رانندگی در شهر بندرعباس یعنی خیابانهای باریک ، محدودیت پارکینگ و نهایتاً منتهی شدن به جریمه سنگین؛
بی‌گمان سبب بیشتر راه‌بندان‌های ترافیکی شهری ضعف در فرهنگ رانندگی است ولی عواملی شبیه محدودیت در فضای خیابانهای عریض به خصوص درهسته مرکزی شهر بندرعباس و مضاف بر آن کمبود پارکینگ مناسب و عدم‌تناسب میان تعداد خودروها با ظرفیت برخی از خیابانها باعث تحمیل جرائم ناخواسته به شهروندان هرمزگانی می‌شود.
کد خبر: ۷۴۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 24 May 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، بی‌گمان سبب بیشتر راه‌بندان‌های ترافیکی شهری ضعف در فرهنگ رانندگی است ولی عواملی شبیه محدودیت در فضای خیابانها به خصوص درهسته مرکزی شهر بندرعباس و مضاف بر آن کمبود پارکینگ مناسب و عدم‌تناسب میان تعداد خودروها با ظرفیت برخی از خیابانها باعث تحمیل جرائم ناخواسته به شهروندان هرمزگانی می‌شود.

پرهیزکردن از سر وصدای حاصل از بوق زدنهای غیرضروری، خودداری از پارک دوبله و ایجاد راهبندان، لزوم جبران خسارتهای مادی‌ومعنوی درتصادفات، دوری نمودن از بد زبانی، خویشتن‌داری و شکیبایی در رانندگی و نهایتاً رعایت مقررات از الزامات رانندگی است، علاوه بر پشتوانه قانونی، عرف جامعه نیز اینگونه موارد را حمایت می‌کند.
ضعف فرهنگ رانندگی 
مشکل برجسته فرهنگ رانندگی در کشور و منحصرا در استان هرمزگان یکی از ضعفهای اصلی این حوزه است به گونه‌ای که برخی از رانندگان بی‌ملاحظه، بدون توجه به قانون یا تفسیر به رأی خویش باعث بروز پیامدهای ناگوار می‌شوند.
اعمال قانون برای آن دسته از رانندگانی که بدون رعایت قوانین و مقررات، بی‌محابا درخیابانها وبعضاً توی پیاده‌روها با پارک خودروی خود می‌تازند تابع هیچ قانونی نیستند، بایستی بدون هرگونه چشم‌پوشی برخورد شود تا شهری امن و به‌دور ازحوادث ناگوار داشته باشیم.
چینش مبلمان شهری و خیابانهای باریک از عوامل بروز حوادث رانندگی است
خیابانهای مرکزی شهر بندرعباس عمدتاً کم‌عرض و در عین حال شلوغ هستند که همین مسئله عامل بسیاری از حوادث رانندگی است. کلیه خیابانهای اصلی شهر از جمله مکانهایی هستند که هدایت ترافیکی آن با توجه به میزان تردد وسایط نقلیه نیاز به بازنگری دارد و در ساعاتی از شبانه‌روز، بویژه هنگام صبح، ظهر و غروب شاهد ترافیک بسیار سنگینی در انها هستیم که این شرایط ازعوامل اصلی حادثه آفرین است و کمبودپارکینگهای بزرگ ، مجهز که توأم با توقف خودروها در دو طرف خیابان موجب کورتر شدن گره ترافیکی می‌شود.
جریمه‌های سنگین رانندگی 
هدف از اعمال جریمه‌های سنگین رانندگی استفاده از این ابزار به عنوان یک عامل بازدارنده است، اما گاهی شرایط خیابانها به گونه می‌شود که رانندگان قانونمند نیزمجبور به برخی تخلفات مانند توقف درمکان ممنوع به دلیل نبودپارکینگ و یا پارک دوبله به‌دلیل تراکم خودرو درحاشیه خیابانها می‌شوند، که در چنین شرایطی اعمال جریمه باعث افزایش نارضایتی اینگونه رانندگان می‌شود.
در حوزه جرائم ترافیکی یکی از مواردی که باعث ناخرسندی شهروندان شده اعلام نکردن برخی تخلفات اعمال قانون شده توسط دوربینهای ثبت تخلفات است، در حالی که مسوولان راهنمایی‌ورانندگی از ارسال جرائم تخلفات پس ازثبت از طریق پیامک و به صورت مکتوب برای مالک خودرو خبر می‌دهند، اما برخی شهروندان از دریافت نکرد پیامک و نرسیدن نامه تخلفات ابراز نارضایتی می‌کنند و به عقیده آنها اگر این پیامکها و نامه‌ها به موقع بعنوان هشدار در اختیار رانندگان قرار می‌گرفت، قطعاً تخلف کمتری انجام می‌شد.
از مصائب دیگر رانندگی در بندرعباس این است که در تصادفی جزئی سطح شهر که رانندگان حاضر به کوتاه آمدن و کنار زدن خودروهای خود نیستند، زمان زیادی طول می‌کشد تا مأموران راهنمایی و رانندگی در صحنه حضور پیدا کنند و گاهی یک تصادف کوچک باعث ایجاد ترافیک سنگین خودروها می‌شود.
راه‌حل:
یکی از راهکاری رفع مشکلات ترافیکی بندرعباس برای جلوگیری ازتخلفات اجباری ساماندهی مبلمان شهری خیابانهای مرکزی است که البته هزینه بر بوده و از این روبایستی به فکر رفتن به سمت راهکارهای دیگر بود.
راهنمایی‌ورانندگی می‌تواند تعدادی از خیابانهای هسته مرکزی شهر را یک طرفه کند، ضمن اینکه اگر بطور همزمان از پارک خودروها در دو طرف این خیابانها جلوگیری و تنها اجازه پارک در یک طرف داده شود، قطعاً به کاهش ترافیک در شهر کمک می‌شود.
افزایش تعداد پارکینگ‌ها در هسته مرکزی شهر بندرعباس دیگر راهکار جلوگیری از تخلفات ناخواسته رانندگی است و در کنار تمامی این عوامل اتقاء فرهنگ رانندگی با تعامل راهنمایی و رانندگی و رانندگان به کاهش بار ترافیکی و مشکلات ناشی از آن کمک می‌کند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار