مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران؛
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید، این سد، آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
کد خبر: ۷۸۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱ 17 September 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان، اکبر خدری مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: براساس برنامه ریزی قرار است ۱۷میلیون متر مکعب آب سد کوثر تا آغاز فصل بارندگی ها رها شود.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران بیان کرد: در صورتی که رهاسازی نشدن آب در زمان لازم امکان سرریز سد و خسارت بسیار به روستاهای اطراف به ویژه روستای خیرآباد وارد می کند.
خدری توضیح داد: رهاسازی آب در چند روز آینده با اطلاع رسانی قبلی و هماهنگی با مردم منطقه و مسئولان انجام خواهد شد.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۳ میلیون متر مکعب از آب سد کوثر رهاسازی برای مدیریت رهاسازی شده است.
خدری با اشاره به اینکه ظرفیت مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است اظهار داشت: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۲۷ میلیون متر مکعب است.
خدری اظهار داشت: ۷۷۸میلیمتر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۲ متر است.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از ۱۴۳ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان های جنوبی کشور رها شده است.
وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی  را ۴۰میلیون  و آب صنعتی در سال آبی جاری را ۳.۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد.
خدری همچنین از رهاسازی ۸۰میلیون متر مکعب آب سد کوثر برای مصارف زیست محیطی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون خبر داد.
وی همچنین از انجام مرحله نخست تعمیرات اساسی برخی تجهیزات سدکوثر با استفاده از توان نیروها و منابع مالی داخلی در تابستان امسال خبر داد.
خدری عنوان کرد: ۳۰ میلیارد ریال نیز برای مرمت و تعمیر سدکوثر در سال جاری تصویب شده است.
وی با یادآوری خسارت سیل فروردین امسال به برخی تجهیزات به ویژه شیرآلات گفت: با جذب این اعتبار کار تعمیر این تجهیزات انجام خواهد شد.
آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.
وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.
در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.
نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است. با بهره برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.
سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار