ماجرای ابتلای اهالی روستای چنارمحمودی لردگان جنجال ساز شده و برخی مسئولان از وجود دست های پشت پرده و ضد انقلاب در ماجرا خبر دادند.
کد خبر: ۷۸۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ 07 October 2019

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش بود که خبر ابتلای اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان چهارمحال و بختیاری به ایدز در رسانه ها خبرساز شد، موضوعی که ابتلای اهالی روستای چنارمحمودی به ایدز را به سر تیتر رسانه‌های داخلی و حتی رسانه‌های معاند خارجی تبدیل کرد و بار دیگر برخی رسانه های معاند دست مایه ای برای تخریب و اغتشاش پیدا کردند.

سناریوی تکراری ابتلای به ایدز با سرنگ آلوده  یا تست قند خون

ماجرا پس از انتشار یک فیلم و اعتراض اهالی روستا در مقابل فرمانداری شد، خبر به سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا کرد و آمار و ارقام های تکان دهنده از ابتلای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به بیماری ایدز خبر می دادند، سناریوی تکراری ابتلای به ایدز با سرنگ آلوده  یا تست قند خون باز هم مطرح شده بود، این بار چندمی است که در فضای مجازی ابتلا به ایدز با تست قند خون در درب منازل و تخریب نیروهای زحمتکش بهداشتی مطرح می شود.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

 به گفته اهالی روستا در فیلم‌های منتشر شده علت ابتلای به بیماری تست قند خون یا سرنگ آلوده برای آزمایش در مرکز بهداشت بوده است، اما ساعتی نگذشته بود که مسئولان بهداشتی کشور نسبت به موضوع واکنش نشان دادند و محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خبر ابتلای ۳۰۰ روستایی به ایدز بر اثر استفاده از سنگ آلوده یا آزمایش قندخون را تکذیب کرد.

گویا بیان کرد: تنها شماری از روستاییان به ویروس HIV  مبتلا شده اند و به دلیل محرمانگی ما نمی توانیم راه انتقال ویروس و ابتلای این افراد به HIV  را بیان کنیم چرا که اطلاعات سلامت مردم محرمانه است.

محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان علت ابتلای اهالی روستای چنار محمودی را در اثرمصرف سرنگ مشترک معتادان تزریقی و مسائل جنسی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حوزه بیماریابی در کل کشور ضعیف هستیم و ۴۲ درصد جمعیت کشور را برای بیماریابی تشویق کرده ایم، اما در این روستا حساسیت به وجود آمده است و مردم برای آزمایش این بیماری اقدام کرده اند.

بر اساس اطلاعات منابع علمی اگر سرنگ آلوده به ویروس اچ آی وی به دست کسی فرو رود احتمال ابتلای به بیماری بیش از سه دهم درصد نیست و متخصصان اذعان دارند که با یک سرنگ آلوده نمی توان افراد به تعداد انگشتان یک دست را به این بیماری آلوده کرد همچنین به گفته مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت آزمایش ها نشان می دهد که نشان می دهد شماری از اهالی روستای چنار محمودی بیش از ۷ تا ۱۰ سال است که به این بیماری مبتلا شده اند.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

ماجرای دستگیری بهورز خانه بهداشت و واکنش وزیر بهداشت

اما با اعتراضات مردم کارشناس بهداشت خانه بهداشت روستای چنار محمودی در لردگان بازداشت شد و وزیر بهداشت نسبت به موضوع واکنش نشان داد و درخواست اعداه حیثیت از کارشناس بهداشت و آزادی او را خواستار شد و اذعان داشت که با ورود یکی از مقامات قضائی استان چهارمحال و بختیاری به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده موجب بازداشت نیروی بهداشتی شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: جای تاسف است در شرایط سخت جنگ اقتصادی که همکاران اینجانب شبانه روز و بی وقفه در تلاش اند تا در دورترین نقاط کشور با خدمت رسانی در زمینه‌های پیشگیری، درمان و توانبخشی از خانه‌های بهداشت تا مراکز اورژانس، از اتاق‌های عمل تا داروخانه‌ها با تمام وجود و با از خودگذشتگی در خدمت مردم باشند و جایگاه کشورمان را در این شرایط سخت به رتبه اول در منطقه ارتقاء دهند با عملکردی ناشیانه این گونه حرمت اینان و نهایتا" نظام ارائه خدمت جمهوری اسلامی ایران بی عزت می‌شود.


حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

دست های پشت پرده و ضد انقلاب در پس ماجرای لردگان

جنجال ها در فضای مجازی و حقیقی همچنان ادامه داشت تا جایی که برخی افراد به خانه بهداشت و فرمانداری حمله کردند اما در این میان برخی دشمنان ضد انقلاب نیز سوء استفاده و به موضوع ورود و آشوب و تخریب را دستمایه کار کردند، به گفته مردم کسانی که روز شنبه در لردگان دست به آشوب زدند از اهالی روستا نبودند و در نهایت استاندار چهارمحال و بختیاری دست فرزند یکی از افراد ضد انقلاب خارج نشین در ماجرای اعتراضات لردگان را رو کرد و از بازداشت او خبر داد.

جهانپور نیز پس از انتشار فیلم در فضای مجازی از دست های پشت پرده سخن گفته بود.

وهاب زاده مشاور رسانه ای وزیر بهداشت نیز به دلیل جنجال ها در توئیتی اعلام کرد، قرار بود پس از بسیج ملی پیشگیر و کنترل فشارخون، بسیج ملی پیشگیری و کنترل دیابت را راه بیندازیم امیدوارم که موضوع از روی قصد و غرض نبوده باشد.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

تشخیص و درمان مبتلایان به ایدز در لردگان به کجا رسید؟

درشرایطی که جو روانی در منطقه لردگان حاکم شده است توجه به سلامت مردم و پیگیری روند درمان مثل آب بر آتش می ماند و مهمترین موضوع توجه به درمان مبتلایان و آموزش راه های پیشگیری به اعضای خانواده بیماران است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین و مهمترین دغدغه من به عنوان وزیر بهداشت کشور، جریان چنار محمودی است، گفت: اساسی ترین و مهمترین اقدام در حال حاضر  درمان و پیشگیری است و تمام قوای خود را در این خصوص بکار می گیریم و در کنار مردم عزیز چنارمحمودی هستیم و اجازه نمیدهیم افراد بیگانه و سودجو کوچکترین سوء استفاده ای از این موضوع کنند و حقوق مردم فهیم را پایمال سازند.


وزیر بهداشت ادامه داد: به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، در وعله ی اول درمان بیماران است، ما عامل شیوع این بیماری را شناسایی کرده ایم البته مردم شریف و پاک دامن آن منطقه بی دلیل و یا از راه هایی به این ویروس آلوده شده اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند و دلیل شیوع به اطلاع آن ها خواهد رسید ‌.

وزیر بهداشت عنوان کرد : کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می شود، معصوم تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد و یا زنی که به شیوه ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد .

نمکی به موضوع درمان بیماران پرداخت و گفت : خودمان را مکلف به درمان رایگان این بیماران صرف نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV می دانیم و خوشبختانه امروز داروهای درمان HIV بسیار خوب عمل می کنند و تمام این بیماران را درمان می کنیم و آزمایشات گسترده ای بر روی مردم این منطقه انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

استقرار ۲ متخصص برای درمان مبتلایان به ایدز از امروز در چنار محمودی

شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره روند درمان بیماری و غربالگری بیماران گفت: اولویت ما درمان مردم است و تیم های درمانی در شهرکرد واحد لردگان مستقر شده‌اند.

 وی ادامه داد: از امروز تیم های درمانی در روستای چنار محمودی لردگان مستقر می‌شوند و با بهترین کیفیت و خدمات درمانی به مردم داده می‌شود‌.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

ورود مجلس به ماجرای ایدز در لردگان

 با این حال اعتراض ها درباره ابتلای اهالی روستای چنار محمودی به ایدز همچنان ادامه داشت تا جایی که ماجرا به صحن علنی مجلس و درخواست نمایندگان برای ورود به موضوع کشیده شد.

به درخواست نماینده مردم لردگان و برخی از اهالی خانه ملت، رئیس مجلس کمیسیون بهداشت و درمان را مسئول رسیدگی به موضوع کرد تا گزارشی از مسائل به وجود آمده در روستای چنار محمودی به صحن علنی مجلس ارائه شود.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

 محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان با بیان اینکه امروز دوشنبه پانزدهم مهر ماه در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به مسئله لردگان رسیدگی خواهیم کرد، گفت: از مسئولان وزارت بهداشت در جلسه امروز کمیسیون حاضر خواهند شد و درباره موضوع لردگان به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: در موضوع لردگان به لحاظ مدیریتی و بهداشتی اقدامات خوبی انجام شده و تشکیلات بهداشتی و درمانی مشکلی نداشته است اما به نظر می‌رسد ارتباط بین سیستم بهداشت و درمان و گروه‌های اجتماعی باید به نحوه بهتری صورت گیرد.

امینی فرد بیان کرد: باید توجه داشت در روستای چنار محمودی بیماریابی اولیه و گسترده به درستی صورت گرفته است و بر اساس منابع علمی ابتلای افراد به ویروس اچ آی وی از طریق تست قند خون یا آزمایش نادرست است و این حرف‌ها جایگاه علمی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از نظر بیماریابی ایدز  چالش هایی داریم و در این حوزه شاهد تغییر الگوی بیماری‌ها هستیم، در سال‌های نخست علت اصلی ابتلا به بیماری مصرف سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی و انتقال از مادر باردار به فرزند بود اما اکنون علت ابتلا به بیماری به مسائل جنسی تغییر کرده است و همچنان نگاه منفی نسبت به بیماری وجود دارد.

حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز/ پای دست‌های پشت پرده به سلامت مردم باز شد

امینی فرد اظهار کرد: متاسفانه درباره جنبه‌های اجتماعی بیماری و راه های پیشگیری از آن متناسب با سطح تحصیلات و اقتصاد مردم عمل نکردیم، هرچند که آموزش های بهداشتی در سطوح بیمارستانی و مداخله فعال جدی برای بیماریابی صورت می گیرد اما باید تلاش کنیم گام‌های بلندتری را در کنترل بیماری ایدز برداریم تا دیگر شاهد مواجهه با موارد این چنینی نباشیم.

شاید اگر پیش از آنکه مردم گرفتار تشویش و  تحریک شوند با اطلاع رسانی های درست آگاه می شدند، شاهد این دست جنجال ها نبودیم هر چند که به نظر می‌رسد اطلاعات مردم در مورد بیماری و علل ابتلا به آن همچنان در سطح پایینی است.

متاسفانه همچنان صحبت از ایدز در مجامع عمومی تابو است  و هر چند که وضعیت اطلاع رسانی و آگاهی مردم نسبت به دهه‌های قبل بیشتر شده است اما هنوز در کشور ما ایدز یک  داغ و ننگ حیثیتی محسوب می‌شود.

ماجرای ایدز لردگان نشان داد بیماریابی در شبکه بهداشت و درمان به درستی انجام می شود و این حکایت از نقاط قوت شبکه بهداشت و درمان کشور دارد اما باید بیش از این‌ها در این حوزه تلاش و پیش از آنکه فردی گرفتار عوارض بیماری شود آن را شناسایی و درمان کنیم تا شاهد لردگان های دیگری نباشیم.

انتهای پیام/

ماجرای جنجالی ایدز در لردگان

 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
جناب نعیمی چقدر بررسی کرده اند و با چه سرعتی پاسخ داده اند! اگر موارد جدید نیست پس این باز به سهل انگاری مسئولین برمی گردد که در روستائی کوچک این همه بیماری شیوع پیدا کرده پس مسئولین به قول خودشان از 7/8 سال پیش تا حالا چکار می کرده اند؟ پس این بحرانی که به وجود آمده حاصل سوء مدیریت کیست؟ یه مسئله دیگر هم بررسی کنید: آیا این مشکل به برنامه نظام جامع سلامت هم ربطی دارد؟ برنامه ای که بهداشت و مراقبت بیماریها را نابود کرد و آنرا به مستمسکی در دستان پزشکان تبدیل کرد. برنامه ای برای افزایش درآمد هرچه بیشتر پزشکان!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار