مافیایی اداره کردن این مجموعه ها و عدم شفّافیّت مالی موجب رها کردن بیماران و ارجاع آنها به مراکز خصوصی توسط گروهی از پزشکان و در نهایت ضرر و آسیب بیشتر بیماران می‌گردد. گروهی از پزشکان نیز عطای این مراکز را به لقایش بخشیده و بدلیل عدم اطمینان به امور مالیِ آن ، بیمارستان را برای همیشه ترک کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 23 May 2019

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ در هر نهاد، سازمان و اداره‌ی که مقادیر زیادی گردش مالی داشته باشد، قطعاً احتمال وسوسه جهت دخل‌وتصرّف و خدای نکرده اختلاس یا دزدی افزایش می‌یابد.

 

نهادهای نظارتی پیگیر بررسی امورمالی بیمارستانهای دولتی باشند

بنابراین امورمالی ادارات و شرکتها باید به دست افراد مطمئن و امین سپرده شود ضمن اینکه خود این افراد و مسئولین آنها هم مرتب محاسبه و کنترل شوند تا مانع بروز فساد و رواج فساد در آن مجموعه شوند و این نظارت دائمی و دقیق به معنی عدم‌اعتماد به افراد نمی‌باشد بلکه حالت پیش گیرانه‌ای داشته که مانع از بروز جُرم می‌گردد. به عنوان نمونه نصب دوربین بر سرِ رئیس و معاون به اضافه تک به تک گیشه‌های بانکی به همین منظور انجام می‌پذیرد.
ممانعت از ماندن طولانی مدّت افراد در یک سیستم مالی نیز به همین منظور انجام می‌گیرد تا شانس وقوع انواع جرائم کاهش یابد ، به همین علت روسا و کارمندان بانک‌ها هر چند وقت یک‌بار جابه‌جا می‌شوند.
یکی از مراکز و موسّساتی که میزان زیادی پول به آن وارد و خارج می‌شود «مراکز درمانی دولتی» و «نیمه دولتی» می‌باشد. ورود وجوه فراوانی به این مراکز از کانالهای مختلفی سرازیر می‌شود که دریافت و تخصیصهای کلانی از بیمه‌ها و وزارتخانه‌های مطبوعه صورت می پذیرد ضمن اینکه پرداخت مبالغی هم تحت عنوان کارانه به پزشکان و کادر درمان با فواصل زیاد از زمان ارائه‌ی خدمات ، شانس بروز تخلّف مالی را در این مراکز افزایش می‌دهد.
از سویی افراد ذینفع خصوصاً پزشکان به دلیل داشتن منابع درآمدی متعدّد نظیر فعّالیّت در مراکز خصوصی و مطب‌های شخصی ممکن است که در مراکز دولتی پیگیر مطالبات خود نباشند و این نکته هم در بروز تخلّف کمک کننده باشد. به عنوان مثال در مراکز دانشگاهی شهر بندرعباس هیچ‌گونه شفّافیّتی در مورد پرداخت کارانه‌ی پزشکان و پرستاران وجود ندارد اگر دارد اسناد مربوطه را منتشر کنند که پرداخت با تأخیر زیاد مانع از پیگیری و کنترل وجوه دریافتی توسط پرسنل می‌گردد. پزشکان در گروه‌های مختلف از میزان دریافتی هم اطّلاعی ندارند و این در حالیست که از بیست سال قبل قول داده شده بود، کارکرد پزشکان و پرسنل با ریز دقیق عملکرد ماهیانه در اختیار آنها قرار گیرد ولی این پروژه هیچ‌گاه به سر انجام نرسید! به واقع هیچکس در این مجموعه ها از میزان حق و حقوق خود اطّلاعی ندارد!
تفاوت حیرت انگیز میان دریافتی افراد در این سیستم ها ناسالم بودن امور را در ذهن تداعی می‌کند به نمونه مثال؛ گروهی از پزشکان در بیمارستان شهید محمدّی بندرعباس از چندین سال قبل همواره کارانه‌های بالای شصت هفتاد میلیونی و بیشتر دریافت کرده‌اند و گروهی کارانه‌های دو تا سه میلیونی و البته کارگران نیازمند و زحمت‌کش در حد دویست یا سیصد هزار تومانی! که «مافیایی» اداره کردن این مجموعه ها و عدم شفّافیّت مالی موجب رها کردن بیماران و ارجاع آنها به مراکز خصوصی توسط گروهی از پزشکان و در نهایت ضرر و آسیب بیشتر بیماران می‌گردد.
گروهی از پزشکان نیز عطای این مراکز را به لقایش بخشیده و بدلیل عدم اطمینان به امور مالیِ آن ، بیمارستان را برای همیشه ترک کرده‌اند.
ورودی‌های مالی این مراکز کنترل نشده و خروجی‌های آنهاهم نامشخّص می‌باشد مثلا در شروع طرح سلامت در دور اوّل ریاست جمهوری آقای روحانی به منظور تجهیز اتاق استراحت پرستاران و پزشکان در مراکز دانشگاهی بندرعباس ، برای تجهیز هر اتاقی مبلغ 10 میلیون تومان از طرف وزارت بهداشت بودجه تخصیص یافته بود ولی در بیمارستان شهید محمدّی شاید برای هر اتاق بین پانصد هزار تومان تا یک میلیون تومان وسیله تهیّه و مابقی پول کجا رفت چه شد؟ زدن برچسب اموال جهت اقلام اهدایی توسط بیماران و خانواده‌هایشان توسط عوامل بیمارستان از دیگر کارهای انجام شده می‌باشد.
پرداخت کارانه به افرادی که کاری در درمان انجام نمی‌دهند و کادر ستادی دانشگاه و نبود شفّافیّت در امور مالی این مرکز و مراکز مشابه باعث گردیده که این مراکز توسط نیروهای طرحی اداره و اغلب رشته ها فاقد نیروی استخدامی و ثابت باشند.
اختصاص دادن 5 درصد از درآمد بیمارستان به رئیس بیمارستان و 10 درصد درآمد بیمارستانها به رئیس دانشگاه تحت عنوان مبلغ در اختیار که به هر نحوی که بخواهند هزینه کنند نیز جای بحث و سؤال دارد.
در دوره‌ی ریاست قبلی دانشگاه که خود این عزیز هم‌پروازی بودند در یک ضیافت شام به افتخار رئیس یکی از بیمه‌های دولتی در هتل همای بندرعباس مبلغی بالغ بر پنجاه میلیون تومان هزینه شد، بهتر نبود رئیس پروازی دانشگاه به شخصه مهمانشان را به منزل خود می‌برد و در خانه‌ی شخصی خود از او پذیرایی می‌کرد ، در شرایطی که کارگران و پرسنل بیمارستانهای دانشگاهی نیازمند لنگ مبالغ ناچیز در حد 50 و 100 هزار تومانی توی زندگی خود می‌باشند و شیوع افسردگی و خودکشی به دلیل فقرمالی میان آنها بیداد می‌کند، سفره‌های نجومی در هتلهای پنج ستاره به بهانه‌های واهی چه معنایی دارد؟ آنهم دعوت از افرادی که همگی درآمدهای نجومی داشتند، به نظر می‌رسد بهتر است نهادهای امنیّتی و قضایی در امور مالی بیمارستانهای دولتی نظیر بیمارستان شهید محمّدی دخول و مبالغ دریافت شده در طی «بیست سال» گذشته خصوصاً دو ، سه سال اوّل طرح سلامت توسط پزشکان و مدیران را کنترل و همچنین در مورد خرید تجهیزات پزشکی گران‌قیمت و میزان پورسانت دریافتی توسط عوامل خرید و مسئولانشان رسیدگی نمایند.
حضرت امام (ره) در وصیّت نامه‌ی سیاسی عبادی خود فرمودند "نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد که اگر چنین شود چیزی از آن باقی نمی‌گذارند".
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار