در زنان، واژن، کانالی از دهانه رحم به ولو است. درد یا ناراحتی در واژن اغلب نتیجه یک مشکل پزشکی یا روانشناختی است.
کد خبر: ۷۷۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱ 15 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، در زنان، واژن، کانالی از دهانه رحم به ولو است. درد یا ناراحتی در واژن اغلب نتیجه یک مشکل پزشکی یا روانشناختی است. درمان و مداخله در اوایل ممکن است به شما در پیدا کردن کمک و کاهش خطر ابتلا به عوارض کمک کند.

علائم درد واژن چیست؟
علائم خاص درد و ناراحتی واژن، بسته به علت اصلی، متفاوت است. به عنوان مثال، Vestibulitis ولوو یک بیماری است که باعث درد در هنگام فشار بر روی مهبل (واژن) می شود. در مقابل، ولوودینیا یک بیماری است که باعث درد مزمن ثابت می شود. بسته به شرایط خاص ممکن است یکی یا بیشتر از علائم زیر را با درد واژینال تجربه کنید:
سوزش
خارش
درد
خستگی
لرزش
درد هنگام مقاربت
اگر درد واژن ناشی از عفونت باشد، ممکن است ترشحات غیر طبیعی واژن ایجاد شود. به عنوان مثال، ممکن است بوی متفاوتی حس کنید. این درد می تواند نشانه عفونت قارچی یا باکتریایی باشد.

علت درد واژن چیست؟
درد واژن ممکن است به ناحیه واژن محدود شود. همچنین ممکن است درد به لگن یا دهانه رحم محدود شود. شایع ترین علت درد واژن، عفونت است. مثالها عبارتند از:
عفونت قارچی
سوزاک
کلامیدیا
ضایعات ناشی از رابطه جنسی، زایمان، جراحی یا سایر روش های پزشکی
آتروفی ولووواژینال به دلیل کاهش استروژن بعد از یائسگی
Vestibulitis ولوو
سرطان دهانه رحم
دخول دردناک
سابقه سوء استفاده جنسی
ولوودینیا یا درد مزمن واژن
درد واژن همچنین می تواند ناشی از یک بیماری به نام دیسپارونیا باشد. این یک واژه پزشکی برای مقاربت دردناک است. این درد می تواند ناشی از روانکاری ناکافی در طی رابطه جنسی به خاطر تغییرات هورمونی و یا عدم تحریک جنسی باشد.
اما پاسخ خانم دکتر فاطمه ارشادی، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، در مورد علت درد واژن: " علل درد واژن متفاوت هست از شایعترین علل ان می توان به عفونتهای واژن یا واژینیت اشاره کرد‌ . عفونتهای دستگاه ادراری و مثانه نیز می تواند با انتشار درد به ناحیه تناسلی باعث احساس درد در واژن شود. در دوران یائسگی خشکی واژن می تواند باعث احساس سوزش و کشش و درد در این ناحیه شود. وجود برخی توده ها در دستگاه تناسلی اعم از رحم و دهانه رحم نیز می تواند با بروز درد در واژن همراه باشند‌".

چه کسی در معرض خطر درد واژینال قرار دارد؟
زنان در تمام سنین می توانند درد واژن را تجربه کنند. در برخی موارد، سابقه پزشکی شما ممکن است خطر را افزایش دهد. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، یائسگی یا هیسترکتومی ممکن است خطر ابتلا به درد واژینال را افزایش دهد. اگر سابقه درمان سرطان پستان دارید، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرید.
بعضی از داروها ممکن است خطر درد واژن را افزایش دهند. به عنوان مثال، استاتین ها داروهایی هستند که به کاهش کلسترول کمک می کنند. آنها باعث خشکی واژن می شوند. این خشکی می تواند به درد واژن منجر شود. افزایش سن نیز یک عامل خطر است. یائسگی باعث تغییرات در میزان هورمون و نازک شدن بافت واژن می شود. این مسئله بر روانکاری واژن تاثیر می گذارد و می تواند منجر به درد واژن شود.

درد واژن چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر درد مکرر و یا مداوم در واژن داشتید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند علت درد واژن را تشخیص دهد. احتمالا سابقه پزشکی بررسی می شود، معاینه فیزیکی انجام می شود و در صورت نیاز، یک یا چند آزمایش انجام می شود.
برای به دست آوردن سابقه پزشکی، پزشک در مورد سلامتی شما، از قبیل علائم شما، بیماری های تشخیصی، جراحی یا سایر عمل های پزشکی از شما سوال می کند. همچنین در مورد دارو یا مکمل هایی که مصرف می کند می پرسد. همچنین سوالاتی درمورد سلامت و عادت جنسی شما نیز پرسیده خواهد شد.
پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی در منطقه واژن انجام خواهد داد. در طول این آزمایش، پزشک نشانه های قرمزی، تورم، آسیب یا زخم را بررسی می کند. همچنین ممکن است به وسیله یک اپلیکاتور پنبه ای داخل ولو واژن و واژن را برای کنترل درد بررسی کند. اگر در معرض ولوودینیا باشید، هنگامیکه فشار وارد می شود، ممکن است درد شدیدی داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک نمونه ای از ترشحات واژن را برای بررسی بگیرد. اگر نمونه حاوی یک نوع غیر معمول باکتری، قارچ یا ویروس باشد، نشان میدهد عفونت باعث درد شما شده است.
اگر درد واژن شما شدید باشد یا پزشک مشکوک به یک بیماری جدی مانند سرطان دهانه رحم باشد، ممکن است توصیه کند آزمایشاتی انجام دهید. این آزمایشت می تواند شامل گرفتن نمونه هایی از بافت دهانه رحم برای تجزیه و تحلیل باشد. اگر پزشک معتقد باشد درد واژن شما دارای ریشه های روحی است، ممکن است شما را برای ارزیابی به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد.

درد واژن چگونه درمان می شود؟
برای تسکین درد واژن، پزشک سعی میکند علت اصلی آن را درمان کند. پزشک روشی چند مرحله ای را تجویز می کند. به عنوان مثال، ممکن است از بیهوشی موضعی یا داروهای خوراکی استفاده کند. در موارد نادر، ممکن است جراحی توصیه شود.
دارو
اگر عفونت باکتریایی یا قارچی داشته باشید، پزشک آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچی را برای درمان آن تجویز می کند. باید تمام قرص تجویز شده را مصرف کنید؛ حتی اگر علائم شما قبل از اینکه دوره درمان به پایان برساند برطرف شود. این کار احتمال بازگشت عفونت را کاهش میدهد. پزشک ممکن است از پماد موضعی مانند لیدوکائین استفاده کند. آنها می توانند ناحیه واژن را با پماد بی حس کنند. این کار می تواند به کاهش ناراحتی یا درد در طول مقاربت کمک کند.
کرم های استروئیدی موضعی همچنین ممکن است باعث کاهش تحریک، تورم و سوزش شوند. داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای یا ضد قارچ ها همچنین می تواند باعث کاهش درد مزمن شود.
عمل جراحی
در موارد نادر، پزشک ممکن است تزریق بیهوشی یا مسدودکننده های عصبی را توصیه کند که برای بی حس کردن مهبل (واژن) استفاده می شود. همچنین ممکن است جراحی را برای درمان ولوودینیا ، ولوو vestibulitis و یا سرطان دهانه رحم توصیه کنند.
مراقبت در منزل
برخی از درمان های خانگی و داروهای بدون نسخه ممکن است به کاهش درد واژن کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از پد عنبر سائل روی ناحیه واژن ممکن است تحریک را تسکین دهد. میتوانید این پدها را از داروخانه خریداری کنید. همچنین می توانید از پدهای پنبه قرار گرفته در عنبر سائل استفاده کنید.
برای از بین بردن درد بعد از ادرار کردن، می توانید محل را خوب بشویید و از آب ولرم بر روی ولوو استفاده کنید. این کار باعث کاهش تمیزی می شود.
برای از بین بردن یا جلوگیری از درد ناشی از رابطه جنسی، می توانید از روان کننده در طول مقاربت جنسی استفاده کنید.
برای کاهش خارش واژن، داروهای آنتی هیستامین ممکن است کمک کنند.

درمان های جایگزین
اگر درد واژن شما ناشی از عفونت مزمن ادراری (UTIs) باشد، مصرف مکمل های کلسیم سیترات می تواند به کاهش علائم دستگاه ادراری که موجب درد واژن می شود کمک کند. اجتناب از غذاهایی که حاوی اگزالات هستند نیز می توانند از پیشگیری از UTI ها موثر باشند. این غذاها شامل بامیه، ریواس، مغز گندم، بادام، بادام زمینی و پسته است. اما قبل از مصرف هر مکمل یا تغییر رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید.
منبع: سلامت بانوان اوما
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
سلام ببخشید من دختر ۱۴ ساله هستم ترشح از واژن ام میاد و کمی هم درد میکنه ایا من عفونت دارم اگر عفونت دارم میتونم از قرص میترونیدازول استفاده کنم؟
مدیر پایگاه این علائم نشانه عفونت هستند اما قبل از مصرف دارو بایستی به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید و دستور دارویی دریافت کنید 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار