علیرضا سهرابی به دنبال ایجاد یک موزه خصوصی برای نمایش آثاری است که همه آن‌ها را هنری می‌داند. سهرابی که اعلام می‌کند ۵۵۰ موزه خصوصی در کشور فعالیت می‌کند، می‌خواهد نخستین موزه خصوصی را در همدان راه‌اندازی کند. اما سال‌هاست به خاطر خلف وعده مسوولان موفق نشده به این مهم دست یابد. او حالا از رسانه‌ها می‌خواهد که با او همراه شوند تا این موزه خصوصی در همدان راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۷۸۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 30 September 2019
مجموعه‌دار پیشکسوت همدانی گفت: اگر موزه خصوصی در همدان راه‌اندازی شود، انقلاب بزرگ فرهنگی در همدان به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش فارس، سهرابی مجموعه‌دار پیشکسوت همدانی، تصمیم گرفت تا اصحاب رسانه را دور هم جمع کند و به برخی از سوالات مطرح شده در رسانه درباره فعالیت‌های خود پاسخ دهد.

سهرابی به دنبال ایجاد یک موزه خصوصی برای نمایش آثاری است که همه آن‌ها را هنری می‌داند. سهرابی که اعلام می‌کند ۵۵۰ موزه خصوصی در کشور فعالیت می‌کند، می‌خواهد نخستین موزه خصوصی را در همدان راه‌اندازی کند. اما سال‌هاست به خاطر خلف وعده مسوولان موفق نشده به این مهم دست یابد. او حالا از رسانه‌ها می‌خواهد که با او همراه شوند تا این موزه خصوصی در همدان راه‌اندازی شود.

افرادی هستند که او را کمک می‌کنند تا مجموعه خود را حفظ کند و بالاخره موزه را راه‌اندازی کند، سهرابی چنان به دنبال تحقق این مهم است که می‌گوید پیش از ترک دنیا این کار را به ثمر می‌رساند.

پیش از اینکه این مجموعه‌دار سخنان خود را مطرح کند، ایرج ملک‌محمدی دوست و همراهش توضیحاتی را آغاز می‌کند. ملک‌محمدی از روز‌های نخستی که ماجرای ایجاد موزه خصوصی مطرح می‌شود، سخنان خود را آغاز کرد: چهار سال قبل برای در میان گذاشتن مسأله ایجاد موزه به دیدار استاندار رفتیم تا این مجموعه گران‌بها را در همدان حفظ کنیم.

وی افزود: در استانداری اعضای شورای شهر همدان را ملاقات کردم و آنان پیشنهاد دادند مجموعه را با همکاری شهرداری ایجاد کنیم و در نهایت شورا نیز با حضور ۱۴ نفر ایجاد این موزه خصوصی را تصویب کرد.

ملک‌محمدی که بازنشسته شهرداری است تصریح کرد: شورای شهر پیشنهاد داد که خانه تاریخی پوستی‌زاده را برای این مسأله در نظر بگیرند و ما نیز این پیشنهاد را قبول کردیم.

وی با بیان اینکه پس از مدتی امور اداری و اجرایی متوقف ماند ادامه داد: مسأله را پیگیری کردیم و متوجه شدیم دوستان دغدغه‌های امنیتی دارند، به همین دلیل مسأله را در شورای تأمین استان مطرح و موافقت شورا نیز اخذ شد.

ملک‌محمدی خاطرنشان کرد: خانه پوستی‌زاده در منطقه‌ای است که سایت‌های میراث فرهنگی در آن وجود دارد، ضمن اینکه در نزدیکی یکی از مخزن‌های میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سه هدف عمده برای تشکیل این موزه دنبال می‌شود گفت: در درجه اول ما تلاش می‌کنیم این مجموعه از همدان خارج نشود، به استان دیگری نرود و یا در داخل کشور باقی بماند.

ملک‌محمدی با بیان اینکه مجموعه آثار آقای سهرابی را با چنگ و دندان حفظ کردیم اظهار کرد: تمام این اجناس یه صورت قانونی خریداری شده و مجموعه‌دار تصمیم گرفته که آن‌ها را در معرض دید عموم قرار دهد.

وی افزود: با راه‌اندازی این مجموعه محققان، دانشجویان و اساتید بسیاری می‌توانند به تحقیق بپردازند و باعث افزایش میزان ماندگاری مسافر در استان شوند.

پس از پایان توضیحات ابتدایی ملک‌محمدی، سهرابی به پاسخ سوالات خبرنگاران پرداخت، وی اظهار کرد: در همدان برای نخستین بار است که احداث یک موزه خصوصی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ اثر از مجموعه برای دریافت مهر اصالت تحویل اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است افزود: ۵۰ عدد از اجناس هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و ۴۰۰ مورد نیز تأیید شده است.

این مجموعه‌دار با اشاره به اینکه این مجموعه را به دلیل علاقه‌ام به هنر خریداری کردم و از آسایش خانواده‌ام گذشت کردم ادامه داد: در پاسپورت من ویزای شینگن وجود دارد، اما هرگز حاضر نشدم به خارج از کشور بروم.

وی با بیان اینکه کار غیر قانونی نمی‌کنم که نیاز به رانت داشته باشم خاطرنشان کرد: ۴۰ نفر از دوستداران هنر با من همراه هستند و به کمک آن‌ها از اتفاقات هنری حمایت می‌کنیم و عاشقانه کاری را که در پیش گرفتیم را ادامه می‌دهیم.

سهرابی با تأکید بر اینکه بستر قانونی برای موزه‌دار شدن مجموعه‌داران وجود دارد گفت: من سردمدار دفاع از حقوق مجموعه‌داران هستم و در این راه از پول گذشتم.

وی که برای احداث موزه تخصصی نسبت به ثبت یک موسسه هنری به نام «آرمان هنر هگمتان» اقدام کرده است اظهار کرد: از زمان افتتاح این موسسه از سال گذشته تاکنون ۸۵ برنامه هنری انجام شده است.

این مجموعه‌دار همدانی با بیان اینکه اگر پول داشتم بازهم برای هنر هزینه می‌کردم افزود: در قرارداد با شهرداری آمده که فروشگاهی برای حمایت از صنایع دستی استان و فروش محصولات هنری در مجموعه موزه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اصراری بر خانه پوستی‌زاده ندارم و این پیشنهاد شهرداری بود تصریح کرد: مجموعه ما از حدود ۴ هزار قطعه تشکیل شده است در حالی که خانه پوستی‌زاده ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه را می‌تواند در خود جای دهد.

سهرابی با تأکید بر اینکه این تابو را در همدان می‌شکنیم ادامه داد: من خود را اثبات کردم و اگر پولش را داشتم ساختمان را خودم می‌خریدم.

وی با بیان اینکه این مجموعه با همراهی خانواده‌ام تهیه شده است خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ میلیارد تومان تاکنون برای جمع آوری این مجموعه هزینه کردیم.

این مجموعه‌دار با اشاره به اینکه هرگز به دنبال عتیقه‌فروشی نبوده چراکه این مسأله یک مافیاست گفت: در سال ۱۳۸۶، ۱۲ میلیارد تومان از مجموعه من به سرقت رفت و در دبی به حراج گذاشته شد، اما دوباره کار را شروع کردم.

وی با بیان اینکه هنرمندان همدانی مدیون مجموعه ما هستند اظهار کرد: اگر این موزه در همدان راه‌اندازی شود، انقلاب بزرگ فرهنگی در همدان به وقوع می‌پیوندد.

سهرابی با اشاره به اینکه مالکیت ساختمان موزه در اختیار شهرداری باقی می‌ماند افزود: اجناس این مجموعه به ثبت رسیده و من می‌خواهم برای آیندگان باقی بماند.

وی تأکید کرد: از هر فکر بکر در همدان برای هنر حمایت می‌کنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار