یك نام خانوادگی در فهرست دریافت‌كنندگان یارانه كاغذ، مورد توجه قرار گرفته چون در مقابل نام ۱۶ نشریه تكرار شده است.
کد خبر: ۷۶۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱ 25 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، اوضاع نشر كتاب و مطبوعه خراب است، اما نه برای همه. آنهایی كه درست وسط میدان ایستاده‌اند و دارند كتاب و نشریه چاپ می‌كنند و می‌دهند دست خلق‌ا... روزگار سختی دارند اما هستند ناشران و صاحب امتیازهایی كه خوب می‌توانند از هر خلأیی چه در حساب و كتاب‌ها، چه در قانون یا هر جای دیگری بهره بگیرند و از یك بازار گل‌آلود، ماهی‌های بزرگ و درشت صید كنند. نمونه‌اش تاجرانی كه ارز دولتی می‌گیرند، كاغذ وارد می‌كنند و به قیمت آزاد می‌فروشند یا حتی ناشرانی كه حواله كاغذشان را به قیمت آزاد می‌فروشند. درباره این گروه دوم محمدصادق علیزاده همین سه‌شنبه گذشته گزارش جمعی نوشت و طی یك كارآگاه‌بازی پرده از خرید و فروش‌های كوچه پس‌كوچه‌های ظهیر‌الاسلام برداشت. دسته دیگری از این ماهیگیرها ، كسانی هستند كه مجوز انواع مطبوعه را گرفته‌اند و بدون این‌كه منتشرشان كنند، یارانه كاغذ به جیب می‌زنند.

داستان یک خانواده کاغذی

برای دور زدن شورای نظارت بر مطبوعات هم راهكارهایی پیدا كرده‌اند؛ ارائه پی‌دی‌اف صفحات یا همان نسخه‌های صفحه‌آرایی شده رنگ چاپ به خود ندیده، شریف‌ترین راهكار ممكن این مورد اخیر است. فعالان رسانه‌ای هفته گذشته فهرستی منتشر كرده‌اند از تعدادی نشریه كه در شش ماهه دوم سال 97 و به‌عنوان علی‌الحساب سال جاری در مجموع بیش از چهار میلیارد ریال یارانه كاغذ برای آنها صادر شده و تمامی آنها متعلق به افرادی است با نام خانوادگی سعیدی‌پور. یارانه‌ای که در قالب کاغذ ارائه شده و اگر در بازار آزاد فروخته شده باشد می‌تواند تا 5/1 میلیارد تومان سود به بار بیاورد. حالا سؤال این است كه آیا سعیدی‌پور یكی از آن ماهیگیرهاست كه از بد حادثه، خودش به تور افتاده یا جزو دسته اول است که خود را وقف فرهنگ جامعه کرده و همه ظرفیتش را گذاشته پای مطبوعات؟!

سعیدی‌پور ها را بشناسید

در فهرست منتشر‌شده از نشریاتی كه یارانه كاغذ دریافت كرده‌اند، نام ۱۶ نشریه وجود دارد كه صاحب امتیازشان، كسانی با نام خانوادگی سعیدی‌پور است؛ سعید، رضا، حسین، سپیده و ریحانه سعیدی‌پور. خانواده سعیدی‌پور هر كدام دست كم مجوز یك نشریه در اختیارشان است. سعید سعیدی‌پور مجوز هفت نشریه دارد، رضا سعیدی‌پور مجوز پنج نشریه، سپیده و حسین سعیدی‌پور هر كدام دو نشریه و ریحانه سعیدی‌پور یك نشریه.
اجازه بدهید به نام برخی از این نشریات اشاره كنیم: برداشت، تغییر، خانه جدول، زندگی زیبا، سمبل و طرح برتر. این فهرست نشریاتی است كه سعید خانواده سعیدی‌پور صاحب امتیاز آنهاست.
رضا سعیدی‌پور عضو دیگر این خانواده صاحب‌امتیاز نشریات جدول متفاوت، راه پویا، غریو، عصر کن‌دو و هوشمند است.
هر چقدر اسامی این نشریات برای اهالی فرهنگ و هنر ناآشناست، در عوض نام سعیدی‌پور را دوستان مطبوعاتی و به‌خصوص سینمایی خوب می‌شناسند. یكی از اعضای خانواده سعیدی‌پور یعنی رضا سعیدی‌پور سال‌هاست كه در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌كند. زمانی مدیر پردیس سینمایی آزادی بوده و حالا مدیر پردیس سینمایی ایران‌مال است.

ما چه کردیم؟

طبیعی است صحت و سقم اطلاعات برای هر رسانه معتبری، از هر چیز دیگر مهم‌تر است. بنابراین لازم بود در درجه اول مطمئن می‌شدیم سعیدی‌پورهایی كه نامشان در فهرست دریافت یارانه كاغذ آمده، به‌راستی با هم نسبت خانوادگی دارند و در ادامه یكی از اعضای این خانواده را یافته و صحبت‌های او را بشنویم كه یك طرفه به میدان نرفته باشیم.
رضا سعیدی‌پور كه به واسطه مدیریت در عرصه سینما، در دسترس‌تر از دیگران بود، در گام اول درباره این‌كه آیا پنج نشریه ذكر شده در این فهرست متعلق به اوست، سؤال پرسیدیم و بعد درباره این‌كه آیا سعیدی‌پورهای این فهرست با هم نسبتی دارند یا خیر. جواب‌هایی كه دریافت كردیم به این ترتیب بود:
شما اصلا این فهرست را دیده‌اید؟ اگر دیده‌اید چرا از من سؤال می‌پرسید؟ بروید از اداره كل مطبوعات وزارت ارشاد سؤال كنید. كشور، قانون مطبوعات دارد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد به آن رسیدگی خواهند كرد.
طبق قانون هر شخص حقیقی كه بخواهد، می‌تواند درخواست مجوز نشریه بدهد و بعد از بررسی سابقه و صلاحیت به او مجوز خواهند داد و درباره تعداد مجوز هم هیچ منع قانونی وجود ندارد. شما اگر صلاحیت داشته باشید، طبق قانون می‌توانید هر تعداد كه می‌خواهید مجوز بگیرید.
خانواده سعیدی‌پور از سال‌ها پیش روزنامه‌دار بوده و حالا هم چنین است. فرزندان یك بقال، فروشگاه‌های متعددی راه‌اندازی می‌كنند و كارشان را توسعه می‌دهند، چرا درباره مطبوعات این كار عجیب باشد؟!

دستور وزیر چه بود؟

بعد از استخراج نام نشریات متعلق به خانواده سعیدی‌پور و انتشارش در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیركل دفتر مدیریت عملكرد این وزارتخانه دستور داد این موضوع را با دقت بررسی و گزارش كند.
متن دستور سیدعباس صالحی خطاب به صفرخانی مدیركل دفتر مدیریت عملكرد به این شرح است: عطف به موارد منتشر شده اخیر در زمینه پرداخت یارانه به پاره‌ای از نشریات بررسی موارد ذیل انجام و گزارش شود:
آیا نشریات مرتبط به افراد و شركت‌هایی كه بیش از ۱۰‌نشریه داشته و یارانه گرفته‌اند، منتشر شده است؟
آیا یارانه و كاغذ اختصاصی به آن نشریات، مطابق با ضوابط پرداخت یارانه بوده است؟
میزان اختصاص یارانه به این نشریات با نشریات منتشر شده مشابه، چگونه بوده است؟ آیا رعایت ضوابط صورت گرفته است؟
موارد فوق و موارد مورد نیاز دیگر كه به شفافیت اطلاعات مندرج كمك می‌كند، بررسی و حداكثر ظرف دو هفته آینده به اطلاع اینجانب برسد.
در این زمینه دو نكته مهم وجود دارد كه به نظر می‌رسد جای آنها در دستور وزیر خالی بوده یا به وضوح به آنها اشاره نشده است. در قانون مطبوعات كشور منعی برای دریافت مجوز چند نشریه توسط یك فرد وجود ندارد و همین طور افراد متعددی از یك خانواده می‌توانند مجوز دریافت كنند و از سهیمه یارانه این نشریات هم بهره‌مند شوند. اما نكته این كه آیا تمام این افراد از همان ابتدا صلاحیت دریافت مجوز نشریه را داشته‌اند و نكته مهم‌تر این‌كه تاكنون چند شماره از نشریات متعلق به خانواده سعیدی‌پور منتشر شده است.
در بند دوم دستور وزیر ارشاد به ضوابط پرداخت یارانه اشاره شده كه به نظر می‌رسد در این بند باید چاپ و توزیع نشریات خانواده سعیدی‌پور به صورت منظم و مستمر مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

سوال‌هایی که بی‌جواب ماند

تا اینجا تردیدی نیست كه تمام سعیدی‌پورهای فهرست دریافت‌كنندگان یارانه كاغذ از یك خانواده هستند و برخی از آنها مجوز چند نشریه را دریافت كرده‌اند. اما چنانچه رضا سعیدی‌پور، گفت‌وگو را نیمه‌كاره قطع نمی‌كرد و همین طور تمام تماس‌های بعدی ما را، می‌شد این سؤالات را مطرح كرد:
آیا تمام نشریاتی كه نامشان در فهرست دریافت یارانه ذكر شده، منتشر می‌شوند؟
این نشریات كجا و به چه صورت منتشر می‌شوند؟
هر كدام از این نشریات با دریافت این میزان یارانه، چقدر تیراژ دارند كه روی دكه‌های مطبوعاتی دیده نمی‌شوند؟
تمام سعیدی‌پورهای فهرست یارانه كاغذ، مدرك تحصیلی كارشناسی ارشد دارند و از صلاحیت لازم برای دریافت نشریه برخوردار بوده‌اند؟

داستان یک خانواده کاغذی
 


منبع: جام‌جم
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار