یبوست یکی از مشکلات عمده سلامت است و به نظر می‌رسد که شیوع این بیماری در بانوان، افراد سالمند، افراد چاق و افراد با سطح اقتصادی-اجتماعی پایین، بالاتر است.
کد خبر: ۷۸۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 03 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد یبوست نقش دارند، اظهار کرد: کمبود فیبر در رژیم غذایی، پایین بودن انرژی و مایعات دریافتی روزنه، مصرف مکمل کلسیم و آهن، بی تحرکی، سوء مصرف مسهل‌ها و به تاخیر انداختن اجابت مزاج از جمله این عوامل هستند. بعضی بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید، سرطان، سندروم روده تحریک پذیر، انسداد مزمن روده و مشکلاتی از این قبیل نیز می‌توانند منجر به یبوست شوند.

او ادامه داد: برای پیشگیری و درمان یبوست توصیه می‌شود از منابع غذایی فیبر شامل میوه، سبزی ها، غلات دارای سبوس مانند نان سبوس دار و برنج قهوه ای، حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود استفاده شود.

فاطمه نوری پور تصریح کرد: میوه‌هایی مانند گلابی، کیوی، توت، انگور، میوه‌های خشک مانند آلو و انجیر، همچنین آب آلو، آب سیب و آب انگور توصیه می‌شود و مصرف روغن زیتون نیز مفید است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: سالاد و سبزی‌های خام و پخته مانند کاهو، کرفس، سبزی خورش، اسفناج، بروکلی، گوجه فرنگی و خیار نیز در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها باید مصرف شوند. افرادی که به میزان کافی غذا‌های دارای فیبر دریافت نمی‌کنند، باید به غذا‌های خود سبوس اضافه کرده یا مکمل فیبر مصرف کنند. همچنین باید از مصرف زیاد غذا‌هایی که فیبر نداشته یا فیبر کمی دارند مانند فست فودها، چیپس، ماکارونی، برنج سفید، نان‌های بدون سبوس، سیب زمینی، بسکویت و موز پرهیز شود.

او تصریح کرد: ترکیبات دارای فیبر به افزایش حجم مدفوع و نرم‌تر کردن آن کمک می‌کنند. البته در بعضی بیماری‌ها رژیم پرفیبر کارگشا نبوده و تحت نظر پزشک نیاز به مصرف مسهل است. افرادی که یک رژیم غذایی کم فیبر دارند، در ابتدا با افزودن فیبر به رژیم غذایی خود ممکن است دچار ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ شوند که این مشکل ظرف چهار تا پنج روز بهبود می‌یابد. البته افزودن فیبر به رژیم غذایی باید به صورت تدریجی باشد تا مشکلی ایجاد نشود. مصرف ترکیبات پری بیوتیک مانند ماست پری بیوتیک نیز مفید است.

فاطمه نوری پور بیان کرد: مورد مهم دیگری که باید در کنار یک رژیم غذایی پرفیبر رعایت شود، مصرف مایعات کافی به میزان دست کم هشت لیوان در روز است. مصرف مایعات گرم به فاصله کمی قبل از وعده‌های غذایی نیز کمک کننده است. کسانی که مکمل کلسیم مصرف می‌کنند باید برای پیشگیری از یبوست این قرص را با یک لیوان پر آب میل کنند.

او با بیان اینکه علاوه بر این‌ها افرادی که دچار یبوست می‌شوند، باید به محض احساس دفع اجابت مزاج کنند، افزود: عامل مهم دیگری که در پیشگیری و بهبود یبوست نقش دارد، انجام فعالیت بدنی و ورزش است، بنابراین افزایش تحرک بدنی همچون پیاده روی روزانه مفید است.

برچسب ها: تغذیه ، یبوست ، رژیم غذایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار