استادیار گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این که هرگز خواب روزانه نمی‌تواند جبران استراحت و خواب شبانه باشد، اختلال در خواب افراد به دلیل شیفت‌های کاری شبانه را برای سلامت افراد به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن بسیار مخرب می داند.
کد خبر: ۷۷۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲ 09 September 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان دکتر مجید امتیازی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که سه عامل « خواب و بیداری » ، « حرکت و سکون » و « خوراکی و نوشیدنی » در سلامت زندگی افراد بیشترین اهمیت را دارد ، می گوید: رعایت کردن این عوامل نقش بسیار مهم و کارسازی در حفظ سلامتی افراد دارد.
وی نقص در خواب و بیداری را یکی از مهمترین حلقه‌های گمشده زندگی امروز جامعه می خواند و اضافه می کند: متاسفانه عدم رعایت نظم در خواب و بیداری می‌تواند مشکلات عملکردی بسیار جدی را برای افراد به همراه داشته باشد به طوری که شب زنده داری‌های بدون دلیل، خواب طولانی روزانه، عدم نظم در خواب و بیداری ، همگی عواملی هستند که می‌توانند باعث اختلال در سلامتی افراد شوند.
وی مهمترین تاثیر عامل خواب و بیداری را شامل حال فر زندان و اطفال عنوان می کند و در رابطه با مصداق این مسئله تصریح می کند: به عنوان مثال زمان ترشح هورمون رشد در بچه‌ها از ساعت ۱۰ شب و اوج ترشح آن ساعت ۲ بعد از نیمه شب است لذا هر چه فرزند کوچک ما به دلایل شایعی مانند تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و حتی بازی دیرتر بخوابد، در نهایت دچار نقص و اختلال در حوزه‌های مختلف رشدی خود می‌شود.
این متخصص طب ایرانی با تاکید بر این که هرگز خواب روزانه نمی‌تواند جبران استراحت و خواب شبانه باشد، تاکید می کند: خواب راحت در محیط مناسب با شرایطی مانند دما، مکان و حتی رنگ م ناسب مکان خواب و دور از دغدغه و سر و صدا ، نقش بسیار مهمی در حفظ و بازتوانی فرد دارد .
وی در رابطه با تاثیر بی‌خوابی و کم خوابی در شیفت‌های کاری شبانه برخی از مشاغل نیز می گوید: شیفت‌های کاری در برخی از سنین و مزاج‌ها می ‎ تواند نقش بسیار مخربی در ساختار سلامتی فرد داشته باشد به طوری که این شرایط تخریبی در افراد با سنین بالاتر و در زنان و در سنین رشد کودکان اثرات تخریبی شدیدتری نیز در بردارد .
امتیازی ا دامه می دهد: در صورت وجود شرایط خاصی که امکان تعدیل شرایط برای فرد وجود ندارد، باید با استفاده از رژیم‌های خاص خوراکی، برنامه‌ریزی مناسب برای خواب و استراحت، میزان آسیب ناشی از این بی‌خوابی‌ها یا بی‌نظمی در خواب و استراحت را تا حدود زیادی کنترل کرد.
این عضو هیات عالمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که داشتن فعالیت مناسب و مرتبط بدنی و ورزشی مناسب و مداوم نکته مهم بعدی در حفظ و ارتقای سلامتی افراد است، اظهار می کند: این فعالیت ها نباید منجر به ایجاد فشاری خارج از قاعده‌ به بدن شود.
وی در این مورد ابراز می کند: البته انجام ورزش‌های سنگین و بدنسازی و موارد مشابه دیگر در طولانی مدت نیز می‌تواند باعث آسیب به بدن شود .
امتیازی در پایان نیز تاکید می کند : انجام ورزش‌های بدنسازی به طور خاص در مورد بانوان باید با احتیاط و تذکر بسیار همراه باشد ولی در عین حال بهترین نوع ورزش، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری متناسب با شرایط و مزاج بدنی افراد است چرا که ورزشی برای فرد خوب است که فرد بتواند تا آخر عمر آن را تاحدودی انجام دهد .
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار