کد خبر: ۷۹۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴ 26 October 2019

با نزدیک شدن به زمان انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی ، گمانه زنی ها در حال افزایش است و در این میان ستادهای تبلیغاتی کاندیداها تلاش دارند تا از طریق عملیات روانی و تاکتیک القا ؛ پیروزی خود را به جامعه قالب کنند از همین روست که این ستادها تلاش دارند تا با ارائه متونی در قالب تحلیل انتخاباتی کاندیدای مورد نظر خود را به عنوان کاندیدای برنده معرفی کنند.
اما اگر نگاهی واقع بینانه به این پیش‌بینی ها داشته باشیم متوجه می‌شویم که برای داشتن یک تحلیل واقع بینانه نیازمند اجرای نظر سنجی‌های بی‌طرفانه و علمی از سطح جامعه هستیم. یعنی تیم نظر سنجی کننده با استفاده از ابزارها و روش‌های علمی ، نظرسنجی را انجام دهند. نکته دوم در امر نظر سنجی رعایت اصل بی طرفی تیم نظر سنجی کننده است. متأسفانه در بین نظر سنجی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود هیچ یک از اصول علمی نظر سنجی رعایت نمی‌شود لذا نمی‌توان به این نتایج اعتنا کرد.
لذا با توجه به موارد فوق می‌توان گفت که پیش بینی هایی که اعلام می‌دارند چه کسی نفر اول و یا چه کسی نفر آخر است قابل اتکا نبوده و بیشتر یک «پیشگویی» غیرمنطقی و غیرعلمی است.
دراین یادداشت تلاش دارم تحلیلی از فضای انتخاباتی استان هرمزگان ارائه دهم. در شرایط کنونی و با توجه فشارهای اقتصادی که بر روی مردم و اقشار متوسط و پایین جامعه وجود دارد مردم و جامعه از شرایط موجود ناراضی بوده و به دنبال تغییر هستند. و از آنجایی که در استان هرمزگان نمایندگان مجلس نقش پررنگی در عرصه سیاسی دارند و به عنوان رابط بین مردم و دولت پیگیری مشکلات جامعه را بر عهده دارند نارضایتی آحاد مردم از عملکرد دولت به نارضایتی عمومی از عملکرد نمایندگان هم تبدیل می‌گردد.
در ذهن ملت نمایندگان مجلس در به وجود آمدن شرایط کنونی دخیل هستند این افرادنماینده از دو حال خارج نیستند یا به عنوان همراه دولت در ایجاد شرایط فعلی دخیلند و یا به عنوان مخالف و منتقد دولت از پیگیری و رفع مشکلات مردم ناتوانند.
در شرایطی که مردم از عملکرد نمایندگان فعلی رضایت ندارند، این نمایندگان تلاش می‌کنند تا خود را نماد مخالفت با عملکرد دولت معرفی کرده و از تلاش‌های دوره نمایندگی خویش دفاع نمایند. اما باز هم بخش بزرگی از جامعه به سمت حمایت از کاندیداهای جدید و کسانی که در این دوره در مجلس حضور نداشتند می‌روند.
لذا در اینجا به تحلیل شرایط هر یک از کاندیداهای مطرح می پردازم؛
آرامی؛
منصور آرامی نماینده دوره نهم، شهردار اسبق بندرعباس و معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی شاید با توجه به دلایل ذیل شرایط مطلوبی برای رقابت با نمایندگان دوره کنونی پیدا کند:
عدم حضور وی در مجلس دهم برگ برنده خوبی در دستان او قرار می‌دهد زیرا از داشتن نقشی در شرایط بد کنونی استان مبرا می‌شود و از طرف دیگر حضور در مشاغل مدیریتی رده بالا نیز از او یک چهره شناخته شده ساخته و همین مسئله کمک بزرگی برای وی در انتخابات آتی است.

آشوری؛
نماینده چهار دوره مجلس و عضو هیئت رئیسه مجلس؛ در شرایط کنونی با توجه به نزدیکی وی به دولت مبدل به نماد و پرچمدار وضع کنونی شده، تیم ایشان هم عملاً با حمایت از عملکرد دولت ضربه پذیری او را بالا برده‌اند.
اما با توجه توانایی لابی‌گری وی در مرکز می‌تواند با همین شعار شرایطی را برای پیروزی خویش رقم بزند اما نباید فراموش کرد که شرایط وی برای پیروزی در دوره کنونی کمی سخت شده است.

جراره؛
کاندیدای جوان و نماینده یک دوره مجلس که در دوره نهم کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری بود. در شرایط فعلی با توجه به تعدد کاندیداهای اصولگرا شرایط وی کمی سخت به نظر می رسد.

سالاری؛
سالاری عضو و رئیس سابق شورای شهر و شهرستان بندرعباس یکی از اعضای اصلی و شناخته شده اصولگرایان هرمزگان و نماینده روزنامه کیهان در استان است؛ که با توجه به تعدد کاندیداهای اصولگرا شرایط وی سخت می‌شود چون احتمال خنثی سازی همدیگر شدیداً وجود دارد.

مرادی؛
وی نماینده کنونی مجلس است و در دوران نمایندگی فقط توانسته ارتباط خوبی با جامعه برقرار کند اما با توجه به شرایط اقتصادی دولت، وی نتوانسته بسیاری از خواسته‌های موکلینش مخصوصاً در اشتغال را انجام دهد .لذا همین نکته کمی موقعیت وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هاشمی تختی؛
نماینده اصولگرای مجلس دهم وی کاندیدای اصولگرایان با دادن شعار مستقل آمده‌ام در دوره گذشته بود ولی از آنجایی که در این دوره جریان اصولگرا با تعدد کاندیدا روبروست شرایط وی کمی سخت به نظر می‌رسد زیرا هموار در جلسات متعددی از دولت من جمله شخص استاندار حمایت تمام قد کرده است. ضمن اینکه ایشان همچون آقایان آشوری و مرادی نماد وضع موجود هستند. جامعه به دنبال تغییر است. لذا وی برای پیروزی در انتخابات اسفند ماه مسیر سختی در پیش دارد.
برای پیش بینی اینکه چه کسی پیروز میدان می‌شود موارد متعددی دخیل در این عرصه هستند که مهمترین آن نقش آفرینی و موضع‌گیری دو جناح سیاسی کشور است. فلذا برای پیشبینی دقیق هنوز زود است، و باید تا نیمه بهمن ماه صبر کرد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار