رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی خبر از دور شدن جامعه کنونی از تغذیه سالم داد که اعلام کرد: بیش از 50 درصد خانوارها امروز تغذیه سالم ندارند.
کد خبر: ۷۸۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 18 October 2019

محمد حسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: به تغذیه ای سالم گفته می شود که تنوع غذایی را در سه وعده صبحانه، ناهار و شام جای دهیم و تمام گروه از ویتامین ها و املاح را در طول روز به بدن برسانیم.

وی با بیان اینکه اگرچه در کشوری زندگی میکنیم که متناسب با فصول از تنوع غذایی خوبی برخورداریم و بهتر است از میوه ها و غذاهای مخصوص به همان فصل استفاده شود، ادامه داد: مثلا در تابستان باید سبزیجات و میوه ها در سبد غذایی خانوارها پررنگ تر شود و در زمستان غذاهای گرم مثل عدسی و حلیم و عسل را در وعده های صبحانه قرار بگیرد .

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این تفکر غلط است که اگر صبحانه یا شام نخورند لاغر می شوند، گفت: در صورتی که شام و صبحانه دیرتر خورده شود عامل چاقی می شود و زمانیکه به موقع مصرف شود بدن به طور سیستماتیک نه زیاد ذخیره می کند نه دچار کمبود می شود و به همین دلیل آن تناسب اندام شکل می گیرد.

وی مصرف مرتب میوه و سبزیجات و لبنیات را از عوامل اصلی تغذیه سالم ذکر کرد و گفت: روز به روز از تغذیه سالم دور می شویم و هم اکنون بیش از نیمی از مردم جامعه تغذیه سالم ندارند.

شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدنبال اصلاح تغذیه مردم است

انتظاری مصرف دیرهنگام صبحانه در طولانی مدت را عامل چاقی، فشارخون و چربی خون دانست و بیان داشت: روی آوری مردم به غذاهای فست فودی از یک سو و از سوی دیگر تولید محصولات غذایی بی کیفیت از سوی تولید کنندگان ناآگاه و مصرف این محصولات از سر بی اطلاعی مردم منجر شده که امروزه شاهد تغذیه ناسالم در بین خانوار باشیم به عنوان مثال این تصور هست که هرچه آرد سفید تر باشد ونان سفید تولید شود و یا شیرینی هر چه خامه ای تر باشد ، مزه خوبی دارد و این به خاطرسلیقه های بد غذایی در بین مردم است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برنج و نان سفیدی که پوست قهوه ای و قرمز آن گرفته می شود و به بازار عرضه می شود هیچ خاصیتی برای سلامتی بدن ندارد جز اینکه سیری کاذب ایجاد می کند و در واقع 90 درصد املاح و ویتامین آن گرفته میشود، گفت: در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به جد دنبال این هستیم که تغذیه مردم را اصلاح کنیم و از عادات بد غذایی دور  و مردم را تشویق به تحرک کنیم.

جای دادن نان کامل در خانوارها بستر زندگی سالم را فراهم می سازد

وی با اشاره به اینکه رسانه ها نقش کلیدی در این امر خواهند داشت، گفت: متاسفانه امروزه شاهدیم حتی نانواییها شکل فست فودی پیدا کردند به طوری که در گذشته یک نانوا ساعت 3 و 4 نیمه شب برای خمیر نان اقدام می کرد و تا ساعت 6 صبح خمیر  به مرحله تخمیر می رسید و این در حالی که امروزه شاهدیم نانواها آرد و آب را با هم مخلوط حتی در بسیاری از مواقع جوش شیرین به آن اضافه تا زودتر به مرحله تخمیر برسد و تنها ظاهری از نان را تهیه و به دست مصرف کننده می رسانند.

انتظاری با اشاره به اینکه امروزه نانی به عنوان نان سبوس دار نداریم  بلکه بیشتر سبوس مال است، گفت: گندم یک غذای کامل است و تامین کننده انواع گروه ویتامین B  است و تمام املاح بدن و پروتئین ها را میسازد که اگر بتوانیم نان کامل تولید کنیم نانی که تمام مراحل تخمیر را گذرانده و سبوس دار باشد، میتوانیم از یک زندگی سالم برخوردار باشیم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار