خداوردی‌لو تبیین کرد؛
مدیر مراکز واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت ارشاد با تأکید بر خطرات تبلیغ دین در فضای مجازی از سوی افراد غیرمتخصص و آسیب‎های احتمالی آن، گفت: خلأ حضور افراد متخصص امور دینی در فضای مجازی سبب شده تا افراد غیرآگاه در این حوزه سکان‌دار شوند. بر این اساس نقش مبلغان در مدیریت محتوا، آموزش و ارتباطات فضای مجازی باید تقویت شود.
کد خبر: ۷۵۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹ 03 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، ابوالقاسم خداوردی‌لو، مدیر مراکز واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به وضعیت فعلی تبلیغ دین در فضای مجازی و جایگاه و اثرات این فضا در سبک زندگی، گفت: مهمترین اثری که فضای مجازی بر زندگی انسان‌ها داشته، سهولت در ارتباطات به گستره بی‌نهایت اطلاعات و ارتباطات است. فضایی که به وسیله آن می‌توان خرید کرد، علم را فراگرفت، تحقیق و دانلود کرد و به محتوا‌های بسیاری از جمله دینی و قرآنی دسترسی داشت و می‎توان کل دنیا را با تمامی اطلاعات و افرادش در اختیار داشت.

مسئول ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حضور مبلغان و مروجان دینی در فضای مجازی و ایجاد فرصت‌های تبلیغی نوین و اثرگذار، گفت: امروزه به واسطه شبکه‌محور شدن فعالیت‌ها در فضای مجازی، محتوا و تبلیغ دین نیز از این قاعده مستثنی نیست و ارتباطات، تعاملات و تبلیغات به صورت شبکه‌محور شکل گرفته است. شبکه‌محور بودن به معنی این است که افراد براساس انتخاب خود با سایرین ارتباط و تعامل برقرار و محتوا را دریافت می‌کنند. در دین شبکه‌محور فرد با افرادی که هم‌فکر و هم‌سلیقه خودش است ارتباط می‌گیرد؛ لذا جایگاه حضور افراد متخصص و آگاه به نحوه تبلیغ دین و تعامل با افراد در این فضا بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.
این کارشناس حوزه فضای مجازی با بیان اینکه امروز حضور مردم به خصوص جوانان در فضای مجازی با بحران هویت همراه شده است، افزود: در مواجهه افراد با فضای مجازی به علت فقدان سواد رسانه‎ای، شرایط به گونه‌ای شده است که برخی افراد با نقاب‌های مختلفی در این فضا حضور پیدا کرده و گاه حرف‌هایی را در ظاهر و قالب دین مطرح می‌کنند که باعث ایجاد شبهه و تبلیغ ناصحیحی از مبانی دینی و قرآنی در این فضا می‌شود. این تبلیغ آسیب‌ها و خطراتی را در هویت افراد و دین‌داری مردم خواهد داشت.
مدیر مراکز واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خطرات تبلیغ دین در فضای مجازی از سوی افراد غیرمتخصص این حوزه و آسیب‎های احتمالی آن گفت: ضعف، نبود یا گاه خلأ حضور افراد متولی و متخصص در حوزه دینی و تبلیغی در فضای مجازی سبب شده است تا افراد غیرآگاه در این حوزه سکان‌دار مبانی تبلیغی شوند و ذهن و دل جوانان کشور را به خود مشغول کنند. قطعاً تبلیغات سنتی دین در خارج از فضای مجازی اثرگذاری خود را دارد، اما در فضای مجازی با المان‌های فعلی پاسخگو نیست.
خداوردی‌لو با بیان اینکه افراد غیرمتخصصی که در این فضا حضور دارند و به فعالیتی تبلیغی و دینی مشغول هستند، عمدتاً به‌ دنبال کسب درآمدند، اظهار کرد: این افراد برای فعالیت خود به‌ دنبال مسائل خاص و نادر که عموماً غیردینی هستند، می‎روند و با نمایش این مسائل در قالب دین، آسیب‎هایی را به این حوزه وارد می‌کنند. این درحالی است که برخی افراد دغدغه‎مند حوزه دین از دارایی بسیار خوبی در شبکه‌های اجتماعی، که همان دنبال‌کنندگان «فالوور» هستند، برخوردارند، اما نمی‌توانند از این موقعیت و فرصت به خوبی و درستی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه آموزش سواد رسانه‌ای دینی از ضروریات تبلیغ دین و مبانی قرآنی در فضای مجازی است، به ایکنا گفت: بر این اساس نقش طلاب و مبلغان در مدیریت محتوا، آموزش و ارتباطات فضای مجازی در این حوزه باید افزایش پیدا کرده و تقویت شود. اگر محتوای خوب و مناسب تولید شود مردم حاضرند برای آن هزینه کنند؛ اما گاه گفته می‎شود که مردم به محتوای مذهبی پول نمی‌دهند، این درحالی است که طبق آمار‌ها مباحث آموزشی با ۱۹.۵ درصد، کتب مختلف با ۱۰ درصد و محتوای مذهبی با ۷.۸ درصد بالاترین فروش محتوای الکترونیکی را در سال گذشته به خود اختصاص داده‎اند.
مدیر مراکز و واحد‌های فرهنگی دیجیتال یکی دیگر از ضعف‌های تولید محتوای دینی در فضای مجازی را نداشتن استاندارد‌های لازم دانست و بیان کرد: بسیاری از محتواهای تولیدشده دینی در فضای مجازی به‎روزرسانی نشده و به همان شکل قدیمی عرضه می‎شود. برخی از محتوا‌ها این امکان را ندارند که با نرم‌افزار‌های موبایل‌ها سازگاری داشته باشند و مورد استفاده قرار گیرند؛ لذا باید بر استاندارد تولید محتوای الکترونیکی نیز توجه داشت.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار