داروسازان زنجانی همچنان با بدهی سازمان‌های بیمه ای روبرو هستند و از طرفی کمبودهای های دارویی و فعالیت داروخانه‌های دولتی را با مشکل جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۷۶۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 13 July 2019

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان افزود: هم اکنون تأمین اجتماعی پنج ماه به داروخانه‌ها بدهکار است و دراین میان بیمه سلامت از آذر سال گذشته پرداختی نداشته اما فروردین امسال و بخشی از اردیبهشت را پرداخت کرده اند.

دکتر مهدی بیگدلی افزود: سازمان بیمه سلامت درصدی پرداخت کرده و به این مهم باید توجه داشت که داروسازی موفق است که بتواند منابع خوب اعتباری داشته باشد، ریسک کند و خریدهای لازم را انجام دهد.

این دارو ساز ادامه داد: باوجود سخنان متولیان مبنی بر کمبودهای دارویی؛ این مهم بیش از ۲۰ قلم بوده و اینکه وقتی دارویی نیز به صورت قطره چکانی توزیع شده جزو همین محسوب می شود.

وی اضافه کرد: با این حساب می توان گفت که بین ۴۰ تا ۵۰ قلم داروی عادی کم داریم؛ باید در نظر داشت که این مهم با نبود یا فقدان متفاوت است و بر این مبنا حداقل ۲۵ قلم داروهای داروخانه خصوصی و عمومی نایاب بوده و حداقل نزدیک به ۲۰ تا به ۳۰ قلم نیز کمیاب یعنی "سهمیه ای" شده است.

بیگدلی افزود: از طرفی توزیع داروهایی که توسط کارخانه‌ها در داروخانه انجام می گیرد به دلیل بروز مشکلات کنونی مشکل خط تولید دارو مشکل ماده اولیه و مواد جانبی راکد می شود و به نوبه خود مشکلات را مضاعف‌تر می کند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی داروساز باید سرمایه‌ای هنگفتی داشته باشد تا دپوی ۶ ماهه ای را از اتمامی اقلام دارویی داشته باشد و از طرفی بدهی سازمان‌های بیمه‌ای مطالبات چالش اساسی است که در چنین شرایطی نباید بیش از ۲ ماه تأخیری باشد.

رئیس انجمن داروسازا ن استان زنجان ادامه داد: تأخیر طولانی مدت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌ی ضربه اساسی را به اقتصاد این صنف وارد می‌کند و این مهم توان تأمین به موقع اقلام دارویی را به مراتب کاهش می‌دهد.

وی اظهار داشت: تداوم این مساله نتایج ناخوشایندی به دنبال دارد، زیرا که خدمات رسانی به بیماران را با مشکل مواجه و به سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند.

بیگدلی افزود: اغلب داروخانه‌های استان در نیمه دوم امسال گذشته برای ادامه حیات خود مجبور به اخذ تسهیلات از سوی بانک‌ها شدند، چرا که از ابتدای این سال وضعیت نامناسب توزیع دار از سوی شرکت‌های توزیع کننده دارویی، پرداخت‌های به هنگام معضلات را به مراتب افزایش داد و در واقع تداوم آن نیز فشار زیادی را به این واحدها وارد کرد.

وی اضافه کرد: هر چند در زمان حاضر برای داروهای داروخانه‌ها گشایش‌هایی ایجاد شده اما این امر موقتی است، زیرا وضعیت بغرنج حاکم برای این واحدها در نیمه دوم امسال نیز دور از انتظار نیست.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: بسیاری از داروخانه‌ها باید به صورت نقدی اقلام مورد نیاز خود را در بازه زمانی بسیار کوتاه از شرکت‌های دارویی خریداری کنند و از طرفی بدهی سازمان‌های بیمه‌ای نیز مشکل ساز شده است.

وی اظهار داشت: از طرفی هر سه ماه یکبار نیز سود چند قلم داروخانه کاهش پیدا می‌کند به ظاهر به عموم گفته می‌شود که داروی مورد نظر گران نشده در حالی که پنج درصد سود داروخانه ه را کاهش داده‌اند که در مجموع می‌توان گفت که وضعیت جالبی برای داروخانه‌ها متصور نیست.

بیگدلی افزود: هم اکنون ۸۵ درصد داروسازان جذب داروخانه‌ها هستند و از طرفی دولت حدود نیمی از بازار دارویی کشور را به داروخانه و بیمارستان‌های دولتی اختصاص داده که حداقل می‌تواند بخشی از داروهای غیر خاص را حاکمیتی کند.

وی یادآور شد: بهتر است داروخانه‌های دولتی سطح شهر جمع آوری شود زیرا، همان خدمات را داروخانه‌های خصوصی ارائه می‌کنند و چه لزومی دارد استان زنجان که هیچ داروی شیمی درمانی خاصی را نمی‌رساند بر این اساس حجم انها را کاهش داده و به داروخانه‌های خصوصی به ویژه تازه تأسیس سوق داده شوند.

به گفته این داروساز در زمان حاضر ۱۳۰ داروخانه خصوصی، دولتی بیمارستانی در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۷۰ داروخانه در شهر زنجان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار