سود خرما در جیب دلالان؛
به گفته‌ی دبیرکل انجمن خرمای ایران، سود فروش خرما نه به جیب کشاورز تولیدکننده، بلکه به جیب دلالان می‌رود.
کد خبر: ۷۹۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 31 October 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایسنا سراسری، علی‌اصغر موسوی با اشاره به کاهش سه تا چهار برابری قیمت خرید خرما از کشاورزان اظهار کرد: «خرما در ابتدای فصل کیلویی ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شد درحالی‌که همان خرما اکنون کیلویی هفت هزار تومان خریداری می‌شود».
وی ادامه داد: «با این حال دلیل افزایش قیمت عرضه‌ی این محصول به مصرف‌کنندگان این است که دلالان این محصول را به قیمت هفت تا هشت هزار تومان از کشاورزان می‌خرند و سپس با افزایش قیمت، این محصول را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند، که هر ساله این مشکل را در خرما داریم».
دبیرکل انجمن خرمای ایران ادامه داد: «در کل تولید خرما در کشور با نوسان کمی مواجه است اما در این چند سال اخیر، افزایش تولیدی در این محصول نداشته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که اکنون تولید خرما نسبت به ۱۰ سال گذشته، معادل ۱۰ درصد کاهش یافته است».
موسوی با بیان این‌که مشکل فعلی این است که متاسفانه در زمینه‌ی صادرات این محصول هیچ اقدامی جدی صورت نگرفته و با همان مشکلات گذشته درگیر است، افزود: «صادرات این محصول همانند هر سال است به‌گونه‌ای که به ما خبری از افزایش صادرات نداده‌اند. افزایش قیمت دلار، به معنی افزایش صادرات نیست کما این‌که کاذب است و بعد از گذشت چند ماه، صادرات دوباره افت و قیمت‌ها در داخل افزایش خواهد یافت».
وی در پایان خاطرنشان کرد: «سال گذشته این محصول معادل ۱۸۰ هزار تن صادرات داشت که پیش‌بینی ما برای صادرات خرما در سال جاری این است که نسبت به سال گذشته، کاهش پیدا کند. همچنین، تولید این محصول نیز، معادل ۹۰۰ هزار تن است و مابقی تولید این محصول در کشور تبدیل به ضایعات می‌شود؛ به این دلیل که این میزان خرما در دست کشاورز می‌ماند و کرم می‌زند که کشاورز مجبور می‌شود آن را به دام‌ها بدهد».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار