کد خبر: ۷۸۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵ 11 October 2019

(نگاه به زیارت عاشورا ازمنظر عمق بخشی)

منبر محرم، هیئت علمی و مجازی رسانه:

اختصاصی رسانه پای کار ۳:

بنادارم نگاه به زیارت عاشورا ازمنظر عمق بخشی درقالب تبیین جنگ نرم و رابطه آن با جنگ سخت، پژوهش محور فیش نویسی داشته باشم.

مطالب فیش نویسی کاملا علمی و مستند خواهد بود، همکاران اجازه دارند از محتوا در رسانه استفاده کنند، خوشحال میشوم همکاران بنده را از نقطه نظرات خود بهره مند گردانند.

گام سوم؛ شیوه ها و ابزار های گفتمان های دینی :

ازآنجا که استخراج تمامی گفتمان ها از ظرفیت این پروژه خارج است، با کمک کارشناسان ، یازده گفتمان درسیره پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم و امامان معصوم علیه‌السلام انتخاب ، وشیوه ها وابزار های مورد استفاده درهرگفتمان استخراج ودسته بندی شده که درادامه به توضیح آن ها می پردازیم :

گفتمان جهاد(روحیه شهادت طلبی)
با ظهور اسلام ، تحولی بزرگ درابعاد گوناگون زندگی مردم در عصر رسالت به وجود آمد. مفاهیم محوری درگفتمان اسلام را می توان توحید محوری، آخرت گرایی، اخلاق وفضایل انسانی وعدالت برشمرد.اسلام با تکیه براین مفاهیم محوری، فرهنگ وآداب ورسوم رایج دوران جاهلیت را دگرگون کرد.

اموری همچون شرک وبت پرستی ، قبیله گرایی وزنده به گور کردن دختران که برای آنان ارزش شمرده می شد ، در طول 23سال رسالت پیامبراعظم صلی الله علیه وآله وسلم جای خود را به توحید محوری، آخرت گرایی، برادری، از خودگذشتگی وروحیه شهادت طلبی داد.

ازجمله گفتمان هایی که اسلام به وجود آورد وتحولی بزرگ درسبک زندگی مسلمانان صدر اسلام درارتباط با خدا ، خود ودیگران ایجاد کرد، گفتمان جهاد درراه خدا بود.

دوم: گفتمان ولایت
یکی دیگر از گفتمان هایی که با ظهور اسلام درشبه جزیره عربستان به وجود آمد ، گفتمان ولایت و امامت بود که درمقابل گفتمان شیخوخیت (بزرگی سن) قرارمی گرفت.

سوم: گفتمان تکلیف گرایی
این گفتمان بیانگر وظایفی بود که خداوند متعال انجام آن ها را برعهده مسلمانان می گذاشت و آنان براساس آن سزاوار پاداش وکیفر می شدند.

چهارم: گفتمان امربه معروف ونهی از منکر

امربه معروف ونهی از منکر ازمهم ترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان به شمار می رود.چنان که ازجمله فرایضی است که وجوب کفایی آن ضروری دین شناخته شده وضامن بقای اسلام وبرپادارنده سایر فرایض دینی است.سوره توبه آیه 71

فیش نویسی سوم،
شیوه هاوابزار های کمک کننده درتمدن سازی اسلامی با رویکرد عمق بخشی به فرهنگ با نگاه به زیارت عاشورا .

مرتضی پیروی منش
مدیرمسئول هفته نامه اجتماعی فرهنگی محور
انتهای پیام/*

برچسب ها: مرتضی پیروی منش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار