ضرورت نظارت دو چندان بر ورودی و خروجی مالیِ بیمارستانهای دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی واجب است؛
به دلیل بالا بودن مبلغ داخل حسابها سودهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی به این حساب‌ها واریز می‌شود که در قالب "کارت هدیه" و "بُن کارت" و یا اشکال دیگر هر چند وقت یکبار در اختیار مدیّریّت دانشگاه و بیمارستان قرار می‌گیرد ولی هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه‌ی خرج و هزینه کردِ آن وجود ندارد
کد خبر: ۷۵۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ 04 June 2019

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ به طور روزانه وجوه زیادی از طرف بیماران به حسابهای بیمارستانهای دولتی واریز و از طرفی مبالغ هنگفتی هر چند وقت یکبار از طرف سازمانهای بیمه‌گر و وزارت خانه‌ی مربوطه هم به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز و به دلایل مختلف، قابل قبول یا غیر قابل قبول این مبالغ مدّتی در حساب‌های بیمارستان یا دانشگاه باقی مانده و سود قابل توجّهی به آنها تعلّق می‌گیرد!

فسادهای مالی محصول عدم شفافیت و نظارت است

اغلب مواقع پرسنل شریف درمان متوجّه نمی‌شوند که چه زمانی سازمانهای بیمه‌گر و وزارتخانه پول به حساب دانشگاه و بیمارستان واریز کرده است و چه مدّت زمانی بین ورود پول و توزیع آن به پرسنل می‌گذرد.
بعضاً به بهانه‌ی آماده نبودن "سی دی حاوی اطّلاعات مالی" از طرف حسابداری و یا برخورد با تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته و یا نبودن رئیس برای امضای اوراق این مبالغ بین پانزده تا سی روز کمی کمتر یا بیشتر در حسابها باقی می‌ماند.
به دلیل بالا بودن مبلغ داخل حسابها سودهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی به این حساب‌ها واریز می‌شود که در قالب "کارت هدیه" و "بُن کارت" و یا اشکال دیگر هر چند وقت یکبار در اختیار مدیّریّت دانشگاه و بیمارستان قرار می‌گیرد ولی هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه‌ی خرج و هزینه کردِ آن وجود ندارد مثلاً در زمان قبل از رئیس دانشگاه پروازیِ قبلی هیچگاه مشخّص نشد که این پولها کجا هزینه شد و مسئولین در این زمینه پاسخگو نبودند.

 

بیشتر بخوانید:

چرا بیمارستان‌های دولتی در نگهداری از اموالشان کوشا نیستند؟

 نهادهای نظارتی پیگیر بررسی امورمالی بیمارستانهای دولتی باشند


در زمان ریاست پروازی قبلی دانشگاه در تعطیلات عید نوروز ایشان به همراه گروهی از اطرافیانشان در دانشگاه به طور سرزده در اورژانس یا بخش‌هایی از بیمارستانها کارت‌های هدیه را بذل و بخشش کرده به هر کس که دوست داشتند می‌دادند و به بعضی هم نمی‌دادند.
معیار بذل و بخشش ! مقدار بذل و بخشش ! و زمان بذل و بخشش هم مشخّص نبود ! گویی این پولها ارثیه‌ی پدری جناب رئیس بوده و به هر کس دلشان می‌خواست پرداخت می‌کردند! هیچ حساب و کتابی هم نداشت که چند نفر و چه مقدار دریافت کرده‌اند.
بارها مشاهده شده که خانم "ب" از دانشگاه در اواخر سال به بانک رفاه مراجعه و یک سامسونت بزرگ کارت هدیه دریافت و با خود به ستاد دانشگاه برده و هیچ مسئولی هم در مورد هزینه کرد آن پاسخگو نبوده است.
از این دست موارد حقّ مسکن پزشکان طرحی و حقّ لباس پرستاران و کارگران هم مورد شائبه بوده و به نظر می‌رسد که در جای خود بکار نمی‌روند.
لذا برای شفاف‌سازی و رفع شائبه توصیه می‌شود نهادهای نظارتی قضایی و امنیّتی وجوه ذکر شده را در سالهای اخیر برّرسی و مورد بازبینی قرار دهند.
بهتر است مبالغ پرداختی تحت هر عنوان به مدیران درمان ، پزشکان و پرسنل توسط حسابداران سیستم قضایی و استانداری برّرسی و پس از تائید آنها پرداخت شود.
مثلاً چند سال قبل یکی از روسای بیمارستان با کم کردن کارانه‌ی پزشکان ، پرستاران ، بهیاران ، کارگران و حذف حق لباس پرستاران ، کارگران و حذف مبالغ قابل توجّهی از پول ارسالی جهت تجهیز اتاق استراحت پرسنل و پزشکان در قالب طرح سلامت مبلغی را تحت عنوان صرفه‌جویی به دانشگاه برگرداند که در واقع حقوق حقّه‌ی کارگران و پرستاران بود و خود به دلیل این خوش خدمتی 10 درصد وجوه برگشتی معادل یک صد و بیست میلیون تومان را به عنوان پاداش دریافت کرد گویی جنابشان یک نوبت هم در حدود نود میلیون تومان پاداش دریافت نمودند لازم است این موارد مجدّداً بررسی و وجوه به ناحق پرداخت شده به بیت المال برگردد مسئولین برّرسی و نظارت بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار