عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آلودگی هوا جذب ویتامینD مورد نیاز بدن را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶ 09 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان محمد یوسفی در گفتگو با آنا در خصوص مشکلاتی که زندگی آپارتمان‌نشینی برای افراد ایجاد می‌کند گفت: یکی از معضلاتی که شهرهای بزرگ و پرجمعیت با خود به همراه دارد آلودگی هوا است که این موضوع سلامت افراد در چنین جوامعی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
وی افزود: عدم استفاده از نور خورشید توسط افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند سبب کمبود این ویتامین در بدن افراد می‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: اما نکته قابل‌تأمل این است که آلودگی هوا در جذب میزان کم ویتامین D که توسط افراد جذب می‌شود نیز تأثیر داشته و اثر آن را کاهش می‌دهد.
یوسفی اضافه کرد: کمبود ویتامین D در افرادی که از خط استوا دور هستند به‌شدت مشهود است از سوی دیگر اضافه‌وزن نیز مانع از جذب کامل ویتامین D می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه کشور ما کشوری آفتابی است اما بااین‌حال در بیشتر مناطق بیش از ۷۰ درصد کمبود ویتامین D داریم تصریح کرد:‌ گردوغبار، هوای آلوده و کرم‌های ضد آفتاب از عواملی است که مانع رسیدن ویتامین D به بدن می‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: موضوع دیگری که باید در خصوص ویتامین D به آن اشاره کرد این است که منابع غذایی که ویتامین D دارند بسیار کم است و به همین دلیل بحث غنی‌سازی با ویتامین D مطرح می‌شود که در این زمینه باید گفت در کشور ما این موضوع به‌صورت گسترده رخ نمی‌دهد.
یوسفی با اشاره به اینکه بهترین راه تأمین ویتامین D موردنیاز بدن قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است تصریح کرد: ویتامین D وقتی جذب بدن می‌شود که حداقل صورت و دست‌ها بدون هیچ کرم ضد آفتابی در معرض نور خورشید قرار بگیرد و به این طریق اشعه ماوراءبنفش در بدن ویتامین D تولید می‌کند.
وی به منابع غذایی ویتامین D نیز اشاره‌کرده و خاطرنشان کرد: روغن کبد، روغن ماهی و لبنیات و تخم‌مرغ حاوی ویتامین D بوده و مصرف آن برای تأمین این ماده بسیار مهم و مفید است.
این متخصص تغذیه یادآور شد که کمبود ویتامین D مشکلاتی ازجمله تعریق در پوست سر، استخوان‌درد، افزایش وزن و بی‌حوصلگی به دنبال دارد و به‌ غیراز این می‌توان با آزمایش خون از کمبود آن در بدن مطلع شد.
یوسفی با تأکید اینکه کمبود ویتامین D می‌تواند سبب استخوان‌درد شود تصریح کرد: بسیاری از پزشکان معتقدند بروز بیماری‌ام اس، انواع سرطان، بیماری قلبی و دیابت نیز به کمبود ویتامین D مربوط می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار