شهر رویدر از توابع شهرستان بندر خمیر استان هرمزگان با بیش از ۷ هزار نفر جمعیت در معرض خطر ریزش کوه و رانش زمین قراردارد.
کد خبر: ۷۸۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 26 September 2019

تابناک هرمزگان، محمد امیرمحمدی؛ ۲۰۰خانوار رویدری در خانه‌های سنگی و گلی چسبیده به "کوه رَخ" این شهر زندگی می‌کنند. این کوه آماده ریزش تخته سنگ‌هایی با بیش از ۵۰ تن وزن روی خانه هاست.
رشته کوه رخ عمود بر بخشی از شهر است و امکان مقاوم سازی و رهاسازی تخته سنگ‌ها وجود ندارد.

سایه ترس بر سر مردم رویدر

۶۰ سال پیش عده‌ای از ساکنان بی بضاعت و تهیدست شهر رویدر خانه‌های خود را در امتداد صخره‌های عظیم سنگی کوه رَخ ساختند و وارثان آن‌ها نیز به علت فقر و تنگدستی قادر به تغییرمکان محل سکونت آبا و اجدادی خود نبوده‌اند و همواره در معرض حوادث ناشی از ریزش صخره‌های سنگی بزرگ قرار دارند.
این تخته سنگ‌ها در مواقع زلزله و بارندگی بصورت مقطعی ریزش می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر رویدر می‌گوید: سالانه بیش از ۶ زمین لرزه در این شهر رخ می‌دهد و زمین لرزه‌های بندرعباس و بندرخمیر نیز در این شهر احساس می‌شود.
عبدالسلام جمالی می‌افزاید: سال ۸۵ زلزله‌ای به بزرگی ۵ و ۸ دهم ریشتر خسارت فراوان به خانه‌های مسکونی وارد کرد و به مجروح شدن چند نفر منجر شد.
جمالی با اشاره به اینکه رگبار‌های تابستانی سیل آسا در رویدر بیشتر اوقات موجب رانش زمین می‌شود می‌گوید: رانش کوه چند سال پیش موجب مرگ یک نفر در این شهر شده است.
به گفته وی در زمان بارش‌ها اهالی منازل پای کوه رخ در سالن‌های ورزشی اسکان داده می‌شود و پس از رفع خطر دوباره به خانه‌هایشان باز می‌گردند.
احساس خطر زمانی بیشتر احساس می‌شود که نگاهی به وضعیت زمین لرزه‌ها در هرمزگان بیندازیم.
بیش از ۳۰ گسل فرعی، غرب تا شرق هرمزگان را دربرگرفته است.
صفا ایسینی مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان می‌گوید: تقاطع دو گسل مکران و زاگرس موجب لرزه خیزی هرمزگان شده است.
از ابتدای امسال بیش از ۱۲۰ زمین لرزه بالای ۴ ریشتر در هرمزگان رخ داده است و به علت گنبد‌های نمکی و ساختار زمین شناسی سست در استان همواره شدت تخریب زلزله‌ها بالا می‌رود. شهر رویدر نیز در روی یکی از گسل‌های خطرناک زلزله قرار دارد.
غلام زاده استاد زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان می‌گوید: شهر رویدر در غرب استان هرمزگان بر روی گسل فعال زاگرس قرار دارد و همانند سایر شهر‌های استان در خطر وقوع زمین لرزه‌های بزرگ است به گونه‌ای که در سال‌های ۹۰ و ۸۹ شاهد وقوع زمین لرزه‌های بزرگی در مقیاس چهار و ۷ دهم ریشتری در بخش رویدر بوده‌ایم.
از ابتدای سال تا کنون ۵ زلزله با قدرت ۳ ریشترشهر رویدر را لرزانده است.
زلزله‌هایی که کانونش شهر فین و بندر خمیر است نیز رویدر را می‌لرزاند.
مردم رویدر سالها در سایه ترس زیسته‌اند و هر روز حادثه‌ای در گوشه و کنار ایران می‌شنوند ترس وجودشان را می‌گیرد.
رضا شهروند رویدری می‌گوید: همه هرمزگانی‌ها از زلزله وحشت دارند، اما ما رویدری‌ها هر شب از ترس اینکه صبح دیگر بیدار نشویم کابوس می‌بینیم.
خانم رئوفی یک شهروند دیگر رویدری هم می‌گوید: از آسمان ابری می‌ترسیم. دعا می‌کنیم باران نیاید تا سنگی از کوه بر سرمان نیفتد. در حالیکه به علت خشکسالی نیازمند بارانیم.
معاون عمرانی استانداری هرمزگان و نایب رئیس شورای هماهنگی مدیریت استان هرمزگان می‌گوید: نوع بافت شهر رویدر چه از نظر شهری و چه از نظر زمین شناسی مشکلاتی دارد.
رضا مدرس می‌افزاید: این شهر در دره‌ای قرار گرفته که در یک سمت محل عبور آب است و در سمت دیگرش شیبی قرار دارد که مستعد ریزش سنگ است.
وی ادامه می‌دهد: خانه‌های شهر رویدر در ارتفاع کوه یا پای شیب قرار گرفته اند.

راهکار؛ فرار یا قرار


مدیریت بحران کشور راهکار را جابجایی این خانوار‌ها و انتقال آن‌ها به مکان امن اعلام کرده است. پیشنهادی که بیش از ۷ سال از اعلام ان می‌گذرد.
پیشنهادی که با استقبال مردم همراه نبوده است و تنها ۱۰ خانوار از ۱۰۰ خانوار با این طرح همراهی کرده‌اند.
شهاب حسینی معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان می‌گوید: زمین رایگان به خانوار‌ها تحویل داده شده، اما استقبالی صورت نگرفته است.
وی می‌افزاید: این بنیاد همچنین آماده ارائه تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای ساخت خانه‌های جدید دارد.
روشن است که کار‌های پیشگیرانه هزینه و تلفات کمتری دارد و با توجه به زلزله خیز بودن منطقه این مهم باید هر چه سریعتر صورت گیرد و مسئولان استان باید این امر را در اولویت کاری خود قرار دهند.
شهرداری رویدر در اقدامی پیش گیرانه حریم ۶۰ متری از کوه برای جلوگیری از ادامه ساخت و ساز‌ها در نظر گرفته است.
بی شک زلزله خیز بودن منطقه، ناپایداری کوه، رانش زمین در هنگام بارندگی و جدا شدن تخته سنگ‌ها و سقوط آن بر روی منازل باعث بروز تلفات جانی و مالی به شهروندان شده و در صورت تداوم بی توجهی ها، فاجعه انسانی در پیش خواهد بود.
طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز پس از ۷ سال به علت بضاعت کم، توان پرداخت مردم بی نتیجه مانده است.
رحمان شهروند رویدری که زندگی خود را با کارگری می‌گذراند می‌گوید: زندگی روزمره خانواده‌ام را با سختی می‌گذرانم پس چطور می‌توانم پول ساخت منزل جدیدی را پرداخت کنم؟!
شهردار رویدر می‌گوید: طرح جدیدی برای جابه جایی مردم از دامنه کوه رخ اجرا شده است و به نظر میرسد با استقبال مردم همراه شود.
جعفری می‌افزاد: در این طرح شهرداری خانه‌های مردم رابا قیمت کارشناسی از آن‌ها خریداری می‌کند و زمین رایگان نیز به آن‌ها تحویل می‌دهد.
وی می‌گوید: تاکنون خانه‌های ۲۰ نفر خریداری شده است و با این پول می‌توانند خانه‌های جدید و امن بسازند و با ادامه این طرح تا پایان سال ۹۹ همه این خانوار‌ها جابه جا می‌شوند.
آنچه اجرای این طرح را سریع و با موفقیت اجرا میکند تأمین اعتبار برای شهرداری جوان و تازه تأسیس رویدر است و نیازه با مصوبه استانی در جلسه مدیریت بحران استاندرای این طرح تداوم یابد.
مسئولان لابد می‌دانند زندگی این ۷ هزار نفر رویدری به مویی بسته است؛ و آنچه درمدیریت بحران مهم است مدیریت بحران قبل از وقوع آن است.

انتهای پیام/*

برچسب ها: رویدر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار