آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنگام خواب، دستانتان بی‌حس می‌شود؟ آیا تاکنون با احساس غیرمنتظره‌ای در دستانتان به طور ناگهانی از خواب بیدار شده‌اید؟ آیا دستانتان چندین بار در شب بی‌حس می‌شود و شما را با احساس بدی از خواب بیدار می‌کند؟ اگر چنین است، ادامه مطلب را بخوانید!
کد خبر: ۷۸۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ 24 September 2019

خوابیدن در وضعیت بد مثلاً زمانی که دستتان زیرتان می‌ماند و تحت‌فشار قرار می‌گیرد می‌تواند یکی از ساده‌ترین دلایل گرفتگی یا بی‌حسی در دست‌ها باشد که خیلی زود بعد از بیدار شدن این مشکل رفع می‌شود. اما موارد دیگری هم وجود دارد که در آن‌ها این احساس بی‌حسی و به خواب رفتن دست‌ها هیچ ارتباطی با موقعیت شما ندارد. این احساس ناخوشایند را گاهی اوقات ممکن است در مناطق دیگر مانند پاها یا ران‌هایتان نیز احساس کنید. بیایید نگاهی به دلایل بی‌حسی و گزگز شدن دست‌ها بیندازیم.

 

دلایل به خواب رفتن دست‌ها

 

ندروم تونل کارپال
سندروم تونل کارپال بدون شک شایع‌ترین علت ایجاد این مشکل است. سه انگشت اصلی شست، اشاره و میانی بیشترین تأثیر را از سندرم تونل کارپال می‌پذیرند. این مشکل در اثر فشرده شدن عصب مدیان ایجاد می‌شود، یک نوروپاتی محیطی که به مچ دست فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد علائمی مانند درد، مشکل در حرکت، کاهش حساسیت و بی‌حسی می‌شود و افراد بیشتر در شب از این علائم رنج می‌برند.

اگر به طور کاملاً ناگهانی دچار بی‌حسی و خواب رفتن دست‌هایتان شُدید به ویژه هنگامی که با ضعف یا فلج شدن، مشکل در صحبت کردن و یا سردرد شدید و ناگهانی همراه بود خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این‌ها علائم بالقوه یک وضعیت اورژانس پزشکی یعنی سکته مغزی است

 

کار زیاد در طول روز

بعضی اوقات مچ دست خسته می‌شود. کارهای دستی مانند تایپ کردن زیاد با رایانه، استفاده از قیچی، ابزار و خیاطیِ زیاد می‌تواند به اعصاب دست آسیب برساند. خم و راست کردن بیش از حد این ناحیه به آن فشار اضافی وارد می‌کند و باعث می‌شود افراد هنگام شب که دیگر حرکت نمی‌کنند و فشار از روی اعصاب و تاندون‌ها کاملا برداشته می‌شود، احساس بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در ناحیه‌ی دست‌ها را تجربه کنند.

 

احتباس مایعات

وجود چند کیلو اضافه وزن، ورزش نکردن و یا داشتن یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به دلیل احتباس مایعات باعث تورم در دست و پا شود. سوزن سوزن شدن دست‌ها همیشه در شب شدیدتر است. در طول شب، خون به آن اندازه جریان ندارد، بنابراین فشاری ایجاد می‌کند که منجر به این ناراحتی می‌شود.

 

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 برای عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی مرکزی، سنتز DNA و ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است. اغلب اوقات، رژیم غذایی نامناسب منجر به کمبود ویتامین‌های گروه B می‌شود. این کمبود ویتامینی عواقب زیادی به همراه دارد. خستگی، خواب‌آلودگی، رنگ‌پریدگی پوست، تاکیکاردی و بی‌حسی دست و پاها مشخصه کمبود ویتامین B12 است.

 

نشانگان خروجی قفسه سینه

نشانگان خروجی قفسه سینه یا سندرم توراسیک اوت لت (TOS) مجموعه‌ای از اختلالات است که به دلیل تحریک، آسیب یا فشرده شدن اعصاب یا رگ‌های خونی در ناحیه زیر گردن و بالای قفسه سینه به وجود می‌آید. بی‌حسی در ناحیه ساعد، دست و انگشتان از علائم شایع فشرده شدن عصب است که می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت‌هایی از گردن، شانه، بازو یا دست شما شود.

 

دیابت

همان‌طور که می‌دانید دیابت یک بیماری مزمن است که باعث افزایش قند خون می‌شود. دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما یا به طور مؤثر به انسولین پاسخ نمی‌دهد یا به اندازه کافی آن را تولید نمی‌کند.
تقریباً نیمی از کل مبتلایان به دیابت نوعی آسیب عصبی دارند، از جمله نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپال که می‌توانند باعث درد، بی‌حسی و ضعف در دستانشان شود.

شیمی‌درمانی و برخی داروها

شیمی‌درمانی و برخی داروها می‌توانند به اعصاب محیطی آسیب برسانند. مطالعات نشان می‌دهد که نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی 30 تا 68 درصد از افراد تحت معالجه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سایر داروهای شناخته شده که ممکن است موجب نوروپاتی محیطی شوند عبارت‌اند از ضدتشنج‌ها، برخی داروهای قلب و کاهش‌دهنده فشارخون و برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مترونیدازول و فلوروکینولون.

دیگر بیماری‌ها و شرایطی که موجب بی‌حسی دست‌ها می‌شود:
- روماتیسم مفصلی
- بیماری ‌ام اس
-لوپوس
- بیماری لایم
- اچ آی وی و ایدز
- سفلیس
- سندرم شوگرن
- کم کاری تیروئید
- سندرم گیلن باره
- پدیده رینود
- کیست گانگلیون
- مصرف الکل
بیشتر بخوانید
سوزن سوزن شدن دست و پا

توصیه‌های درمانی هنگام بی‌حس شدن دست‌ها
قبل از اینکه بخوابید، یک قاشق غذاخوری روغن کتان بخورید. طبق مطالعات متعددی، روغن بزرک یک ضدالتهاب مؤثر است که بر روی اندام‌های انتهایی عمل کرده و احساس بی‌حسی در دست‌ها را کاهش می‌دهد.

دستانتان را در روشویی در آب غوطه‌ور کنید. افزودن چند قالب کوچک یخ باعث می‌شود این کار مؤثرتر باشد. قرار دادن دست‌ها در آب خنک باعث تسکین فشار و التهاب اطراف اعصاب و کاهش درد می‌شود. این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و اثر آن را ببینید!

 

مصرف نمک و نوشیدنی‌های اسیدی را کاهش دهید. این محصولات التهاب و درد را بدتر می‌کنند.

بدنتان را به خوبی هیدراته نگه دارید. حداقل روزانه دو لیتر آب بنوشید. آب برخی سبزیجات مدر بوده و به پاکسازی بدنتان کمک می‌کنند به این ترتیب هم بدنتان هیدراته می‌شود و هم از این طریق از احتباس مایعات جلوگیری می‌کنید. به عنوان مثال مقداری کنگرفرنگی را در آب بجوشانید، مخلوط را صاف کنید و سپس آن را با آب نصف لیمو مخلوط کنید.

این مهم است که ویتامین B را در رژیم غذایی خود وارد کنید. ماهی تن، سیب‌زمینی‌ها، موز و سایر سبزیجات سبز برگ دارای این ویتامین ضروری هستند. علاوه بر این، شما می‌توانید با نظر پزشک از مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی سالم برای غنی‌سازی رژیم خود استفاده کنید. با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب و مکمل‌های حاوی آن، ممکن است شب‌ها دیگر احساس بی‌حسی در دست‌ها را تجربه نکنید.

در صورت لزوم مچ‌بند ببینید. اگر کارهای دستی زیادی انجام می‌دهید که شما را به مدت چند ساعت مجبور به استفاده از دست و مچتان می‌کند، از مچ‌بند کشی استفاده کنید. این مچ‌بندها فشار کافی برای محافظت از اعصاب و مفاصلتان را فراهم خواهند کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر بی‌حسی دستتان ادامه‌دار است و با تغییر موقعیتتان بهبود نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید.
اگر به طور کاملاً ناگهانی دچار بی‌حسی و خواب رفتن دست‌هایتان شُدید به ویژه هنگامی که با ضعف یا فلج، مشکل در صحبت کردن و یا سردرد شدید و ناگهانی همراه بود خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این‌ها علائم بالقوه یک وضعیت اورژانس پزشکی مانند سکته مغزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار