اساساً چرا این حادثه منحصر به فرد در بنادر کشور و پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور به وقوع پیوست؟ آیا امروزه دیگر غرق کشتی ها به نحویکه در بندرشهید رجایی اتفاق افتاد در بنادر کانتینری جهان اتفاق می افتد؟  
کد خبر: ۷۴۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 16 May 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، در آستانه دومین ماه پس از غرق کشتی اس ال استار که در بیست و هشتم اسفند 97 در عین ناباوری کارشناسان حوزه دریایی کشور به وقوع پیوست و انعکاس جهانی نیز را در پی داشت. سوالات بسیاری پیرامون این حادثه در ذهن صاحبنظران و مخاطبان اصحاب رسانه را به خود مشغول کرد. در روزها و هفته‌های گذشته کارشناسان و صاحبنظران به اظهار نظرهای متعددی  درخصوص این حادثه پرداختند. 

 

واکاوی گوشه‌ای از سو مدیریت‌ها در بندر شهید رجایی/ از اوضاع آشفته مدیریتی تا غرق شدن آل استار!

اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز در روزهای پیشین قصد در توضیح علت وقوع این حادثه را از زاویه دید خود داشت، که البته واکنش های منفی بسیاری  از طریق مخاطبان وکارشناسان دریایی استان را به دنبال داشت و پرسش هایی اساسی همچنان در ذهن مخاطبان که نگرانی جدی از وقوع این حادثه در استان دارند از جمله موارد ذیل برجای مانده:

- اساساً چرا این حادثه  منحصر به فرد در بنادر کشور و پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور به وقوع پیوست؟

- آیا امروزه دیگر غرق کشتی ها به نحویکه در بندرشهید رجایی اتفاق افتاد در بنادر کانتینری جهان اتفاق  می افتد؟

- و واقعاً، علل ریشه ای بروز این حادثه کدامند و چرا مدیران بندر شهید رجایی از پذیرش مسولیت این حادثه سر باز می زنند و برای جلوگیری از وقوع مجدد آن، در استان چه باید کرد؟

اکنون که حدود دو ماه از زمان وقوع این حادثه می گذرد و متاسفانه گزارش اداره کل بنادر و دریانوری استان هرمزگان نیز قصد در پنهان نگاه داشتن زوایای تاریک این حادثه داشت، به خواست مخاطبان هرمزگانی برآن شدیم با بهره گیری از نظر متخصصان فن و کارشناسان دریایی مستقل و حاذق حوزه بنادر استان به واکاوی علل بروز این حادثه و تحلیل گزارشات منتشره در این خصوص بپردازیم. در این پنل از پنج نفر از کارشناسان صاحب نظر دعوت بعمل آوردیم که بنا به خواست این عزیزان بخش خصوصی که فعالیت اقتصادیشان در بنادر استان نیز است از ارایه نامشان معذوریم ، در ادامه به پرسش های مطرح شده توسط مخاطبان،کارشناسان و هیئت تحریریه و پاسخ ها و اظهارنظر کارشناسان دریایی استان، شما را دعوت می نمایم :

1) با سلام شما حادثه غرق کشتی اس ال استار در بندر شهید رجایی را چگونه ارزیابی می کنید؟ و واکنش شما در زمان مطلع شدن از وقوع این حادثه چه بود؟

با سلام خدمت شما و مخاطبان عزیز  این حادثه واقعاٌ بنده را به عنوان کسی که از نزدیک با عملیات کشتی ها سروکار دارم و بارها با کشتی های تجاری دریانوردی کرده و ساکن استان هرمزگان  هستم را شوکه کرد. در ساعات اولیه که خبرها در مورد این حادثه به دست بنده رسید هرچند که شناخت کاملی از نحوه اداره و  عملیات تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی داشتم و ایمنی این بندر را در سطح بالایی نمی دانستم، باز وقوع این حادثه برایم غیر قابل باور بود.

2) از نظر شما که سالیان متمادی کاپیتان کشتی های تجاری بوده اید آیا شاهد بروز اینگونه حادثه ها در بنادری که سفر می کردید  بوده اید؟ و نظر شما در خصوص علت این حادثه چیست؟

خوشبختانه برای کشتی هایی که من و افتخار خدمت در آنها را داشته ام اینچنین حادثه ای اتفاق نیفتاده، اصولا این حادثه در نوع خود جزو  حوادث انگشت شمار در بنادر است، در خاطرم است در حدود 30 سال پیش که به یکی از بنادر بی درو پیکر کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بودم یک نمونه از غرق کشتی در بندر آنهم برای یک دوبه چهارصد پانصد تنی ( شناور های کوچک باری) قبل از ورود ما اتفاق افتاده بود. که در آن زمان که علم دریایی زیاد توسعه نداشت و بنادر حاشیه خلیج فارس کنترل ها و استاندارد های امروزی که در آنها شاهد هستیم را نداشتند آنهم شناورهای خیلی کوچک که با یک هوک جرثقیل تعادلش بهم می خورد این اتفاق ها می افتاد ولی امروز در بندر کانتینری در حد بندر شهید رجایی قطعاً قابل قبول نیست. 

معمولا ما کاپیتان کشتی ها بیشترین دغدغه مان ریسک غرق کشتی در دریا به علل متعدد ازجمله باد و موج و آبگرفتگی و تصادم و آتشسوزی وغیره است تا اینکه در اسکله کشتی غرق شود، چونکه ما وارد هر بندری می شویم ملزم به رعایت مقررات خاص ایمنی آن بندر علاوه الزامات بین المللی هستیم و ریسک های دریا هم کمتر می شود. کنترل ها و نظارت های بندری هم ما را کنترل و کمک می کند. متاسفانه در خصوص این حادثه در بندر شهید رجایی اینگونه کنترل ها وحسایست ها وجود نداشته و کاپیتان کشتی بایستی بیشتر از خطرات دریانوری نگران می بود. که این خبر خوبی در بین دریانوردان و کشتیرانی ها برای ورود به بندر شهید رجایی نیست.

3) از یکی دیگر مهمانان می پرسم : برخی مخاطبان می پرسند که چگونه امکان دارد این کشتی ظرف 4 دقیقه به طور کامل غرق شود؟ وچگونه می شد از غرق شدن این کشتی جلوگیری کرد؟

پاسخ کارشناس : آنچه مخاطبان در خبرها شنیده اند این است که کشتی در 4 دقیقه غرق شده ولی آن 4 دقیقه درواقع 4 دقیقه پایانی منجر به غرق کشتی است، از ساعت ها قبل و شاید روزها واز نظرمن حتی ماه ها و سال ها قبل اقدامات اشتباه در بندر شهید رجایی شروع شده که نهایتاً کشتی در آن 4 دقیقه غرق شده است. یعنی اگر 10 دقیقه قبل کل توان بندر شهید رجایی جمع می شدکه شدند، نمی توانستند از غرق آن جلوگیری کنند چونکه با تمام احترامی که برای این دوستان قائل هستم اولاً این کاره  نیستند. دوماً در آن زمان کشتی به نقطه تعادلی غیر قابل بازگشت رسیده بود و امکان نجات به حداقل رسیده بود.  

4) شما سال ها سابقه دریانوردی دارید الان هم در سطح استان مدیریت برخی پروژه های شناورسازی و تعمیرات کشتی متعددی را انجام داده اید چرا معتقدید که مسولین بندر شهید رجایی نمی توانستند کشتی را نجات دهند؟ و اینکه میگویید اقدامات اشتباه مسولین بندر شهید رجایی از ماه ها قبل و سال ها قبل شروع شده بود که به این حادثه انجامید یعنی چه؟ 

پاسخ من به سوال قبل 2 جنبه داشت،جنبه اول از بعد مدیریتی است و اینکه این کاره نیستند یعنی در دو سال گذشته افراد توانمند را از بدنه تصمیم گیری و اجرایی اداره کل بنادر و دریانوردی کنار زده اند و صرف برخی جریانات سلیقه ای و تسویه حساب افراد توانمند هیچ مسولیتی ندارند یا حرفشان توسط مدیریت بنادر شنیده نمی شود و صد بدتر افراد ناتوان را مسولیت های کلیدی سپرده اند که توانایی ایده پردازی و پیاده سازی و بهبود را ندارند و نقطه قوتشان این است که جزو حلقه دوستان و همشهریان مدیریت هستند. البته شنیده ها حاکیست اندک نیروهای باسابقه و دانش و دارای اعتبار چندیدن ساله در اداره کل را بخاطر ترس از جایگاه و انتقادات به عملکرد  موجود می خواهند از مسولیت ساقط و دوستان خود را جایگزین کنند که جای نگرانی بیشتر دارد. 

واینکه می گویم این کاره نیستند، همین حادثه دلیل روشن این ادعاست، اداره کل بنادر حتی نتوانست تخلیه اضطراری کشتی را به درستی انجام دهند و متاسفانه پای یکی از ملوانان نیز قطع شد و چند نفر دیگر را از روی آب جمع کردند. چرا نتوانستند؟ چونکه درک درستی از حادثه نداشتند، نتوانستند تحلیل و پیش بینی کنند، خطر را درک نکردند. اینها همه بر می گردد به حذف افراد توانمند، مسولیت اداره ایمنی را به یکی از ضعیفترین کارشناسان شهید رجایی صرف اینکه مدیرکل و حلقه مشاوران که همشهری مدیرکل هستند،گفته اند این کارشناس رئیس اداره ایمنی شود. برای این تصمیم حق کارشناسان، کارشناسان مسول توانمند و لایق اداره کل و بنادر را ضایع کردند و اعتراضات برخی معاونین دلسوز اداره کل بنادر را حتی در پی داشت و نتیجه متاسفانه  اسف بار بود.

این مسولینی که در دو سال گذشته مسولیت ایمنی و عملیات را سپرده اند پشت میز نشین بوده اند، به عنوان مسول سابقه کار روی کشتی را ندارند. من معتقدم اگر کشتی را رها می کردند خود کاپیتان کشتی زودتر دستور تخلیه خدمه را می داد، چونکه اصولا وقتی کشتی شما در اسکله بندری تجاری دچار حادثه می شود تیم مدیریت حادثه بندر وارد عمل می شود و کنترل عملیات را البته تا جاییکه به کشتی مربوط است با همفکری کاپیتان بر عهده می گیرد و کاپیتان دیگر تصمیم گیر همه چیز نیست. ولی دوستان شهید رجایی ورود کردند و از آنجاییکه جایگاهی که نشسته اند وقعاً استحقاقش را ندارند می خواهد خود را ثابت کنند و کار اصولی هم که تا الان نکرده اند و میخواهند خودی نشان دهند حتی یک تخلیه اضطراری را به بی آسیب جانی انجام نمی دهند.

5) از یکی دیگر از کارشناسان میهمان که کارشناس کشتی سازی است می پرسم چه خسارت هایی در پی این حادثه ایجاد شده وچگونه میتوان این کشتی را خارج کرد؟ و چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

با سلام آنچه مسلم است کانتینرهای صادراتی که مملو از کالا بودند آسیب دیده برخی کانتینر ها که همچنان در عرشه کشتی گیر افتاده اند خطر آسیب ونشت دارند. مهمتر از آن مواد نفتی، سوخت کشتی و روان کننده ها و آب خن کشتی که آلوده است بایستی تا الان خارج می شد و فقط با بوم اندازی دور کشتی خطر از بین نمی رود. مشکل بعدی اختلاف ارتفاع کشتی و عمق حوضچه شهید رجایی است . من شنیده ام عمق آنجا 17 متر است و ارتفاع دکل کشتی تا سطح آب الان بیشتر از 17 متر است پس متاسفانه پیش بینی میشود با ورود آب به برخی مخازن کشتی با گذشت زمان علاوه بر غرق، کشتی به گل نیز می نشیند که شناور کردن کشتی را سخت تر می کند.

 اما مشکل اساسی هزینه های شناورسازی و رفع این معضل از بندر شهید رجایی است. هزینه های این حادثه که به نظر من می شد از وقوع آن جلوگیری هم کرد هم هزینه هایی در بخش اعتبار بندر شهید رجایی است که قطعاً زدودن آن سال ها زمان و انرژی زیادی را می طلبد و هم هزینه های مادی. در خصوص هزینه های مخدوش شدن وجه بندر شهید رجایی با یک مدیریت درست و کارآمد و ارتقای ایمنی بندر شهید رجایی می توان آن را در طی چند سال کمرنگ کرد ولی مثل حادثه غرق اتوبوس دریایی از ذهن ها پاک نمی شود. 

درخصوص هزینه های مادی مشکل دیگری است در حال حاضر به دلیل تحریم های دشمنان قسم خورده مبادلات مالی با محدودیت هایی مواجه است. بنابراین انتقال مالی هزینه های شناورسازی از منابع خارجی درد سر جدیدی است و توجه داشته باشید که توسط اهل فن هزینه های رفع این معضل به کوه یخ تشبیه می شود یعنی هزینه های مادی خارج سازی به مراتب از آنچه که تصور می کنیم بیشتر است.

 و راه حلی که می توان پیشنهاد داد این است که اگر اشتباهی در بندر شهید رجایی توسط مدیران بندر رخ داده بپذیرند و درصدد اصلاح برآیند دوماً کار اصولی انجام دهند یعنی از اقدامات ظاهری و رسانه ای بپرهیزند و فضایی که در 2 سال گذشته در ارتباط با جامعه دریایی استان در پیش گرفته اند تغییر بدهند،  فراموش نکنیم هرمزگان دارای صنایع عظیم کشتی سازی است بندرعباس دارای دانشکده کشتی سازی دانشگاه امیر کبیر است نیروهای قوی در سطح استان در بخش خصوصی کم نیستند. ترس از تعیین عیار و قرار گیری نیروهای ضعیف خود در کنار نیروهای توانمند استان نداشته باشند و صادقانه ضمن پذیرش اشتباهات و پیش گرفتن رویکرد تعامل وکمک، انشاله مشکلات به دست توانمند فرزندان هرمزگانی قابل حل است. 

6) نظر  یکی از کارشناسان  که در زمینه بررسی و تحلیل سوانح فعال است، را در خصوص ارزیابی یادداشت تاریخ پنجم فروردین ماه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در خصوص حادثه غرق کشتی اس ال استار جویا شدم که در ادامه به خواندن پاسخ این کارشناس شما را دعوت می کنم: 

اینجانب این یادداشت را در زمره گزارش بررسی حادثه کشتی دسته بندی نمی کنم این گزارش به سرعت برای مبرا کردن خود از مسولیت این حادثه تهیه شده بود که غیر حرفه ایست که در دنیای امروز اینگونه برخورد با حوادث منسوخ شده است چراکه دیگر هدف از بررسی حوادث جلوگیری از تکرار آن است.

 از نظر کارشناسی و نقطه نظرات تخصصی دریایی بیان شده نیز دچار اشتباهاتی بود که زیبنده اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیست که گزارش کارشناسیش اینقدر ضعیف باشد.

 مثلا حداقل دو بار در این گزارش به اصطلاح  ""stowage plan اشاره شده که کارشناسان کاربلد می دانند که در خصوص کشتی های کانتینری اصطلاح stowage plan به کار نمی برند و در خصوص کشتی کانتینری طرح چیدمان یا پلن بارگیری با اصطلاح "bay plan" بکار می رود که برای بزرگترین بندر کانتینری کشور ندانستن این اصول ابتدایی در سال 2019جای نگرانی جدی دارد. در بخش دیگری به ریسک ظرفیت بارگیری (DWT) اشاره شده، ولی آنچه مسلم است کشتی overload یا بارگیری بیش از حد یعنی بیش از خط آبخور مجاز نکرده بنابراین ارتباط DWT از نظر کارشناسان حوادث با علت این حادثه بی معنی است.

در گزارش GM را نیز مرکز تعادل و شناوری عنوان شده که از نظر کارشناسان دریایی GM ارتفاع متاسنتر است نه مرکز تعادل .که به هرحال از نظر بنده که تیم های کارشناسی و بررسی سوانح و ایمنی آنها را می شناسم بیشتر از این هم از اداره کل بنادر استان انتظار نمی رفت. ولی در مجموع با روایت سناریوگونه گزارش با تمام کاستی های فاحش وتخصصی، تصدیق کرده اند که در بندر شهید رجایی ضعف مدیریتی ونظارتی وجود دارد و هیچ سازکار نظارتی و جلوگیری از وقوع حوادث ایمنی وجود ندارد که قطعاً بایستی چاره اندیشی شود.

7) چرا شما ضعف های مدیریتی و ایمنی اداره کل بنادر استان را در بروز این حادثه دخیل می دانید؟

ببینید حوادث همیشه علل مختلفی در سطح های مختلف دارند وبه زبان ساده این علل مثل یک زنجیر به هم متصلند که ضعف ها و کاستی های مدیریتی سرشاخه و نقطه اتصال اولیه این زنجیر هستند که اگر ضعف مدیریتی نباشند در حلقه بعدی نبود نظارت و کنترل نیز وجود ندارد و درنتیجه سایر حلقه های زنجیر خطا و اشتباه یا ضعف پرسنل عملیاتی وخدمه نیز از بین می رود و در پایان زنجیر دیگر حادثه ای شاید اتفاق نیفتد.بنابراین بر اساس اصول علمی ضعف و کاستی مدیریتی قطعاً در این حادثه وجود داشته است.

از جهتی دیگر متاسفانه برخی مدیران فعلی بنادر بدترین تراژدی حوادث را در زمان مسولیت خود در استان هرمزگان رقم زده اند. در زمان غرق شناور اتوبوس دریایی در بهمن ماه سال 90 معاونت دریایی و بندری استان بر عهده مدیرکل فعلی بنادر استان بود که متاسفانه 17 نفر از هموطنانمان در پی آن حادثه جان سپردند. شناور مسافری دنا در بندر کیش در سال 96 در در زمان مدیرکلی ایشان غرق شد. یک لندینگ کرافت با بار شیشه نیز در آبان ماه 97 حوالی ابوموسی غرق شد و چهار نفر از خدمه آن جان سپردند. در بهمن ماه سال 97 هشت فروند شناور در ساحل شهر بندر عباس و قشم به گل نشستندکه خسارات مالی بالایی در پی داشت و در حال حاضر هم با غرق کشتی اس ال استار در بندر شهید رجایی یکی از بزرگترین حوادث در بنادر کشور اتفاق افتاد. پس ضعف های مدیریت کلان بنادر و دریانوردی استان در بروز این حوادث دیگر جای دفاع ندارد.

دلیل دیگر بر وجود ضعف های مدیریتی در بروز این حادثه به انتصابات اداره کل بنادر مستتر است. با روی کار آمدن مدیریت جدید در بنادر استان برخی نیروهای کم تجربه و دوستان مدیرکل یا به اصطلاح همشهری هایش در مسولیت های حساس منصوب شدند که نخستین مصداق را می توان در حادثه غرق شناور مسافری دنا در جزیره کیش یافت که علی رغم حضور نیروهای مستحق و لایق در استان صرف ایجاد جایگاه برای یک همشهری، مسولیت مهم اداره بنادر و دریانوردی کیش به یک به اصطلاح همشهری سپرده می شود و چندماه بعد غرق شناور مسافری دنا را شاهد هستیم. نمونه هایی از این نوع انتصابات دوستان که تعجب برانگیز و با کنار راندن نیروهای بومی ، کاربلد و امتحان پس داده در بنادر تابعه و شهید رجایی در دو سال گذشته انجام شده بسیار است و همین اقدامات، ضعف مدیریت بنادر و دریانوردی استان زمینه بروز این حوادث فراهم کرد.

8) از کارشناسی که فعال حوزه سرمایه گذاری وتخلیه بارگیری کشتی در بنادر است می پرسم  این حادثه را درحوزه فعالیت خود چگونه پارزیابی می کند  و این انتقاداتی که به عملکرد اداره بنادر استان می شود تا چه حد وارد می دانید؟

باتوجه به انعکاس بین المللی این حادثه در روز های گذشته شرکت های کشتیرانی که من با آنها کار می کردم تماس گرفتند ونگران وضعیت ایمنی و تردد کشتی ها به بندر شهید رجایی هستند همانگونه که خبر دارید کشتی هایی که الان به بنادر ما وارد می شود به دلیل مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده اند ملاحظات زیادی را رعایت می کنندو این حادثه شرایط را بدتر نیز کرد. هزینه های سرمایه گذاری انجام شده در بندر شهید رجایی از بودجه دولت در این شرایط سخت اقتصادی انجام شده ولی متاسفانه با این حادثه امکان بهره برداری از بخشی از زیرساخت این بندر مهم  از جمله اسکله حوضچه و گنتری کرین ها از بین رفته، تردد ایمن کشتی ها وسایز کشتی ها در اسکله ها اطراف را نیز محدود کرده است.

در پاسخ به پرسش شما در خصوص تاثیر این حادثه در سرمایه گزاری در بندر شهید رجایی بایستی عرض کنم اصولا سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی به این حوادث ارتباطی ندارد. پذیرش طرح های سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی کلا سلیقه ای است و توسط مدیر بنادر هرمزگان انتخاب می شوند. بعضی مواقع پیشنهاد سرمایه گزاری توسط بندر شهید رجایی تایید می شود که مغز کارشناسان سوت می کشد که این طرح چگونه تایید شده در مقابل طرح هایی که می تواند تحولی در کار بندر و اشتغال استان ایجاد کند به بهانه های مختلف حمایت نمی شود یا رد می شود. پس این حادثه تاثیری در سرمایه گذاری ندارد چونکه سرمایه گزاران داخلی همیشه متقاضی کار در بندر شهید رجایی هستند ولی این مدیریت بنادر هرمزگان است که سلیقه ای که در دو سال گذشته عمل می کند.

9) انتقاداتی به عملکرد اداره کل بنادر در بنادر استان مطرح است شما نیز در خصوص مشکلات سرمایه گذاری در بنادر انتقاداتی را مطرح کردید اگر بخواهیم به موضوع اصلی بحث برگردیم اینکه گفته میشود بنادر استان در دو سال گذشته مدیریت مناسبی در جلوگیری از بروز این حوادث ندارد چگونه ارزیابی می کنید؟

کلا در 2 سال گذشته مدیریت مناسبی در بنادر استان اعمال نشده و یک حرکت به عقب را شاهد بوده ایم، در خصوص مسائل ایمنی هر روز خبر بروز یک حادثه عجیب  در بنادر و دریانوردی استان هستیم. از آنجاییکه تمام تصمیمات در بنادر سلیقه ای و منوط به نظر شخص مدیر کل است ما سرمایه گذاران و ارباب رجوعان بیشترین آسیب را دیده ایم. یک قرارداد یا نامه ای که لنگ امضا مدیرکل است بعضاً تا چند ماه در دفتر مدیر کل منتظر امضا یا تائید مانده که در بعضی موارد در دقیقه نود هم رد شده است. 

انتصاب مدیر برخی بنادر و معاونین هم در بروز این حوادث جای بحث دارد و اینکه گفته می شود بنادر استان از بعد مدیریتی رها است صحت دارد. من در خبرها شنیدم که  در نوروز یک خودرویی وارد بندر لنگه گه مدیرش همشهری مدیرکل بنادر است وارد شده و به دریا سقوط کرده، برای بنده جای تعجب دارد وقتی بنده که ارباب رجوع چندین ساله اداره کل بنادر هستم ویک روز مجوزم زمانش گذشته بایستی کلی دوندگی کنم تا بتوانم وارد بندر بشوم و  به فعالیت اقتصادی خودم برسم ولی یک خودرو شبانه وارد بندر لنگه شده و هیچ کنترلی نمی شود مجوز نمی خواهد ویراژ هم می دهد به دریاهم سقوط می کند. اینکه میگویند بنادر رها هستند در واقع نگرانی پیش از وقوع این حوادث است. 

در همین بندر لنگه مثل بندر کیش یک به اصطلاح همشهری مدیرکل به عنوان مدیر بندر لنگه انتخاب شد. در یک سال و نیم گذشته این مدیر حتی خانواده خود را به محل خدمت خود منتقل نکرده و روزهای چهارشنبه تا یکشنبه در بندرعباس به سر می برد. و درپاسخ گفته می شود که آخر هفته که تعطیل است و اول هفته هم برای مشورت با مدیر کل و ماموریت به بندرعباس رفته اند و از آنجاییکه جزو دوستان مدیرکل هستند کسی هم نمی تواند انتقاد کند نیروهای دلسوز وقدیمی در لنگه هم که انتقاد کردند بلافاصله جابجا شدند. بیچاره ارباب رجوع های لنگه، چارک،پارسیان و شیو که کارشان پیش این مدیر گیر است روزها بایستی پشت در دفتر این مدیر برای پیگیری مشکلاتشان منتظر بمانند وحتی از سر ناچاری اعتراض خود از عملکرد مدیر بندر لنگه را به نماینده محترم مردم غرب استان منعکس کرده اند. در مورد بندر کیش هم وضع به همین منوال است یک هم استانی مدیرکل مدیر بندر حساس منطقه آزاد کیش شده سایر شاخصه های مدیریتی هم که اهمیتی ندارد. بعد هم شاهد اتفاقی مثل غرق کشتی مسافری دنا،غرق کشتی کانتینری در بندر شهید رجایی و یا سقوط خودرو در بندر لنگه هستیم که اینکه بنادر از نظر مدیریت رها هستند را می رساند.

ما به عنوان بخش خصوصی که در ارتباط با کشتیرانی ها و تجار خارجی هستیم زودتر تاثیر اقدامات خصمانه و تحریمی دشمنان را متوجه می شویم به لحاظ اینکه بنادر پیشانی تبادل با خارج هستند پس نبایستی مشکلی در کار بنادر باشد چه برسد حوادثی از این دست اتفاق بیفتد و نیاز داریم درصورت ایجاد محدودیت یا مشکلی جدید برای کشور  توسط دشمنان سریعاً اقدامی برای خنثی کردن آن انجام دهیم مثل کاری که قطری ها در زمان تحریم کردند و فشارهای خارجی را پس زدند، ولی با این مدیریت بنادر استان ما بایستی دنبال مدیرکلی که بیشتر در تهران است و مدیر بندری در غرب استان که در محل کار خود حاضر نیست بدویم وفرصت را از دست بدهیم. استاندار محترم هم عدم حضورمدیران در محل خدمت را قبول ندارد و بارها به مسولین دستگاه ها تذکر داده اتفاقاً مدیر کل بنادر استان هم از دریافت کنندگان این تذکر است. در هفته های اخیر شاهد بودیم جناب دکتر همتی استاندار محترم و پای کار با حضور شبانه روزی در محل اسکان مهمانان نوروزی، حضور 24 ساعته در صحنه و نظارت بر آمادگی و کنترل سیل اخیر، و پیگیری برگزاری موفقیت آمیز همایش سرمایه گذاری، اهمیت حضور مدیران در محل خدمت را به مدیران دستگاه ها عملاً یادآور شدند. 

10) سخن پایانی شما در خصوص این حادثه و راه حل شما برای برون رفت از این مشکلات چیست؟

بایستی به سرعت مشکلات مدیریتی بنادر و دریانوردی استان برطرف شود. نمی شود فقط به خاطر حمایت های مدیرعامل سازمان بنادر از هم استانی خود عرصه خدمت در استان هرمزگان را رها کرد. این دیدگاه که استان هرمزگان محلی برای انتصاب دوستان امتحان پس داده است بایستی عوض شود. بایستی مدیران توانا با رزومه مثبت ودارای ویژگیهای تعاملی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سرکار بیایند. مدیران  بنادر بایستی خود را جدا از مردم محل خدمت خود نداند. استان هرمزگان نیازمند خدمت شبانه روزی در صدها بندر و ساحل محروم است این رویکرد  مقاومت در برابر هزینه در مناطق محروم بایستی عوض شود بایستی پایاپای مقامات استان موانع توسعه استان در بنادر حذف شود نه اینکه خود مدیریت کل بنادر مانع تراشی کند.

بایستی در هرمزگان به اندازه نام هرمزگان ظاهر شد این استان ظرفیت های صنعتی و نیروی انسانی غنی دارد.   مهم ارتباطی است که بایستی بین بندر و صنایع و ظرفیت های استان ایجاد شود که رویکرد اداره کل در دو سال گذشته بیشتر تدافعی و تقابلی بوده. به خاطر دارم که در زمان مدیر کل قبلی بنادر استان دغدغه ارتباط و همگرایی بین صنایع و  دانش آموختگان استان وجود داشت که در این دوره رها شده است. بندر شهید رجایی از نظر سخت افزاری هنوز هم ظرفیت منحصر به فردی دارد که بایستی بالفعل شود. از حادثه غرق کشتی اس ال استار بایستی درس های لازم را گرفت کاشکی مدیران تصمیم گیر از حادثه غرق اتوبوس دریایی در سال 90 درس می گرفتند و از سپردن مسولیت به کسانیکه در آن زمان مسولیت داشتند خودداری می کردند تا حداقل امروز شاهد غرق کشتی کانتینری در بندر شهید رجایی و ورود وسقوط خودرو در بندر لنگه نمی بودیم.

آنچه در این بخش شاهد بودید به درخواست شما مخاطبان فرهیخنه، نظر کارشناسان دعوت شده مستقل دریایی استان است و این رسانه مستقلاً در خصوص پاسخ های مطرح شده هیچ اظهار نظری ندارد. امید است توانسته باشیم پرسش های شما در خصوص حادثه غرق  اس ال استار پاسخ داده باشیم. جنوب ایران نیوز پایگاه خبری و تحلیلی هرمزگان همیشه با آغوش باز از بحث های تخصصی در حوزه بنادر و دریانوردی که یکی از مزیت‌های توسعه‌ای استان هرمزگان است، استقبال می‌کند...

منبع: جنوب ایران‌نیوز
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار