب زمان، مکان یا مورد، به دلایل و جهات زیر برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد و مراتب به تأیید شورای عالی برسد:
۵ - ۱ - نام‌هایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی است. مانند: گرگ، قوچی و. "
۵ - ۲ - نام‌هایی که با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد. مانند " لات، خونریز، چنگیز و ... "
۵ - ۳ - نام‌هایی که موجبات اشاعه و ترویج فرهنگ بیگانه شود. مانند: " وانوشکا، ژاکاردو، شاهدوست و. "
۵ - ۴ - نام‌هایی که موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد. مانند: " صد تومانی، گت آقا، کنیز، گدا و ... "

۶ - اسامی نامتناسب با جنس. مانند: " ماشاءاله برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور"

۷ - حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص مانند: " قلی، غلام، گرگ، ذولف و قوچ "

۸ - تصحیح اشتباهات املائی در نام اشخاص که به دلیل عدم آشنائی مامور با لهجه‌ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده، مانند: " زهراب به سهراب و یا منیجه به منیژه و یا ... "

۹ - هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده.

۱۰ - هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده.

۱۱ - تغییر نام‌ها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل: رحمن به رحمان، اسمعیل به اسماعیل، اسحق به اسحاق و ...

۱۲ - تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند

۱۳ - تغییر نام کسانی که نام آن‌ها اسامی ایام هفته باشد.

۱۴ - تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر نموده است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار