اگر برای انجام آزمایشات غیر ضروری و گاهاً عاری از نتیجه سازمان‌های بیمه‌گر پولی پرداخت نکنند بعید است که آزمایشگاه‌های خصوصی حاضر به انجام آنها باشند و همچنین جریمه و بازخواست پزشکانی که بی‌دلیل برای بیمارانشان و اغلب به درخواست بیمار برای وی کوه‌ای از آزمایشات را نسخه می‌کنند در کاهش این پدیده‌ی مذموم کمک کننده خواهد بود.
کد خبر: ۷۴۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 11 May 2019

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ در کشورهای پیشرفته افراد باید در مورد عملکردشان و کارکردشان پاسخگو اعمال باشند ضمن اینکه رفتارشان مرتباً هم بازبینی می‌شود که این نظارت دائمی بر همه‌ی مشاغل را شامل می‌شود.

نظارت بر آزمایشگاه‌ها و ضرورت این همه آزمایش روزانه در سطح استان بر عهده‌ی کیست؟
  

یکی از مهمترین حوزه‌هایی که مرتباً بایستی زیر ذره‌بین می باشد حوزه‌ی سلامت ، پزشکی و پیراپزشکی می‌باشد.

در کشورهای توسعه یافته انجام آزمایشات پزشکی پس از تجویز پزشک باید توسط متخصص علوم‌آزمایشگاهی یا پاتولوژیست تائید گردد و قبل از انجام آزمایش ضرورت انجام و یا آزمایشات جایگزین و تکمیلی توصیه می‌شود.

ولی در شهر بندر عباس لیست کردن کوهی از آزمایشات در دفترچه‌ی بیمار مرتبط با شکایت و بیماریِ وی باشد یا نباشد کاری معمول می‌باشد.

اساساً نقش متخصص علوم آزمایشگاهی و پاتولوژیستها در بیمارستانها و آزمایشگاه‌های خصوصی چیست؟

آیا وجود مهرشان در این مراکز کافی و دریافت وجوه بالای ماهیانه در مراکز دولتی و خصوصی فقط برای مُهر زدن می‌باشد!

اگر پزشکی برای بیمارش درخواست آزمایش خون ، ادرار ، مدفوع و ... داشته باشد ، مسئول فنّی آزمایشگاه باید با وی تماس بگیرد و بپرسد که به دنبال چه چیزی می‌باشد تا بتواند با هم فکری و مشاوره با هم ، کم‌هزینه‌ترین و بهترین تست تشخیصی را انتخاب نمایند.

بعضی از آزمایشگاه‌ها در بندر عباس درآمدی بالغ بر 500 میلیون تومان در ماه و حتّی بیشتر دارند ! ... و این در حالی است که مسئول فنّی این آزمایشگاه‌ها اغلب مواقع حضور نداشته و هیچ نقشی در این فرآیند ندارد و به درآمد میلیاردی ماهیانه‌ی آنها نظارت و کنترلی هم وجود ندارد.

به واقع میلیاردر شدن آنها حاصل همت و کمک بی‌سوادی همکارانشان است که با تجویز غیرمعمول و غیرمعقول آزمایشات برای مردم می‌باشد و نه به دلیل زحمت و کار انجام شده توسط آنها...

در کشورهای پیشرفته سازمان‌های ، بیمه‌گر به راحتی زیربار آزمایشات غیرضروری و زائد که نتیجه‌ای جز آسیب جسمی و مالی بیمار و پولدار شدن گروهی که هیچ‌کاری انجام نمی‌دهند، نمی‌روند.

بی‌سوادی پزشکان ، بی‌توجهّی نهادهای بیمه‌گر و تجویز بیش از معمول آزمایشات توسط پزشکان و بی‌خیالی و بی‌توجّهی متخصّصین علوم‌آزمایشگاهی و پاتولوژیست‌ها (بدلیل منتفع بودن آنها) موجب گردیده تا حجم آزمایشات درخواست شده توسط پزشکان بسیار زیاد و در این میان تنها بیمار است که از نظر مالی و جانی دچار آسیب می‌شود.

اگر برای انجام آزمایشات غیر ضروری و گاهاً عاری از نتیجه سازمان‌های بیمه‌گر پولی پرداخت نکنند بعید است که آزمایشگاه‌های خصوصی حاضر به انجام آنها باشند و همچنین جریمه و بازخواست پزشکانی که بی‌دلیل برای بیمارانشان و اغلب به درخواست بیمار برای وی کوه‌ای از آزمایشات را نسخه می‌کنند در کاهش این پدیده‌ی مذموم کمک کننده خواهد بود.

لازم است نهادهای بیمه‌گر از پزشکان و آزمایشگاه‌ها در مورد ضرورت انجام آزمایش سؤال و مسئولین متولّی درمان نیز در مورد این آزمایشات و دلیل انجام آنها نظارت بیشتری داشته باشند.

حتّی در مراکز دانشگاهی هم هیچگاه از پزشک سؤال نمی‌شود که دلیل نوشتن یک آزمایش چیست و به دنبال چه چیزی می‌باشد در حالی که در کشورهای پیشرفته نهادهای بیمه گر در مورد هرگونه پارا کلینیک درخواستی وسواس و سختگیری‌های به جا و درستی دارند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار