کد خبر: ۷۸۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱ 15 September 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همایش سراسری دفاتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی برگزار شد.

در این همایش حیدری مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت اظهار کرد: ارتقاء نظام جامع پاسخگویی به شکایات، ارتقاء سلامت و کاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و افزایش سرانه آموزش های ویژه مدیران و کارکنان چهار هدف برنامه عملیاتی بازرسی در ستاد وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: این برنامه عملیاتی مشتمل بر ۱۰ برنامه و ۵۷ فعالیت است و اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌ایم. در استان تهران عملکرد مراکز جراحی محدود را در استان تهران مورد پایش قرار دادیم. تاکنون ۱۱۵ کلینیک ترک اعتیاد MMT را در استان تهران بازرسی کردیم و در مراحل بعدی بازدید و پایش آزمایشگاه های استان تهران را در دستور کار داریم.

حیدری با بیان اینکه بحث حقوق شهروندی در حوزه سلامت پس از مصوبه ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به اینکه منشور حقوق شهروندی در سال ۹۵ مصوب شد و به امضای ریاست جمهوری رسید، پیوست حقوق شهروندی در سلامت تدوین و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مانند شیراز و کرمان اجرایی شد و سامانه حقوق شهروندی شکل گرفت؛ در حال حاضر در ۱۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به صورت پایلوت در حال اجرا شدن است.

پاسخگویی مناسبی در سامانه ١٩٠ نداریم

او به عملکرد سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل برخی مسائل دارویی پس از تحریم‌ها در سامانه ۱۹۰ مشکلاتی به وجود آمد. طبق بررسی‌ها پاسخگویی مناسبی در سامانه ١٩٠ در حوزه دارو به مردم نداریم زیرا دسترسی به داروخانه ها یا شرکت های دارویی به خوبی میسر نبوده است؛ برنامه ریزی کردیم تا به سامانه اچ ای ایکس داروخانه ها متصل شویم و وضعیت دارو را به طور شفاف به مردم اطلاع رسانی کنیم .

ایجاد سامانه جدید برای رسیدگی به شکایات در حوزه دارو

حیدری با بیان اینکه به دنبال ایجاد سامانه جدید برای رسیدگی به شکایات مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هستیم، گفت: پارسال بیش از ۳۶ هزار شکایت در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت ثبت شده که ۲۳ هزار و ۹۷۵ شکایت مربوط به حوزه درمان، ۴ هزار و ۹۸۰ شکایت از اورژانس پیش‌بیمارستانی، ۳ هزار ۷۳۱ شکایت از مراکز خدمات شهری و روستایی و ۳ هزار و ۴۷۷ شکایت مرتبط با تعرفه‌های پزشکی بوده است و دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز به ترتیب بیشترین آمار شکایت را داشته‌اند.

او ادامه داد: بیشترین شکایت درمانی در سال ۹۷ مربوط به برخورد پزشکان و کادر درمان با بیماران بوده است، درتلاشیم تا بتوانیم این مسئله را رفع کنیم.پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانیدحیدری با اشاره به تخلف ارجاع بیماران به خارج بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی تصریح کرد: بیشترین شکایت مربوط به ارجاع بیماران برای تهیه در این حوزه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مشهد، گیلان، شیراز و اصفهان بوده است و این تخلف نباید صورت گیرد این موضوع مورد تاکید وزیر بهداشت است.

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت وزارت بهداشت بیان کرد: کمترین شکایت در حوزه بهداشت و درمان مربوط به سه دانشگاه گراش، سراب و رفسنجان و بیشترین شکایات مربوط به سه دانشگاه ایران، شهید بهشتی و تهران بوده است.

حیدری با اشاره به آمار شکایات در سه ماهه نخست سال ۹۸ به سامانه ۱۹۰ گفت: در مجموع ۶۲ هزار و ۳۷۱ شکایت در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت ثبت شده که ۲۳ هزار و ۲۹۱ مورد مربوط به درمان، ۱۳ هزار و ۸۱۹ شکایت در حوزه دارو، ۹ هزار و ۲۱۴ شکایت در حوزه بهداشت، ۴ هزار و ۱۱۴ شکایت در حوزه تعرفه و ۹ هزار و ۲۶۸ شکایت در سایر حوزه‌ها، ۲ هزار و ۳۴۰ شکایت در حوزه اورژانس بوده است.

او اظهار کرد:‌در سال ۹۸ فعالیت افراد فاقد صلاحیت در امور درمان مهم‌ترین شکایت مردم در حوزه درمان بوده و در جایگاه دوم نحوه برخورد پزشکان، پرستاران و کادر درمان قرار دارد.

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت وزارت بهداشت تصریح کرد: در سه ماهه اول سال ۹۸ در اجرای دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان بیشترین شکایت از دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی بوده، اما تعداد شکایت‌ها نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

حیدری گفت: در گروه بهداشت محیط، بیشترین شکایت مربوط به بهداشت مواد غذایی است و در حوزه صنفی ۳۳ درصد شکایت‌ها مربوط به دفع غیر بهداشتی فاضلاب و پسماند و ۱۵ درصد مربوط به نانوایی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها بوده است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار