کریمی کیا در خصوص آمار غرق شدگی در استان گفت: در سال ۹۶ تعداد ۱۴۸ مورد غرق شدگی دراستان گزارش شد که در سال ۹۷ با ۲۶ درصد کاهش به ۱۰۱ مورد رسید اما در سه ماه اخیر امسال تلفات در خوزستان به ویژه در دزفول و شوشتر به ۳۰ نفر رسیده است.
کد خبر: ۷۶۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 15 July 2019
محمدصادق کریمی‌‌کیا در جلسه شورای سلامت که امروز دوشنبه (24 تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به توسعه گیاه کنوکارپوس در خوزستان اظهار کرد:  تنوع‌بخشی گیاهان باید در برنامه شهرداری‌های خوزستان قرار بگیرد.
 
به گزارش"تابناک"؛ مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی در حوزه اجتماعی و فرهنگی در زمینه درختکاری نداشتیم. زمانی که کشت گیاه کنوکارپوس انجام می‌شد کسی نمی‌توانست عواقب آن را پیش‌بینی کند در حالی که باید در زمینه درختکاری در حوزه اجتماعی و فرهنگی کار شود.
 
کریمی‌کیا با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان سیلاب گفت: پس از سیلاب از ظرفیت دانشگاه‌ها، گروه‌های اجتماعی و مردمی، دهیاران و بخشداران استفاده کردیم و خوشبختانه شاهد بیماری التور یا بیماری‌های روده‌ای به صورت اپیدمی نبوده‌ایم. تنها یک مورد بیماری در حمیدیه داشتیم که با اقدام به موقع کنترل شد.
 
وی تصریح کرد: به تدریج در حال خروج از فصل گرما هستیم و باید جهت لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز برنامه‌ریزی شود و تا قبل از فصل پاییز بتوانیم این مساله را مدیریت کنیم. خوزستان یک استان جلگه‌ای است و میزان آب جاری شده پس از سیلاب در این استان زیاد است و باید در این راستا برنامه‌ریزی شود.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در خصوص آمار غرق‌شدگی در آب‌های خوزستان گفت: در سال 96، 148 نفر را در سطح خوزستان به علت غرق‌شدگی از دست دادیم اما با اقدامات پیشگیرانه انجام شده، این آمار در سال 97 به 101 مورد رسید و شاهد کاهش 26 درصدی آمار غرق‌شدگی خوزستان بودیم.
 
کریمی‌کیا ادامه داد: با توجه به شرایط استان خوزستان و آورد رودخانه‌ها، در سه ماهه امسال وضعیت خوبی از نظر آمار غرق‌شدگی نداریم. در این سه ماه شاهد غرق شدن 30 نفر بودیم. عمده این افراد در دزفول و شوشتر غرق شدند البته پیک تلفات غرق‌شدگی در دزفول است.
 
وی بیان کرد: در این زمینه علاوه بر اطلاع‌رسانی باید در حوزه شهرداری، اعتبار عمرانی برای شهرهای شمالی در نظر گرفته شود.
 
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۱۵ روز اول تیرماه امسال گفت: در حوزه شهری در اهواز غرب از ۶۷ نقطه نیازمند لایروبی و آهک پاشی ۲۰ نقطه اقدام شده و در اهواز شرق از ۱۵۰ نقطه ۶۶، اندیمشک از ۲۸۰ نقطه ۵۰ و از ۹ نقطه در امیدیه یک مورد انجام شده است و از ۳۸ نقطه دشت آزادگان، ۱۱ نقطه هویزه، و ۶ نقطه دهدز هیچ موردی انجام نشده است.

صفدری افزود: در حوزه روستایی در این مدت از ۵۰ نقطه نیازمند لایروبی و آهک پاشی امیدیه، ۶۰ نقطه دشت آزادگان و ۵۰ نقطه دهدز اقدامی صورت نگرفته است.

غلامرضا گودرزی رئیس اندیشگاه معاونت اجتماعی دانشگاهی علوم پزشکی اهواز در خصوص هرس درختان کنوکارپوس اظهار کرد: گیاه کنوکارپوس، گیاه بومی کشور آمریکا است که کشت این نهال در سال‌های اخیر در خوزستان و اهواز توسعه یافته است. در اهواز دو فصل گل‌دهی گیاه کنوکارپوس در پاییز و بهار مشاهده شده است.
 
وی افزود: در پاییز به دلیل اینکه حداکثر اختلاف ارتفاع اختلاط در جو کاهش می‌یابد و آلاینده‌ها تغلیظ می‌شوند، گل‌دهی کنوکارپوس نسبت به بهار بیشتر می‌شود.
 
رئیس اندیشگاه معاونت اجتماعی دانشگاهی علوم پزشکی اهواز گفت: سیستم بهداشت و درمان هنوز نسبت به گیاه کنوکارپوس شاکی است. در سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود 50 هزار نفر را در پی مشکلات تنفسی پاییز تحت پوشش قرار داد و بار مالی زیادی به دانشگاه تحمیل شد.
 
گودرزی با تاکید بر لزوم تنوع‌بخشی گونه های گیاهی بیان کرد: برای تنوع بخشی گیاهان باید شورای عالی باغبانان یا فضای سبز با حضور اساتید دانشگاه چمران تشکیل و کار علمی انجام شود. همچنین باید آسیب‌شناسی انجام و همه جوانب لحاظ شوند.
 
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز دراین نشست گفت: نشست‌های متعددی در خصوص رسیدگی به وضعیت سیگار و قلیان برگزار شد اما اثربخشی چندانی نداشته و باید مصوب شود که این موضوع به شورای تأمین ارجاع شود.

دکتر علی حسین حسین زاده بیان کرد: برای رسیدگی به وضعیت آب روستاهای خلیفه حیدر و زبید دبات شوش باید از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار