زباله‌ها معضل زیست محیطی شهر‌های بزرگ
درحالی که تولید روز افزون زباله‌ها وبی توجهی به ایجاد سیستم بازیافت آن‌ها در بیشتر استان‌های کشور ازجمله گیلان، مازندران، هرمزگان وتهران این مناطق را با بحران آلودگی زیست محیطی...
کد خبر: ۷۶۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 27 July 2019
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از جوان آنلاین، درحالی که تولید روز افزون زباله‌ها وبی توجهی به ایجاد سیستم بازیافت آن‌ها در بیشتر استان‌های کشور ازجمله  گیلان، مازندران، هرمزگان وتهران این مناطق را با بحران آلودگی زیست محیطی  وحتی آلوده کردن آب‌ها ودریا‌ها مواجه کرده است، حالا تجمع زباله‌های ساختمانی در برخی از شهر‌های بزرگ استان‌ها ازجمله یزد وزاهدان می‌رود تا بحران زیست محیطی این کلانشهر‌ها رادوچندان کند.  
موضوعی که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان موجب شده تا  شهر زاهدان در محاصره نخاله‌های ساختمانی و پسماند قرار بگیرد.
این درحالی است که علاوه بر این کلانشهر تولید روزانه ۷۰۰ تن نخاله ساختمانی در یزد، نیز مدیریت شهری این کلانشهر را با بحران مواجه کرده است. موضوعی که می‌طلبد تا دراین زمینه چاره اندیشی شود.

تولید سالانه حدود ۲۰ میلیون تن زباله در کشور موجب شده تا ایران در زمره بزرگترین تولید کنندگان زباله درجهان قرار بگیرد.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی با وجود اینکه متوسط تولید زباله در جهان روزانه ۳۰۰ گرم است، آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت کشورنشان می‌دهد ایرانی‌ها روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کنند.  
این درحالی است که روزانه ۴۹ هزار تن زباله خانگی در کشور تولید می‌شود که تنها مقدار بسیاری کمی از آن قابلیت بازیافت دارد.
در کنار این مهم موضوع زباله‌های تولیدی ناشی ازتخریب و ساختمان سازی نشان می‌دهد که سالانه تنها از این طریق ۱۷ میلیون  تن زباله تولید می‌شود که بیش از ۹۹ درصد آن‌ها، دفن ویا در کوره‌ها سوزانده می‌شوند.

معضل نخاله‌های ساختمانی ازیزد تا زاهدان

آمار‌ها نشان می‌دهد، به ازای تخریب هر یک مترمربع ساختمان درکشور  ۱.۵ تن آوار ساختمانی تولید می‌شود.
با وجود اینکه در اکثر کشور‌های جهان پسماند‌های تولیدی ساختمانی بازیافت شده ومواد جدید تبدیل می‌شوند، اما این مهم در ایران مغفول مانده است.
میزان بازیافت مصالح ناشی از تخریب در کشور، کمتر از یک درصد است؛ در حالی که در هلند ۹۰ درصد، انگلستان ۴۵ درصد و در دانمارک ۸۷ درصد نخاله‌های ساختمانی بازیافت می‌شوند. در ۱۵ کشور اتحادیه اروپا از ۱۸۰ میلیون تن نخاله‌های تولیدی، ۲۸ درصد آن بازیافت می‌شود.
درمیان استان‌های کشور که با معضلی به نام پسماند زباله‌های ساختمانی مواجه هستند می‌تواند از یزد نام برد به طوری که روزانه ۷۰۰ تن نخاله ساختمانی دراین شهر تولید می‌شود.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با تایید این موضوع که روزانه ۷۰۰ تن نخاله ساختمانی در یزدتولید می‌شودمی گوید: «ساماندهی خودرو‌های سنگین حمل پسماند و نخاله‌های ساختمانی را از چالش‌های جدی این سازمان است.»

حمیدرضا رحیمدل می‌افزاید: «این سازمان از شرکت یا استارت‌آپی که بتواند نخاله‌های ساختمانی را به مواد و مصالح قابل مصرف تبدیل کند.»

پس از این شهر نوبت به زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان می‌رسد که از این معضل رنج می‌برد.

موضوعی که موجب شد تا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستاناعلام کند: «قرار گرفتن زاهدان درمحاصره نخاله‌های ساختمانی و پسمانداین شهر را با معضل مواجه  کرده است.»
وحید پورمردان می‌افزاید: «یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی استان پسماند و نخاله‌های ساختمانی است که با افزایش روز افزون جمعیت شهر نشین و با گسترش ساخت و ساز‌های عمرانی و تخریب و مرمت ساختمان ها، میزان تولید نخاله‌های ساختمانی به شکل چشمگیری در حال افزایش در سطح استان است.»
وی با اشاره به شکلات و معضلات ناشی از نبود ساماندهی مناسب پسماند‌های ساختمانی  ادامه می‌دهد: «تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گذرگاه‌ها و معابر شهری باعث پدید آمدن مناظری زشت در شهر می‌شود بهطوری که چشم هر بیننده‌ای را آزار می‌دهد و همچنین تخلیه پسماند‌های مذکور در کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها ضمن به وجود آوردن آلودگی‌های زیست محیطی، منجر به سد معبر و به دنبال آن به وجود آمدن حوادث احتمالی و وارد آمدن خسارات مالی و … به شهروندان خواهد شد. نخاله‌های ساختمانی، محل‌های مناسبی برای زندگی انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و سگ‌های ولگرد بوده که این موجودات منابع و عوامل انواع بیماری‌ها هستند و سلامت ساکنین محل و شهروندان را مورد تهدید قرار می‌دهند.»

ارزش اقتصادی زباله‌های ساختمانی

ارزش سه میلیارد دلاری ضایعات ساختمانی که هر ساله در کشور دور ریخته می‌شود، پتانسیل بالایی برای عملیات بازیافت در این صنعت با سوددهی بالا وجود دارد که می‌توان با الگوبرداری از کشور‌های موفق، ورود و استفاده از فناوری‌های نوین، ماشین آلات و دستگاه‌های بازیافت خارجی و تولید داخلی آن‌ها و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری، زمینه را برای ورود کارآفرینان به صنعت بازیافت فراهم کرد.
سالانه ۱۷ میلیون تن (روزانه ۴۶ هزار تن) پسماند ساختمانی در تهران و در کشور حدود ۶۰ میلیون تن پسماند ساختمانی تولید می‌شود، که اگر ارزش هر تن نخاله ساختمانی ۵۰ دلار فرض شود روزانه ۲.۳ میلیون دلار و سالانه ۸۴۰ میلیون دلار نخاله ساختمانی فقط در تهران دور ریخته می‌شود. این عدد در سطح ملی حداقل ۳.۱ میلیارد دلار مصالح ساختمانی به عنوان نخاله تولید می‌شود.
آن طور که انجمن‌های ساختمان سازی سبز دنیا تخمین می‌زنند که ۹۵ درصد از زباله‌ها در یک ساخت و ساز معمولی را می‌توان بازیافت کرد واستفاده از مصالح بازیافتی در ساختمان‌های فلزی به کاهش ۷۴ درصدی مصرف انرژی، کاهش ۹۰ درصدی مصرف مصالح، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در فرایند ساخت و کاهش ۹۷ درصدی مواد معدنی می‌انجامد لذا با توجه به این مهم  می‌توان اصول مدیریت زباله‌های سبز را در شهرداری‌های سراسر کشور پدیدار کرد.

تنها یک مرکز پسماند ساختمانی در پایتخت

با وجودحجم بالای ساختمان سازی در پایتخت، اما تنها در تهران یک مرکز دراین زمینه وجود دارد که با توجه به گذشت چند سال از ساخت این مجموعه نیاز است که در این زمینه اقدام جدی تری انجام بگیرد.
سال ۱۳۶۸ بود که با ایجاد مرکز بازیافت زباله‌های ساختمانی در منطقه آبعلی تهران کار انتقال زباله‌های ساختمانی به این مرکز آغازشد این درحالی بودکه که با توجه به فعالیت‌های عمرانی مشکلات زیست محیطی بسیاری این مرکزدارد.  
بررسی‌ها نشان می‌دهد  ساخت  مرکز بازیافت با سرمایه گذاری صد در صدی بخش خصوصی انجام وقرار شد تا با توسعه و ترویج این نوع کارخانه‌ها استفاده از ذخایر و انباشت نخاله‌های ساختمانی کاهش یابد.  
این درحالی بود که  بر اساس مصوبه شهرداری، دریافت بهای خدمات ساختمانی و عمرانی از مالیات‌ها حذف و به ازای هر متر مکعب ساخت و ساز بهای خدمات پسماند در هنگام دریافت پروانه گرفته خواهد شد.  
علاوه بر این موضوع برای مدیریت انتقال این نوع از زبا له هبر روی ۶۵ هزار کامیون و کامیونت حمل زباله و نخاله ساختمانی سیستم ردیابی نصب شد تا به صورت آنلاین مسیر و وزن دستگاه‌ها کنترل شوند؛ لذا انتظار می‌رود با ادامه دار شدن این روند در سایر شهر‌ها شاهد کاهش رها شدن زباله‌های ساختمانی در محیط زیست باشیم.
انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار