یکی از چالش‌هایی که بیکاری را در جامعه امروز برای جوانان به معضل جدی تبدیل کرده است نبود مهارت کافی برای ورود به بازار کار است.
کد خبر: ۷۶۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ 17 July 2019

بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه که بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی جامعه را فراگرفته است اگر چه بیکاری از دید افراد می‌تواند دلایل متفاوت داشته باشد اما در حقیقت اگر فردی توانایی کار و فعالیت داشته ولی درآمدی کسب نکند و در اقتصاد کشور اثر مثبتی نداشته باشد از بیکاران جامعه محسوب می‌شود.

معضل بیکاری و کم‌کاری تنها در یک شهر و منطقه خلاصه نمی‌شود و نبود مهارت می‌تواند یکی از دلایل اصلی بیکاری به شمار بیاید و امروزه در بسیاری از موارد بیکاری ریشه در نداشتن مهارت و توانایی دارد و در شرایط کنونی باید برای کاهش نرخ بیکاری مراکز آموزشی و متولیان اشتغال باید توجه جدی به موضوع مهارت ورزی جوانان برای حضور در عرضه‌های اشتغال داشته باشند.

افزایش مهارت می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. آموزش های فنی و حرفه ای از جمله آموزش‌هایی است که افراد جویای کار برای احراز شغل باید آن هارا فراگیرند.

اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت های متفاوت باشد از این رو القاء رسالت مهارت آموزی و آسیب‌های ناشی از مدرک‌گرایی در تغییر نگرش خانواده‌ها می‌تواند موثر واقع شود.

دانا محور بودن آموزش فعلی باعث می‌شود هزینه‌های تولید نیز نه تنها پایین نیامده بلکه روز به روز رو به سر فلک بکشد.، بدون شک می‌توان گفت عمده‌ترین قشر بیکاران را افراد فاقد مهارت تشکیل داده اند.

با توجه به اینکه هر جامعه نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در زمینه های متفاوت است، نداشتن مهارت در بین فارغ‌التحصیلان یکی از ضعف‌های نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود.

جوانان بدون تخصص فنی و مهارت تنها با مدرک فارغ التحصیل به عرصه کار استان وارد می شوند اما در قدم اول به دلیل نداشتن مهارت‌های فنی شکست می‌خورند.

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی کشور موضوع اشتغال است که آموزش مهارت‌های لازم و هدایت جوانان به سمت کارآفرینی نقش تاثیرگذازی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

تخصیص مکانی، با اساتید مجرب و حرفه ای برای آموزش مهارت‌های مختلف می‌تواند اقدامی مثبت در جهت کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی نیز می توانند در فرصت های شغلی به دست آمده با جذب دانش آموختگان برتر هر دوره از این مراکز و حتی مراکز عالی کشور در بازار کار استفاده کنند که اگر این چنین باشد نه تنها افراد مجرب وارد چرخه کار می‌شوند بلکه این فرایند می‌تواند باعث افزایش تولیدات داخلی، کاهش قیمت‌ و حتی اقدامی مثبت در راستای رشد شاخص های توسعه اقتصادی استان باشد./باریش نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار