در هفته گذشته موضوع فروش صندلی‌های دانشگاه‌ها مخصوصا در دانشگاه علوم پزشکی به یکی از مسائل پربحث جامعه تبدیل شد و زمانی‌که توئیت سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان که این روزها سردمدار مبارزه با فساد و مافیا در حوزه دارو و درمان است، منتشر شد این خبر رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.
کد خبر: ۷۸۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳ 29 September 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، در آن توئیت سعید نمکی با حفظ مواضع خود در مقابله با جریان های فساد در حوزه کنکور پزشکی نوشت: «سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو دستور برخورد با جریان های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. تاکنون نتایج مهمی حاصل شده و به‌زودی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد». چند روز قبل از این خبر وزیر بهداشت، یک دانشجوی قلابی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستگیر شد و این دختر که وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار است با انتشار پستی در فضای مجازی مدام مسئول مربوطه در دانشگاه شهید بهشتی را تهدید به افشای اسنادی می‌کرد که حاکی از تقلبی نبودن او بوده و ادعا می‌کند رزومه معتبر علمی دارد و براساس همین رزومه او را در این دانشگاه پذیرفته‌اند، همچنین این فرد ادعا می‌کند ۲۰-۳۰ دانشجوی تقلبی را با اسم و رسم می‌شناسد که برای هر ترم ۵۰‌میلیون تومان به دانشگاه پولمی‌دهند.

سیدامیر محسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادعای دانشجوی قلابی را در کل تکذیب کرد و قصور حراست دانشگاه را در این رابطه تاثیر گذار دانست، اما در سال‌های گذشته نیز در دانشگاه آزاد چند نمونه از این اتفاق‌ها رخ داده بود. موضوعی که سال گذشته توسط مجید حسینی استاد دانشگاه تهران مطرح شد اما این ماجرا بدون پیگیری‌های جدی مغفول ماند. طبق اظهارات مجید حسینی ، فرزندان دیپلمات‌ها می‌توانند در دانشگاه‌های خارج از کشور بدون آزمون وارد و مشغول تحصیل شوند. همین افراد بعد از گذراندن 36 واحد طبق توافق‌نامه‌ای که وزارت بهداشت با دانشگاه مبدا منعقد کرده است، مجاز هستند که تحت عنوان دانشجوی خارجی از دانشگاه‌های خارجی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران منتقل و بقیه تحصیل را در داخل کشور انجام دهند. به گفته این استاد دانشگاه تهران؛ برخی از آقازاده‌ها با مبلغی در حدود هر ترم 20‌میلیون تومان یک صندلی پزشکی را اشغال می‌کنند؛ البته این مسأله درباره دانشجویان عادی اما ازخانواده پولدار هم صادق است. کسانی که از توانایی خوب مالی بهره‌مند هستند نیز می‌توانند به همین روش در یکی از دانشگاه‌های درجه چندم یکی از کشور‌های همسایه و نهایتا قبرس پذیرش شوند و بعد از گذراندن این 36 واحد تمام 600‌هزار نفر شرکت‌کننده در کنکور را دور بزنند و به‌عنوان مهمان ویژه در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوند. با این تفاوت که هزینه این افراد که از ژن‌های نیمه خوب هستند بالغ بر ترمی 100‌میلیون تومان خواهد بود که توسط وزارت بهداشت دریافت می‌شود. این اخبار در حالی منتشر می‌شود که طبق آمارها حدود 85‌درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه های پولی تحصیل می‌کنند. از این میزان خانواده‌های کم بضاعت یا حتی بی‌‌‌بضاعتی هستند که پرداخت شهریه برای آنها همچون دانشجویان مستعد، امکان‌پذیر نیست و تهیه آن به‌طور معمول بامشکلات بسیاری همراه می شود. در مقررات و ضوابط مالی دانشجویان آمده است: شهریه متغیر در هر سال تحصیلی بعد از ورود به میزان 10‌درصد نسبت به مبلغ سال قبل افزایش می‌یابد.

تبلیغات گسترده در فضای مجازی

با گشت و گذاری در فضای مجازی و اینستاگرام می‌توان چندین صفحه را دید که آگهی فروش صندلی‌های دانشگاه را منتشر کرده‌اند. آگهی‌هایی که در برخی از آنها عنوان شده افراد علاقه‌مند به تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند با پرداخت‌های‌میلیونی از 120 تا 350‌میلیون تومان در رشته‌های مختلف پزشکی (البته با ظرفیت محدود) اقدام به تحصیل کنند. معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص فعالیت سایت‌های پذیرش دانشجوی علوم پزشکی بدون کنکور در فضای مجازی گفت: تمام دانشجویان علوم پزشکی باید با گذراندن کنکور سراسری به ادامه تحصیل در رشته‌ةای علوم پزشکی بپردازند و مسلما هیچ ‌دانشجویی بدون کنکور پذیرفته نخواهد شد. علی مظاهری‌نژاد گفت : این دانشجویان از طریق سازمان سنجش به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شده و دانشگاه اقدام به پذیرش آنها می‌کند، دانشگاه هیچ ‌اختیاری ندارد که به‌صورت مستقل اقدام به پذیرش دانشجویان کند. این تبلیغات کاملا سودجویانه است، سال گذشته نیز عده‌ای اقدام به دریافت هزینه‌های کلان کرده بودند که به دام افتادند.

در انتظار مستندات هستیم

در این رابطه حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌گوید: ما هم اخباری در این رابطه شنیده‌ایم، ولی در انتظار ارائه مستندات در این رابطه هستیم. قبلا در دانشگاه‌های آزاد برخی از افراد صندلی‌های پزشکی را با پول در اختیار می‌گرفتند و بعد از جریانات اخیر که کنکور در این دانشگاه برچیده شد، این روند نیز متوقف گردید. اما امروز صندلی‌هایی خرید و فروش می‌شود که جای تأمل و بررسی دارد. متاسفانه این اخبار وجود دارد و حتی برخی از شرکت‌ها در این رابطه بورشور توزیع کرده‌اند و اگر این موضوع برای ما اثبات شود با مسئول مربوطه، رئیس دانشگاه و دانشجوی متخلف برخورد جدی از سوی مجلس خواهیم داشت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حتی انتشار این خبر در جامعه ابراز تاسف دارد که یکسری با پول و رابطه وارد دانشگاه شوند و عده‌ای به‌دلیل شرایط مالی نامناسب صندلی‌شان را به این افراد بدهند و اگر این اخبار تایید شود، اعتماد مردم به نظام سنجش زیر سوال می‌رود و به همین دلیل خیلی مهم است و این عدم اعتماد برای کشور لطمه جبران ناپذیری است و از جمله فسادهای بزرگی به حساب می‌آید که بتوان با آن مقابله کرد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار