نگرانی هایی در مورد داروی فشار خون لوزارتان ساخت شرکت «اکتوور» مطرح شد که اینک مضر بودن مصرف آن را یک مقام بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تایید کرده است.
کد خبر: ۷۵۹۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ 05 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر محمد جواد خشنود معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز جمعه اعلام کرد که به تمام مراکز توزیع دستور جمع آوری این دارو داده شده است.

او ادامه داد: شایعاتی مبنی بر آلوده بودن داروهای والزارتان و لوزارتان به مواد سرطان زا مطرح شده که با استعلام از سازمان غذا و دارو، در حال حاضر داروهای والزارتان موجود در بازار هیچ‌گونه مشکلی ندارند اما این نگرانی‌ها درباره قرص لوزارتان وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: تولیدات داروی لوزارتان توسط سایر شرکت‌ها بدون هیچ‌گونه مشکلی قابل مصرف است. اما دستور جمع آوری قرص لوزارتان اکتوور داده شده است.

قرص لوزارتان (Losartan) با نام تجارتی و اختصاری Cozaar جزو طبقه بندی دارویی ضد فشار خون بالا در داروخانه‌ها و بازار عرضه می‌شود.

بنا بر گفته پزشکان و متخصصان میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز این دارو نسبتاً زیاد و همچنین میزان وابستگی و اعتیاد به دارو کم است.

برای تهیه قرص لوزارتان نمی‌توان به صورت آزاد عمل کرد و حتماً نیاز به نسخه پزشک است. و استفاده از این قرص برای همگان آزاد نیست.

این دارو موجب آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رگ‌های خونی و در نتیجه سبب گشادی رگ‌ها و تسهیل جریان خون می‌شود و بدین ترتیب میزان فشار خون را پایین خواهد آورد.

از قرص لوزارتان برای درمان نارسایی قلبی نیز کمک گرفته می‌شود. بسیاری از پزشکان قرص لوزارتان را برای محافظت از کلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار