سالانه ۸۵ هزار نفر در کشورمان با مرگ خیلی زودرس می‌میرند، مرگ خیلی زود رس در قبل از سن ۵۰ سالگی رخ می‌دهد، نظام سلامت و دانشگاه‌ها باید برای وجود این پدیده در جامعه ایرانی پاسخگو باشند و برنامه‌های پیشگیرانه برای آن ارائه دهند.
کد خبر: ۷۶۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ 18 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجشنبه در نشست علمی با دانشجویان و استادان علوم پزشکی در شیراز اظهار داشت: سالانه ۸۵ هزار نفر در کشورمان با مرگ خیلی زودرس می‌میرند، مرگ خیلی زود رس در قبل از سن ۵۰ سالگی رخ می‌دهد، نظام سلامت و دانشگاه‌ها باید برای وجود این پدیده در جامعه ایرانی پاسخگو باشند و برنامه‌های پیشگیرانه برای آن ارائه دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: بر اساس نتایج یک پژوهش علمی ۳۸۰ مورد مرگ و میر در سال ۲۰۱۷ کشورمان ثبت شده که ۳۱۳ هزار مورد آن بر اثر بیماری‌ها غیر واگیر، تصادفات، و مواردی بوده که قابل پیشگیری است.

ملک زاده اضافه کرد: ۴۳ هزار نفر از این افراد در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند، چرا نباید این آمارها زنگ خطر را به صدا در آورد و چرا نباید اقدامات پیشگیرانه بیشتری برای کاهش مرگ ومیر ناشی از تصادفات اتخاذ شود؟

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هر نوع مرگ و میر به هر علتی قبل از ۷۰ سالگی مرگ زودرس و قبل از ۵۰ سالگی مرگ خیلی زودرس تلقی می‌شود که باید نسبت به آن حساسیت ایجاد کرد.

ملک زاده اضافه کرد: ۱۲۲ هزار نفر در سال یاد شده در کشورمان قبل از ۷۰ سالگی مرده‌اند، این آمار بسیار بالایی است، ابتلا به سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی، بیماری‌های کلیوی و کبدی عوامل این مرگ‌ها بوده است، همه این موارد با برنامه ریزی قابل پیشگیری است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آلودگی هوا عامل برجسته ای در افزایش مرگ و میر در جامعه ایرانی است، بر اساس آمارها سالانه حدود ۲۹ هزار و ۸۰۰ نفر در شهرهای ایران بر اثر آلودگی محیطی جان می‌دهند، باید در این زمینه با افزایش مطالعات اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

دکتر ملکزاده همچنین گفت: فشار خون متهم اصلی مرگ و میر در بیماری‌های قلبی است، ۳۰ درصد از جمعیت ایرانی فشار خون دارند و نسبت به این بیماری خود آگاه نیستند، یا به طور مداوم دارو مصرف نمی‌کنند، ۹۸ درصد از جمعیت ایرانی فعالیت بدنی مناسب ندارند، سرانه مصرف کالری در جامعه ایرانی ۳۱۰۰ کالری است که در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاست.

طب سنتی غلط است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رویکردهایی که در طب سنتی دنبال می‌شود غلط است و باید متحول شود گفت: من انتقادات فراوانی به طب سنتی دارم، طب سنتی دو هزار سال پیش نمی‌تواند راهکار علمی برای مشکلات سلامت امروز جامعه ما ارائه دهد، همین علوم پزشکی که امروز پزشکان ما در مطب دنبال می‌کنند نیز بزودی مورد نقد قرار می‌گیرد، زمان نشستن در مطب برای پزشکان گذشته است، پزشکان باید به مطالعات علمی روز آمد روی آورند.

نسخه دیجیتال گمشده حوزه سلامت

ملک زاده همچنین بر لزوم بهره گیری از علوم دیجیتال و رایانه در سلامت تاکید کرد و گفت: باید به جایی برسیم که پزشکان روی موبایل بیماران نسخه ارسال کنند و داروخانه‌ها و بیمه‌ها هم آن را بپذیرند، این نیاز به قانون دارد، پزشکان باید این مجوز را داشته باشند که از راه دور بیماران را معاینه کنند و روی موبایل آنها نسخه ارسال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار