رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: موافقت رهبری با تخصیص یک میلیارد دلار برای اشتغال کشور/تاجرنیا: همه پرسی در برخی موضوعات رهگشا است/باهنر: اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند، می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷ 27 May 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مهلت یازده روزه داوطلبان انتخابات مجلس برای استعفا

شکرالله حسن‌بیگی اظهار کرد: متقاضیان شرکت در انتخابات برای استعفا فقط ۱۱ روز فرصت دارند تا استعفای خود را به شکل مکتوب به مسئول بالادستی ارائه دهند. وی ادامه داد: در صورتی که افراد متقاضی شرکت در انتخابات و مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات در مدت ذکر شده استعفا ندهند، نمی‌توانند برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کنند. به گزارش ایسنا حسن‌بیگی مهلت قانونی تقدیم استعفای افراد برای کاندیداتوری را ۱۰ تا ۱۶ خرداد به مدت یک هفته اعلام کرد و افزود: غیر از مشمولان ماده ۲۹ قانون انتخابات، از سوی دیگر تعدادی سمت‌های هم‌طراز که فهرست آن در سایت وزارت کشور منتشر شده است نیز وجود دارد که دارندگان این پست‌ها مشمول استعفای شش‌ماه قبل برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس می‌شوند. /ایرنا

بازگشت یاران احمدی نژاد

حمید بقایی به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و عید سعید فطر از امروز به مرخصی آمد. همچنین اسفندیار رحیم مشایی هم از اوین به مرخصی آمده است. پس از تأیید حکم بدوی پرونده حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و همچنین ابلاغ حکم صادره، محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله ۱۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی در ۲۲ اسفند ماه سال ۹۶ به زندان معرفی شد. یکی از پرونده‌های جنجالی سال ۹۷، پرونده اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم بود که حسب دستور قضائی بازپرس دادسرای عمومی تهران ۲۶ اسفندماه سال ۹۶ توسط مأموران پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شد. نامه نیوز

ورود مجلس به تعیین اجاره‌بهای مسکن

محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه هفته اول پس از تعطیلات، مجلس وضعیت مسکن را در نشستی با حضور رییس مجلس، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور بررسی خواهد کرد، افزود: تولید مسکن نمی‌تواند تنها بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد و باید از همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود. بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود. وی ادامه داد: باید برای دو تا سه ماه دیگر که اوج نقل و انتقالات مسکن از راه می‌رسد، برنامه ریزی شود. قیمت مسکن باید پایه و مبنا منظقی داشته باشد. ما آمادگی داریم حداکثر هر دو هفته یکبار با یکدیگر نشست داشته باشیم و در حوزه قانونگذاری با وزارت راه و شهرسازی همراهی کنیم.

قصد تضعیف دولت را نداریم، اما روحانی هم آه و ناله نکند

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: ما خوشحال می‌شویم که رئیس جمهور دائما در هر یک از نقاط کشور پروژه جدیدی را افتتاح کند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این پروژه‌ها اکثرا در دولت‌های قبل کلنگ‌زنی و کار آن شروع شده است و سوال ما این است که آقای روحانی برای دولت‌های آینده چه پروژه‌ها و حتی پروژه‌ای را شروع کرده است؟ ما انتظار داریم آقای روحانی از این فرصت طلایی که مجموعه نظام و رهبر معظم انقلاب به وی داده‌اند حداکثر بهره‌برداری را داشته و در جهت منافع مردم گام بردارد و عمل کند. وی در پایان گفت: دولت هر اندازه که قوی باشد به نفع نظام است. ما نمی‌خواهیم دولت را تضعیف کنیم، اما دولت هم نباید آه و ناله کند. /نامه نیوز

قیمت واقعی مرغ چند است؟

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی افزود: با توجه به شرایط کنونی بازار و میزان جوجه ریزی که در فروردین برای ماه مبارک رمضان صورت گرفته است، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا چند روز آینده نوسانی چندانی نداشته باشد. حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران از حیث فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر می‌شوند، از این رو انتظار می‌رود نرخ مصوب مد نظر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید هر چه سریع‌تر اعلام شود تا مرغداران به ادامه تولید امیدوار شوند.
 
آیت‌الله سعیدی: ما نمی‌خواهیم قم را به واتیکان تبدیل کنیم

آیت‌الله سعیدی، نماینده، ولی فقیه در استان قم گفت: ما نمی‌خواهیم قم را به واتیکان تبدیل کنیم و بگوییم که این استان از دیگر استان‌های کشور جداست بلکه می‌خواهیم قم را به الگویی برای استان‌های دیگر تبدیل کنیم. /ایرنا

حرف‌های جالب عارف درباره علت کاندیداتوری

علی مطهری با اشاره به انتخابات روز یکشنبه هیات رییسه مجلس گفت: درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت، یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگر نظر جوانتر‌ها و شخص آقای عارف که به شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند. مطهری به ایسنا گفت: استدلال گروه اول این بود که احتمال رأی آوری کاندیدای ریاست که قاعدتا آقای عارف خواهند بود ضعیف و زیر ۵۰ درصد است و علاوه بر این در صورت کاندیدا شدن ایشان دو فراکسیون دیگر متحد می‌شوند و توافق می‌کنند که به ازای رأی ولایی‌ها به آقای لاریجانی، مستقل‌ها نیز به کاندیدا‌های نایب رئیسی آن‌ها رأی بدهند و در نتیجه خطر از دست رفتن برخی کرسی‌های فراکسیون امید در هیئت رئیسه وجود دارد. این نماینده مجلس ادامه داد:، اما استدلال گروه دوم از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. البته برخی از این افراد - نمی‌دانم بر چه اساسی - معتقد بودند که آقای عارف رأی می‌آورد.

عضو جمنا:پایداری عادت دارد، میز بازی را به هم بزند

محمدحسن آصفری در واکنش به اعلام حضور مستقل پایداری‌ها در انتخابات مجلس به نامه نیوز گفت: جبهه پایداری عادت دارد، میز بازی جریان اصولگرایی را به هم بزند؛ حتی بعضا مشاهده کردیم اتحادی که می‌رفت شکل بگیرد جبهه پایداری با اقداماتش، روند‌های طی شده برای وحدت را خراب کرده است. وی افزود: یادمان نمی‌رود وقتی جمنا تشکیل شد، پایداری نیامد در قالب جمنا جای بگیرد و هماهنگ با آن عمل کند. خود آقایان در جبهه پایداری باید توضیح بدهند چرا به جای تقویت همگرایی، همیشه ساز جدا کوک می‌کنند.

باهنر: اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند، می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند

محمدرضا باهنر: ما هر چند سال یکبار انتخابات داریم و مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند.  نیاز نیست هر حکومتی هر سال رفراندوم برگزار کند. مردم باید در حضور و بروز خود با اکثریت همراه نظام باشند وقتی اکثریت همراهی نکردند می‌توان متوجه شد که نظر مردم متفاوت است، ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۶۰ درصد از مردم شرکت می‌کنند و این خود رفراندومی است که در تایید مشروعیت نظام است؛ و این مهم نیست که به چه کسی رای می‌دهند هر کسی که پای صندوق می‌آید یعنی به نظام معتقد است.

تکذیب حضور رحیم‌پورازغدی در فضای اینستاگرام

سایت عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: رحیم پور ازغدی در توییتر و اینستاگرام حضور رسمی ندارد و نقل قول‌هایی که از وی مطرح می‌شود، درست نیست.به گزارش الف، سایت رسمی حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: حسن رحیم پور ازغدی هیچگونه حضور رسمی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام نداشته و سخنانی که به نقل از وی (از قبیل: تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی) در فضای مجازی منتشر می‌شود جز مواردی که در سایت رسمی به نشانی rahimpour.ir یا با انتشار بدون تقطیع و دستکاری سخنان وی صورت پذیرد، به کلی فاقد اعتبار است.
 
تاجرنیا: همه پرسی در برخی موضوعات رهگشا است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال اصلاح طلب، گفت: همه پرسی در برخی از قوانین موضوعه که به نظر می‌آید حتی با روح قانون اساسی در تعارض باشد به قدرت مانور دولت کمک می‌کند و برای مجموعه حاکمیت رهگشا خواهد بود.«علی تاجرنیا» روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار سیاسی درباره درخواست رئیس جمهوری برای اجرای قانون اساسی و افزایش اختیارات دولت، گفت: برخی نهاد‌ها در ساخت قدرت به میزان تاثیراتی که دارند از پاسخگویی برخوردار نیستند و از این حیث منصب رئیس جمهوری به نسبت نظام‌های سیاسی مشابه از اختیار کمتری برخوردار است.وی تاکید کرد: فکر می‌کنم منظور رئیس جمهوری بخش‌های ناپیدای قدرت است که در مدیریت کلان کشور اثرگذار هستند.نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری باید می‌خواست یک سری مسئولیت‌های دیگری هم به شکل شفاف تری تعریف شود. در این باره نیازمند قوانین موضوعه شفافی برای تعریف اختیارات برخی نهاد‌ها هستیم. به عنوان مثال، موضوع امنیت ملی اگر چه در راس آن شخص رئیس جمهوری است، اما بخش عمده‌ای از مولفه‌های تاثیرگذار بر آن از اختیارات وی خارج است.
 
خبر مهم فلاحت پیشه از پیام ایران به آمریکا

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت: تهران از طریق میانجی گران به واشنگتن ابلاغ کرده که کشور‌های زیادی از جنگ علیه ایران لطمه می‌بینند.«حشمت الله فلاحت پیشه» در گفتگو با شبکه خبری آرتی عربی با بیان این مطلب گفت: ما از طریق میانجی گران به واشنگتن ابلاغ کرده ایم که هیچ کس از جنگ علیه ایران، پیروز بیرون نخواهد آمد.وی افزود: جنگ علیه ایران، جنگ روانی است و آمریکایی‌ها آماده جنگ نظامی نیستند.فلاحت پیشه با اشاره به اینکه انفجار‌های الفجیره و تقویت نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس بخشی از جنگ روانی آمریکاست، خاطرنشان کرد: ایران نباید درر دام جنگ بیفتد.
 
موافقت رهبری با تخصیص یک میلیارد دلار برای اشتغال کشور

معاون اول رییس جمهوری از موافقت رهبری با برداشت یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ارزی برای تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید خبر داد.به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در بازدید از نمایشگاه عرضه محصولات طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه شورای‌عالی اقتصادی که با حضور سران سه قوه برگزار شد تصویب کردیم یک میلیارد دلار اعتبار جدید از صندوق توسعه ارزی برای تثبیت اشتغال موجود و ایجاد شغل جدید تخصیص یابد که مقام معظم رهبری با این اقدام موافقت کردند.
 
انصراف نمایندگان از نامه به رهبر انقلاب

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامه نمایندگان به رهبر معظم انقلاب درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی بود، گفت: این نامه قدیمی است و ما با توجه به بیشتر بودن آسیب‌های نظام پارلمانی آن را مسکوت گذاشته و پیگیری نخواهیم کرد.عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، درباره نامه‌ای که جمعی از نمایندگان خطاب به رهبر معظم انقلاب پیرامون بازنگری در بعضی از بخش‌های قانون اساسی نوشته‌اند، گفت: این نامه قدیمی و برای مدتی قبل است و با توجه به اتفاقات اخیری که افتاده یعنی بررسی موضوع نامه در مجمع تشخیص، آن را مسکوت گذاشته‌ایم. وی در تبیین جزئیات نامه مذکور، با بیان اینکه این نامه به بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی بازمی‌گردد، گفت: بنده به همراه جمعی از نمایندگان مدت‌ها قبل این نامه را تهیه و تدوین کردیم و قصدمان این بود که با افزایش تعداد امضا‌ها آن را به مقام معظم رهبری تقدیم کنیم. این نامه به تغییر نظام پارلمانی به ریاستی اختصاص داشت.

این نماینده مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: پس از اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی و بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه متوجه شدیم ممکن است تغییر نظام به پارلمانی آسیب‌هایی برای کشور داشته باشد و لذا نامه خود را مسکوت گذاشته و آن را پیگیری نخواهیم کرد. یوسفیان ملا با اشاره به اینکه تغییر نظام ریاستی به پارلمانی باید با بررسی‌های لازم صورت گیرد، اظهار داشت: ما اکنون که دریافتیم این بحث در مجمع بررسی شده و به این جمع بندی رسیده اند که آسیب‌های نظام پارلمانی بیشتر است دیگر اصراری بر این موضوع نداریم.
 
توئیت آذری جهرمی خطاب به کلاهبردان!
 
وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت: دیشب در احیاء پیرمردی از قبض موبایلش گلایه کرد. گوشی هوشمند نداشت، اما قربانی ستاره مربع‌ها شده بود. با ستاره ۸۰۰ مربع عضویتش را لغو کردم. کلاهبردان! اقدامات جدی‌تر ما برای خاتمه دادن به کار‌های شما در راهند، علیرغم همه موج تخریبهایتان، شما را متوقف خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار